Handbak, graag!

Volkswagen Polo GTI
Wat is dat toch met de fabrikanten van snelle, compacte auto's de laatste tijd? Eerst was er Seat, dat besloot dat de kopers van een Ibiza Cupra geen handbak nodig hebben. Een DSG-transmissie is afdoende voor de liefhebbers, aldus de Spanjaarden. Dit blijkt geen losse flodder: ook de Volkswagen Polo GTI komt alleen maar met een zeventraps automaat. En nu is het vandaag weer Fiat dat ons 'verblijdt' met een Abarth 500C met gerobotiseerde handbak.
Hebben we hier met een nieuwe trend te maken? Ik mag toch hopen van niet. Zo'n automaat haalt toch een beetje de essentie uit het hot hatch rijden weg. Ja, ook met flippers aan het stuur en een sportmodus, vindt deze jongen van de 'Playstationgeneratie'. Wat is toch de reden van dit 'verautomatiseren' van het sportieve segment? Het zal toch niet de op papier lagere CO2-uitstoot van een auto met een (moderne) automatische transmissie zijn?
Hoe het wel moet? Gewoon een handbak én een automaat aanbieden, zoals in de Volkswagen Golf GTI. Of –nog beter- je brengt (zoals Renault) je auto's naar je motorsportafdeling en niemand zal überhaupt gaan vragen om een automaat. Want wat is er nou leuker: een auto met automaat die je in het kader van de lage bijtelling zo snel mogelijk naar het zevende verzet brengt, of een auto met 430 Scuderia-achtige toerenteller en een piepje als je met de hand op moet schakelen? Precies. Kom maar op met die handbakken, Seat, Volkswagen en Abarth!

Lezersreacties (159)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.