AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Handbak, graag!
159
Wat is dat toch met de fabrikanten van snelle, compacte auto's de laatste tijd? Eerst was er Seat, dat besloot dat de kopers van een Ibiza Cupra geen handbak nodig hebben. Een DSG-transmissie is afdoende voor de liefhebbers, aldus de Spanjaarden. Dit blijkt geen losse flodder: ook de Volkswagen Polo GTI komt alleen maar met een zeventraps automaat. En nu is het vandaag weer Fiat dat ons 'verblijdt' met een Abarth 500C met gerobotiseerde handbak.
Hebben we hier met een nieuwe trend te maken? Ik mag toch hopen van niet. Zo'n automaat haalt toch een beetje de essentie uit het hot hatch rijden weg. Ja, ook met flippers aan het stuur en een sportmodus, vindt deze jongen van de 'Playstationgeneratie'. Wat is toch de reden van dit 'verautomatiseren' van het sportieve segment? Het zal toch niet de op papier lagere CO2-uitstoot van een auto met een (moderne) automatische transmissie zijn?
Hoe het wel moet? Gewoon een handbak én een automaat aanbieden, zoals in de Volkswagen Golf GTI. Of –nog beter- je brengt (zoals Renault) je auto's naar je motorsportafdeling en niemand zal überhaupt gaan vragen om een automaat. Want wat is er nou leuker: een auto met automaat die je in het kader van de lage bijtelling zo snel mogelijk naar het zevende verzet brengt, of een auto met 430 Scuderia-achtige toerenteller en een piepje als je met de hand op moet schakelen? Precies. Kom maar op met die handbakken, Seat, Volkswagen en Abarth!
Hebben we hier met een nieuwe trend te maken? Ik mag toch hopen van niet. Zo'n automaat haalt toch een beetje de essentie uit het hot hatch rijden weg. Ja, ook met flippers aan het stuur en een sportmodus, vindt deze jongen van de 'Playstationgeneratie'. Wat is toch de reden van dit 'verautomatiseren' van het sportieve segment? Het zal toch niet de op papier lagere CO2-uitstoot van een auto met een (moderne) automatische transmissie zijn?
Hoe het wel moet? Gewoon een handbak én een automaat aanbieden, zoals in de Volkswagen Golf GTI. Of –nog beter- je brengt (zoals Renault) je auto's naar je motorsportafdeling en niemand zal überhaupt gaan vragen om een automaat. Want wat is er nou leuker: een auto met automaat die je in het kader van de lage bijtelling zo snel mogelijk naar het zevende verzet brengt, of een auto met 430 Scuderia-achtige toerenteller en een piepje als je met de hand op moet schakelen? Precies. Kom maar op met die handbakken, Seat, Volkswagen en Abarth!
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs
Weblog Ken - De Golf II GTI van de Rijkswacht is de coolste Belgische politie-auto ooit
Weblogs