Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hoe snel mag je hier rijden?

72
Buiten de bebouwde kom: wat is hier de maximum snelheid?
Joost Boers
  • Joost Boers
  • Weblogs
10 mei 2022 om 15:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Dit lijkt wel een vraag uit een theorie-examen. En dat zou het goed kunnen zijn. Want hoe hard mag je hier (en dat wil zeggen: na het bord 'einde bebouwde kom') rijden? Ik zal je het denken besparen. Strikt genomen mag je hier 80 km/h rijden.

Ik hoop echter dat je daar toch een paar keer over nadenkt als je dat doet. Want je ziet ook wel dat die weg slechts een (vracht)auto breed is en dat je ook nog fietsers tegen kunt komen. Sla je aan het einde van de weg rechtsaf, dan kun je over een soortgelijk weggetje doorrijden langs de Vecht en genieten van het uitzicht en in deze tijd van het jaar van de jachtjes die er varen. Ook zonder een verdere beperking tegen te komen. Hooguit een enkele tegenligger, fietser of wandelaar.

Eigenlijk best verrassend dat je op deze weg die snelheid zou kunnen aanhouden. Immers: op steeds meer wegen buiten de bebouwde kom gelden lagere maximum snelheden. Ook in deze gemeente vind je overwegend wegen buiten de bebouwde kom waar je alle snelheden tot 60 mag rijden. En dan nog kun je een drempel tegenkomen (of meer) die je met een veel lagere snelheid moet nemen tenzij je een zijdezacht geveerde (Franse) auto hebt. Of je zit met je kruin tegen de dakhemel. Dat zou op deze weg logischer zijn dan op sommige andere plaatsen.

Van 80 km/u weg naar 30 km/u zone

Van 80 km/u weggetje naar 30 km/u zone.

Dit weggetje wordt nog aparter als je bedenkt dat de straat die achter mijn standpunt als fotograaf ligt en waar je dan uitkomt, pakweg anderhalf keer zo breed is. En het is bovendien een 30-zone. Uiteraard met een drempel en iets verderop bewoners die klagen dat er te hard wordt gereden. Niet vreemd, omdat er tot aan dit bord pakweg 150 meter lang geen bebouwing aan weerszijden van die weg ligt. Je gaat dus vanuit een 30-zone in de bebouwde kom, naar een weggetje buiten de bebouwde kom dat half zo breed is maar waar geen beperkte maximum snelheid geldt.

Het omgekeerde zie je als je vanuit Hilversum, over de Diependaalselaan, rechtsaf naar de A27 rijdt. Ken je de Diependaalselaan? In het spitsuur kun je op deze doorgaande weg binnen de bebouwde kom in twee kilometer in oostelijke richting gerust drie of meer minuten op de verwachte aankomsttijd van je navigatie zien bijtellen, zelfs als die al rekening had gehouden met vertraging op de weg. Maar goed, die heb je gehad en je gaat naar de A27. Drie rijstroken breed liggen op je te wachten, het einde van de bebouwde kom én... het bord 'maximum snelheid 50 km/h'. Geen drempel die probeert je de snelheid ook daadwerkelijk aan te laten houden. Daar waar je weliswaar geen 100 km/h zou verwachten maar toch wel 80 als maximum snelheid. Waar alle ruimte is, want echt druk heb ik het daar de laatste jaren nooit gezien op verschillende tijden van de dag. Waar je op andere plaatsen met een soortgelijk wegontwerp toch wel een bordje '70' zou zien. Nee, daar mag je 50. Vijf-tig. Dat doe ik meestal dan ook braaf (meestal als enige). Ik peins me nog steeds suf over het nut daarvan. Iedere keer weer. Een flitser heb ik daar overigens nog nooit gezien maar dat zou wel lucratief kunnen worden. Net als de flitskast die in de andere richting jarenlang de cashcow van Nederland was. Tot de snelheidsverlaging en flitspalen op de N201 bij Vreeland die titel overnamen. En volgens mij zou het de veiligheid dienen als de maximum snelheid hier omhoog wordt bijgesteld.

Het verwondert me dat in dit land waar duidelijke richtlijnen zijn voor het ontwerpen van wegen waar ook geldt dat door de vorm van de wegen de snelheid duidelijk moet zijn, deze situaties nog voorkomen. Dat overheden er ook voor pleiten om de maximum snelheden van (doorgaande) wegen verder te verlagen en daarvoor de wegen aan te passen, zoals recent in de provincie Utrecht. Het leidt tot een lappendeken aan verschillende snelheidslimieten waardoor iedereen de kluts kwijtraakt. Volgens mij zijn er mensen die behalve op snelwegen al overal 60 rijden omdat ze het niet meer weten. Waarom moet alles tot in de puntjes gereguleerd worden? Waar is de tijd dat het eenvoudig was: je had woonerven: stapvoets. Bebouwde kom: 50. Buiten de bebouwde kom: 80. Autosnelwegen: 100 (ik laat de discussie over díe tijdgebonden lappendeken voor het gemak hier maar even liggen). En bovenal: gebruik het gezond verstand. Kunnen we daar niet gewoon naar terug?

Joost Boers

Joost Boers

Columnist/schrijver

Joost Boers heeft een lange automobiele geschiedenis. Spelde al tijdens de basisschool het autonieuws. Hij startte het autobezit met een oude Volvo 66 en via de nodige Fiats kwam hij uit bij Mercedes en Lexus. Volgde met een rallylicentie in de pocket in de jaren '90 de Cinquecento Trofeo van dichtbij maar rijdt net zo graag over de doorgaande wegen naar het zuiden van Frankrijk. En tegenwoordig beweegt hij zich ook elektrisch voort, op vier én op twee wielen.

  • Twitter
72 Bekijk reacties

Bekijk ook

Verkeer
Wat zijn belangrijke boetes voor verkeersovertredingen?

Wat zijn belangrijke boetes voor verkeersovertredingen?

Het is natuurlijk nooit leuk om een boete te krijgen maar soms is het wel goed dit van te voren...

Verkeer
Waar staan de flitsers langs de weg?

Waar staan de flitsers langs de weg?

Je houdt je natuurlijk altijd netjes aan de maximumsnelheid, maar van tijd tot tijd valt er...

Lezersreacties (72)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Joost BoersLaatste blogs vanJoost Boers

  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Shine (2021)

    23
    • 29 december 2021
  • PREMIUM
    Wat zijn de beste zomerbanden in de maat 235/55R18?

    Wat zijn de beste zomerbanden in de maat...

    • 8 april 2022
  • PREMIUM
    Op zoek naar een goede 18 inch-band? 15 banden voor je getest

    Op zoek naar een goede 18 inch-band? 15...

    • 15 april 2022
  • PREMIUM
    Goedkoop naar de zon

    Goedkoop naar de zon

    • 16 april 2022
  • PREMIUM
    Dit zijn de beste zomerbanden in de maat 215/55R17

    Dit zijn de beste zomerbanden in de maat...

    • 22 april 2022

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden