Dit kan niet!

Renault Kangoo be bop Z.E.
Vorige week mocht ik bij Renault rijden met de elektrische Kangoo en deze week stond bij Mercedes-Benz de elektrische BlueZero klaar voor een eerste kennismaking. En deze wagens hebben mijn enthousiasme voor de elektrische auto niet afgezwakt, integendeel. Met de nadelen zoals een beperkte actieradius en een eventuele langere laadtijd best te leven, zolang je de elektrische auto maar slim inzet en niet het onmogelijke wil.
Vorige maand presenteerde verkeersminister Eurlings z'n "Plan van Aanpak Elektrisch Rijden". Hierin zegt hij dat 200.000 elektrische auto's in 2020 en maarliefst een miljoen in 2025 haalbaar is. Vanochtend las ik het bericht dat de regeringspartijen PvdA en CDA dit nog niet ambitieus genoeg vinden. Zij menen dat het streven 2 miljoen elektrische auto's in 2020 moet zijn. Wel nu, niets tegen elektrische auto's, maar ik heb hier toch m'n twijfels bij.
In Nederland werden de afgelopen jaren ongeveer een half miljoen nieuwe auto's per jaar verkocht en nu het economisch wat minder gaat, gaan de prognoses richting 400.000 exemplaren. Om in 2020 op 2.000.000 te komen moeten er vanaf 2010 dus jaarlijks 200.000 elektrische auto's verkocht worden. Oeps, dat is bijna de helft van wat er nieuw verkocht wordt. Maar het wordt nog erger: er zijn praktisch nog geen nieuwe elektrische auto's verkrijgbaar. De eerste elektrische auto's zullen hier op z'n vroegst in 2011 op de markt verschijnen, al is 2012 realistischer en dan hoogstens enkele duizenden. Deze beperkte hoeveelheden niet uit onwil, maar gewoon omdat er niet meer geproduceerd zal/kan worden, de auto-industrie heeft namelijk even tijd nodig om op te schalen (en zal waarschijnlijk eerst de thuismarkt bedienen). De bulk zal pas na 2015 loskomen. Oftewel het leeuwendeel van die voor 2020 geprojecteerde 2 miljoen elektrische auto's zal in pak 'm beet vier jaar verkocht moeten worden, dat betekent (2.000.000 auto's / 4 jaar) dat er vanaf 2016 jaarlijks een klein half miljoen elektrische verkocht zou moeten worden. Dit houdt in dat vanaf de tweede helft van het volgende decennium alle nieuwe auto's elektrisch moeten zijn, als de economie tenminste voldoende aantrekt om überhaupt een half miljoen te kunnen verkopen.
Alle mooie stimuleringsmaatregelen ten spijt, het kan gewoon niet. Ik denk dat een voorspoedige inburgering van de elektrische auto meer gebaat is bij realistische visies. Met luchtfietserij kweek je bij de burger eerder desinteresse en tegenzin.

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.