Facelifts, het kán wel
Het leuke van onze redactie is dat er beslist geen tekort is aan verschillende meningen. Zo ook met betrekking tot facelifts. Je zult mij niet horen ontkennen dat er tussen de door mijn collega Inia aangehaalde voorbeelden enkele missers zitten. En dan vergeet-ie wat mij betreft nog de facelift van de Peugeot 406 Coupé, die van een sierlijke schoonheid in een lachebekje veranderde. Maar toch ben ik van mening dat het in sommige gevallen wel degelijk positief uitpakt en de interesse in een model nog even levend kunnen houden. In het kader van de beeldvorming daarom hier een kleine bloemlezing van updates die, wat mij betreft dan, wel zijn geslaagd.
Daarbij beginnen we met Peugeot, dat soms bewijst het wel degelijk te kunnen. Begin jaren '90 had het merk de 306 geïntroduceerd en in 1997 al gelift. Maar bij de tweede facelift in 1999 sloeg het merk wat mij betreft de spijker op de kop. Kleine wijzigingen als heldere koplampen, ronde mistlampen en meegespoten stootstrips brachten de C-segmenter weer helemaal bij de tijd. Als je nu nog een 306je "Phase 3" ziet rijden ziet dat er nog steeds niet verouderd uit.
Achterlichten
Voorbeeld twee: de BMW 3-serie van de vorige generatie, de e90. Bij de introductie waren de kritieken lovend, maar die vreemde achterlichtunits hoefde dan weer niet zo. En die kritiek trok het merk zich aan, want bij de facelift werden ze vervangen door (optisch) bredere units die de achterzijde een stuk beter te pruimen maakten.
Maar een facelift biedt niet alleen een mooie gelegenheid om de buitenkant op te poetsen, ook de binnenzijde kun je even flink verbouwen. Neem de huidige C-klasse, die na z'n facelift een veel strakker en vloeiender dashboard kreeg. Toch prettig, als de werkplek tussentijds even strakgetrokken kan worden.
Soms slaagt de missie een ontwerper dus wel degelijk, tegen aanzienlijk minder hoge kosten dan een volledig nieuw model. Nou is dat natuurlijk ook wel de bedoeling van een facelift, maar gezien de draken die we soms tegenkomen zou je dat bijna vergeten. Dus bij deze een oproep, welke facelifts zijn volgens jullie nog meer goed gelukt. Kunnen we twee mooie top tien-lijsten voor het einde van het jaar maken.

Marco Gorter
Autojournalist
Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.