Gegoochel met labels

prijslijst
Sommige dingen snap ik niet. De drukte rondom het milieu bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat het een beetje overdreven is hier en daar. Goed, we moeten opletten wat we doen, maar de schuld in de schoenen schuiven van de auto-industrie is wel érg gemakkelijk. Maar voor een artikel in AutoWeek had ik toevallig de prijslijst van de Volkswagen Golf voor me. Daar liep ik tegen ogenschijnlijke tegenstrijdigheid aan.
Zoals: de Golf 1.9 TDI Trendline met 5- of 6-bak krijgt energielabel C. Mooi gemiddeld label, geen bonus, geen beloning. Nu kun je ook een Golf 1.9 TDI Trendline mét roetfilter bestellen – en dan begint de verwarring. Met vijfbak houdt hij z'n label C, maar met zesbak krijgt hij ineens label D! Een auto die, als ik het wel heb, minder schadelijk is voor het milieu krijgt een negatiever label opgeplakt. Daardoor gaat de BPM ook nog eens met E 135 euro omhoog... En word je dus op een mooie manier "beloond" voor je goede bedoelingen. OK, er wordt wel weer 600 euro verrekend voor het filter, maar het voordeel had dus nog aantrekkelijker kunnen zijn. Stukje verderop in de prijslijst, hetzelfde laken een pak. De 2.0 TDI 4Motion zonder filter is label D, met filter is het een E-tje. Vreemde zaak. Nadere studie van de technische gegevens geeft uitsluitsel. De 1.9 TDI met roetfilter is een kilo zwaarder, verbruikt 0,1l/100 km meer en stoot 2 gram per kilometer meer uit. En omdat alle kleine beetjes helpen, is dat genoeg voor een onverbiddellijk oordeel van de overheid: hij moet een ander label hebben. Zal allemaal best, maar met mijn boerenverstand kan ík er niet helemaal bij.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.