Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Gegoochel met labels

8
Gegoochel met labels
Damiaan Hage
  • Damiaan Hage
  • Weblogs
12 maart 2007 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sommige dingen snap ik niet. De drukte rondom het milieu bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat het een beetje overdreven is hier en daar. Goed, we moeten opletten wat we doen, maar de schuld in de schoenen schuiven van de auto-industrie is wel érg gemakkelijk. Maar voor een artikel in AutoWeek had ik toevallig de prijslijst van de Volkswagen Golf voor me. Daar liep ik tegen ogenschijnlijke tegenstrijdigheid aan. Zoals: de Golf 1.9 TDI Trendline met 5- of 6-bak krijgt energielabel C. Mooi gemiddeld label, geen bonus, geen beloning. Nu kun je ook een Golf 1.9 TDI Trendline mét roetfilter bestellen – en dan begint de verwarring. Met vijfbak houdt hij z'n label C, maar met zesbak krijgt hij ineens label D! Een auto die, als ik het wel heb, minder schadelijk is voor het milieu krijgt een negatiever label opgeplakt. Daardoor gaat de BPM ook nog eens met E 135 euro omhoog... En word je dus op een mooie manier "beloond" voor je goede bedoelingen. OK, er wordt wel weer 600 euro verrekend voor het filter, maar het voordeel had dus nog aantrekkelijker kunnen zijn. Stukje verderop in de prijslijst, hetzelfde laken een pak. De 2.0 TDI 4Motion zonder filter is label D, met filter is het een E-tje. Vreemde zaak. Nadere studie van de technische gegevens geeft uitsluitsel. De 1.9 TDI met roetfilter is een kilo zwaarder, verbruikt 0,1l/100 km meer en stoot 2 gram per kilometer meer uit. En omdat alle kleine beetjes helpen, is dat genoeg voor een onverbiddellijk oordeel van de overheid: hij moet een ander label hebben. Zal allemaal best, maar met mijn boerenverstand kan ík er niet helemaal bij.
Damiaan Hage

Damiaan Hage

Columnist/schrijver

AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.

    8 Bekijk reacties

    Lezersreacties (8)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    Bekijk ook

    Damiaan HageLaatste blogs vanDamiaan Hage

    • Weblogs
      Tot ziens!

      Tot ziens!

      7
      • 31 december 2007
    • Autoradio voor het humeur

      12
      • 20 december 2007
    • Weblogs
      Mooi jaar

      Mooi jaar

      15
      • 10 december 2007
    • Weblogs
      Bangmakerij ANWB

      Bangmakerij ANWB

      25
      • 4 december 2007
    • Weblogs
      Gaten

      Gaten

      4
      • 26 november 2007

    Op zoek naar een auto?

    • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
    • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
    • Private Lease zoek de beste private lease deal
    • Occasions zoek een tweedehands auto

    Meest actieve bloggers

    • Bas van PuttenBas van Putten (46)
    • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (14)
    • Jan LemkesJan Lemkes (7)
    • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
    • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (3)
    • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
    • Joost BoersJoost Boers (2)
    • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
    • Marc KlaverMarc Klaver (1)
    • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden