AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gegoochel met labels
8
Sommige dingen snap ik niet. De drukte rondom het milieu bijvoorbeeld. Ik heb het idee dat het een beetje overdreven is hier en daar. Goed, we moeten opletten wat we doen, maar de schuld in de schoenen schuiven van de auto-industrie is wel érg gemakkelijk. Maar voor een artikel in AutoWeek had ik toevallig de prijslijst van de Volkswagen Golf voor me. Daar liep ik tegen ogenschijnlijke tegenstrijdigheid aan.
Zoals: de Golf 1.9 TDI Trendline met 5- of 6-bak krijgt energielabel C. Mooi gemiddeld label, geen bonus, geen beloning. Nu kun je ook een Golf 1.9 TDI Trendline mét roetfilter bestellen – en dan begint de verwarring. Met vijfbak houdt hij z'n label C, maar met zesbak krijgt hij ineens label D! Een auto die, als ik het wel heb, minder schadelijk is voor het milieu krijgt een negatiever label opgeplakt. Daardoor gaat de BPM ook nog eens met E 135 euro omhoog... En word je dus op een mooie manier "beloond" voor je goede bedoelingen. OK, er wordt wel weer 600 euro verrekend voor het filter, maar het voordeel had dus nog aantrekkelijker kunnen zijn. Stukje verderop in de prijslijst, hetzelfde laken een pak. De 2.0 TDI 4Motion zonder filter is label D, met filter is het een E-tje. Vreemde zaak. Nadere studie van de technische gegevens geeft uitsluitsel. De 1.9 TDI met roetfilter is een kilo zwaarder, verbruikt 0,1l/100 km meer en stoot 2 gram per kilometer meer uit. En omdat alle kleine beetjes helpen, is dat genoeg voor een onverbiddellijk oordeel van de overheid: hij moet een ander label hebben. Zal allemaal best, maar met mijn boerenverstand kan ík er niet helemaal bij.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.