AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Benzine op?
18
Mijn woonplaats zat vorige week ineens zonder drinkwater. Draaide je de kraan open dan gebeurde er domweg niets. Een beetje geroggel en dan geen druppel. En water uit de kraan is zó gewoon en vanzelfsprekend dat je meteen tegen problemen aanloopt. Een keertje niet douchen dat gaat nog wel, maar niet tandenpoetsen is al wat minder fris. Een kopje koffie zetten lukt al niet en zo loop je in een uur tijd tegen talloze barriëres aan. De supermarkt kon rond openingstijd enkele tientallen dorstige plaatsgenoten verwelkom die in enkele minuten het complete schap met drinkwater plunderden. Er was dus geen water meer – middeleeuws! Gelukkig was het probleem van tijdelijke aard en na een paar uurtjes sputterde de kraan nog eens en was er weer gewoon water en was het weer 2007.
Maar zo'n voorval zet je aan het denken. De benzinevoorziening is in ons land net zo vanzelfsprekend als die van water. Wat nu als er om wat voor reden dan ook ineens geen brandstof meer te koop is aan de pomp. Hoe lang duurt het voordat ons land volledig tot stilstand is gekomen? Winkels worden niet meer bevoorraad, fabrieken ook niet meer, veel mensen kunnen niet meer naar hun werk – het is dan ook compleet terug naar de middeleeuwen. en dus: even een complimentje aan de mannen en vrouwen die ons land rijdend houden!

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.