Bavaria + ING: geen CO2?

ING F1
WAARSCHUWING: Dit weblog is niet klimaatneutraal!!!
Alles schijnt tegenwoordig te mogen zolang je maar zorgt dat het klimaatneutraal is. Door tegen betaling van een luttel bedrag een paar bomen te laten planten (want nee dat doe je niet zelf) kun je je geweten sussen voor zo'n beetje alles wat je doet. Compenseren, compenseren, compenseren. Het is eigenlijk niet veel anders dan wat er in de Middeleeuwen in de Katholieke kerk gebeurde bij het afkopen van je zonden. Maar goed, het blijkt gouwe handel te zijn. De Triodossen van deze wereld varen er wel bij. Wie overigens dacht dat je alleen bij dit soort eco-banken milieubewust kunt beleggen heeft zitten slapen, ook de grote jongens gaan groen. De ING Bank, sponsor van het Renault F1 team, gaat alle CO2 dat tijdens het evenement Bavaria City Racing op 19 augustus wordt uitgestoten compenseren door elders op aarde duurzame energieprojecten mogelijk te maken. Volgens berekening zou het om 1.200 ton CO2 gaan, waarbij inbegrepen de uitstoot als gevolg van de toestroom van de naar schatting 400.000 bezoekers.
Nu is CO2 niets anders dan koolzuur, inderdaad het gas dat langs m'n vingers suist zodra ik een Bavaria opentrek. Het is me echter niet duidelijk of de bubbels ook inbegrepen zijn in die 1.200 ton. Ik denk het niet en dat zal ik uitleggen aan de hand van een simpel rekensommetje (waarbij ik voor het gemak alleen naar de uitstoot van de auto kijk).
Om te beginnen: 1.200 ton is 1.200.000 kg. De gemiddelde auto in Nederland stoot 160 gram CO2 per kilometer uit (=0,16 kg/km). Delen we dit door elkaar dan zou door alle bezoekers bij elkaar in totaal 1.200.000/0,16 = 7.500.000 kilometer afgelegd worden om in Rotterdam te komen en na afloop weer thuis te geraken. Dat lijkt heel wat. Stel dat de helft van de bezoekers met de trein komt en dat de andere helft met z'n vieren in een auto stapt (en uiteraard aan de rand van de stad parkeert bij een P+R), dan zouden er 50.000 (400.000/2=200.000 en 200.000/4 = 50.000) auto's onderweg zijn. 7.500.000 km/50.000 auto's = 150 km per auto. Let wel: 150 km voor een retourtje, oftewel gemiddelde afstand voor een enkeltje 75 km. Dit klinkt niet helemaal onwaarschijnlijk in Nederland. Maar goed, er zullen ook auto's met minder dan vier mensen rijden en het laten rijden van treinen levert als bijproduct ook CO2 op, dus 1.200 ton is mager en als daar dan ook nog het koolzuur uit het Bavaria-bier en de uitstoot van generatoren én die van de racewagens vanaf moeten... Ach laat ook maar, ik hoor wel of het leuk was.

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.