CO2-compensatie op de beurs?

Porsche Boxster SportDesign-Paket
In 2012 moeten de industrie auto's bouwen die gemiddeld 130 gram CO2 per kilometer uitstoten, dat is de eis. Let wel, het gaat om een gemiddelde. Niet iedere auto hoeft dus onder de 130 gram te zitten, als het gemiddeld maar goed komt. Maar wat als je als fabrikant geen kleine zuinige auto's in het assortiment hebt om de grote uitstoters te compenseren? Veel producenten van grote hoogwaardige mobielen houden er ook een range kleinere (en dus schonere) modellen op na. Zo heeft BMW de Mini en tegenwoordig ook de 1-serie en Mercedes bijvoorbeeld de Smartjes om de gemiddelde uitstoot de goede kant uit te trekken. Op deze manier kunnen ze relatief rustig verder met het bouwen van 7-series, S-klasses, Maybachs en SLR's.
Maar nu Porsche. De schoonste auto's zijn daar de Boxster en de Cayman met een gemiddelde uitstoot van 222 gram CO2 per kilometer, iets schoners hebben ze niet. Daar compenseren ze natuurlijk nooit de 358 gram van de Cayenne Turbo mee. Kansloos. Niet echt verwonderlijk dat Porsche-baas Wendelin Wiedeking twee maanden geleden nog steen en been klaagde over het CO2-juk waar de fabrikant onder gebukt gaat. Het zou volgens Wiedeking ondoenlijk zijn om de gemiddelde kooldioxide-uitstoot van de Porsches onder de 130 gram per kilometer te krijgen. Althans technisch. Maar het lijkt er nu op dat niet de ingenieurs uit Zuffenhausen met de oplossing komen maar de financiële mannen. Porsche is druk bezig om Volkswagen in te lijven en op deze manier lijkt het er op dat een Polo BlueMotion met z'n uitstoot van 103 gram het gat in Stuttgart moet gaan dichten. Oftewel het CO2-probleem los je niet op in je ontwikkelingscentrum maar op de beurs.

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.