AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Flitsen of aanhouden?
46
Dit weekend was ik het bokje: een met een lasergun gewapende diender betrapte me toen ik de maximumsnelheid ruimschoots overtrad op de provinciale weg. Ik had hem wel gezien, maar hij stond aan de ándere kant van deze vierbaansweg, dus ik dacht vrijuit te gaan. Nee dus, bij het volgende stoplicht stond z'n maatje al te wuiven. Nu rij ik net als vele anderen wel eens vaker wat te hard en zo af en toe dwarrelt er een acceptgirootje op de mat omdat ik "ze" kennelijk even niet heb zien staan. Tot zover geen nieuws dus. Maar ik verbaas me over het verschil in impact tussen de automatisch aangemaakte bon die enkele weken na het vergrijp via de post bij je thuis komt of het gele doordrukvelletje in handen gedrukt krijgen van een met pet, balpoint en bonnenboekje gewapende agent ten overstaan van al die opgelucht lachende medeweggebruikers. Daar kan ik dus drie dagen van balen, terwijl een flitsbon net zo discreet als de PABO-catalogus naar je toe komt en dus weggepropt kan worden tussen rekeningen van verzekeringen en telefoon.
En het wérkt ook nog. Tenminste in mijn geval. Nadat die politieagent aan mijn ruitje heeft gestaan, ben ik een tikkeltje paranoia geworden. Ze kunnen overal zijn! En in plaats van steeds maar te turen naar de berm, ben ik me maar aan de snelheid gaan houden. Met hulp van cruise control tuf ik nu over de snelwegen en dus hebben "ze" het voor elkaar. Ik rij veel minder te hard.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs
Waarom de discussie over 100 km/h op Vlaamse snelwegen weer oplaait
Weblogs
Weblog Bas - Autonoom rijden komt dus wel
Weblogs