Een goede bestelbus huren met deze tips
Het begint ermee dat je moet weten: waarvoor ga je de bestelbus huren? Wat ga je doen? Hoeveel...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Veel Amerikaanse pick-ups hebben een type-aanduiding met een cijfer, vaak 150, 250 of 350 (ook wel 1500, 1500 of 3500). Ongeacht het merk. Wat betekenen die type-aanduidingen van Amerikaanse pick-ups precies?
Om dat te begrijpen moet je terug naar het begin van de pick-ups. Daarbij werden in principe alle trucks door hun autofabrikanten geclassificeerd in termen van laadvermogen. Dit is de som van alle vracht (en passagiers) in de cabine en de laadbak van de auto. De meeste trucks boden drie laadvermogens: een halve ton (1.000 pond), driekwart ton (1.500 pond) en een volle ton (2.000 pond). Ford nummerde zijn wagens aanvankelijk heel eenvoudig, F-1, F-2 en F-3. Dat was de aanduiding voor respectievelijk een vrachtwagen van een halve ton, een vrachtwagen van driekwart ton en een vrachtwagen van één ton. Dit veranderde uiteindelijk in F-100 (voor een laadvermogen van 1.000 pond), F-150 (voor een capaciteit van 1.500 pond) en F-250 (voor een capaciteit van 2.500 pond). In dat geval hoefde je niet te onthouden dat ‘F-3’ stond voor 2.000 pond - je keek alleen naar het kenteken van de vrachtwagen en je had meteen het laadvermogen.
Chrysler en General Motors volgden het voorbeeld van Ford: Chevy pick-up trucks werden bijvoorbeeld aangeboden als de C-10 of K-10, 20 of 30, met ‘10’ voor een halve ton, ‘20’ voor een driekwart ton en ‘30’ voor een ton (later veranderd in C of K1500, 2500, enz.). Nog een leuk weetje in dit verband is dat bij Chevy-modellen de aanduidingen ‘C’ en ‘K’ verwezen naar 2- of 4-wielaandrijving. De ‘C’-modellen hebben tweewielaandrijving, terwijl de ‘K’-modellen vierwielaandrijving hebben.
Van onze partner Handgereedschap voor auto-onderhoud Uitgebreide collectie handgereedschap vind je bij Winparts.nl variërend van dopsleutels, ratelsleutes, steeksleutels, bits en veel meer. Je bestelt het gemakkelijk online |
In de loop van de tijd nam het laadvermogen van pick-ups toe. Ten eerste bij die van een halve ton: de trucks uit de ‘100’ of ‘10’-serie met een laadvermogen van 1.000 pond waren niet erg populair, omdat twee grote volwassenen in de cabine snel de helft van het laadvermogen van de hele vrachtwagen voor hun rekening namen.
Met het groeiende laadvermogen deden de fabrikanten iets interessants. Ze veranderden de namen niet om de toegenomen capaciteit weer te geven, waarschijnlijk omdat consumenten al bekend waren met de oorspronkelijke aanduidingen.
Als de F-150 dan de F-240 zou heten en de F-250 de F-320 zou worden, zou het behoorlijk verwarrend worden. Dus hoewel het laadvermogen is geëvolueerd tot veel meer dan driekwart ton en een volle ton, zijn de namen blijven hangen - en daarom heb je de F-150, de RAM 1500 en de Chevy Silverado 1500 die officieel een 1500-pond laadvermogen aangeven, hoewel bijvoorbeeld het laadvermogen van de F-150 in werkelijkheid allang tot 2.300 pond gaat. Hetzelfde geldt voor zware trucks: de Silverado 2500 heeft bijvoorbeeld een maximaal laadvermogen van 3.600 pond, heel anders dan zijn aanduiding weergeeft.
Deze cijfers helpen je tegenwoordig dus om ‘lichte’ (1.500-niveau vrachtwagens) te onderscheiden van ‘zware’ (2.500- en 3.500-niveau vrachtwagens). Ze bieden alleen geen echt inzicht in hoeveel gewicht elk van deze vrachtwagens kan trekken. Dus echt relevant zijn de cijfers niet meer.
Een Amerikaanse Light Truck is tegenwoordig een auto met een maximaal gewicht van 3.860 kg (8.000 pond) en een laadcapaciteit van maximaal 4.000 pond (1.815 kg). Daarmee is deze auto het meest te vergelijken met de Europese bedrijfswagens.
Van onze partner Vastleggen wat er rond je auto en op de weg gebeurt? Je vindt bij bol.com meer dan 500 dashcams die je snel in huis hebt. Met ruime keuze aan mogelijkheden en van spotgoedkoop tot geavanceerd. |
De regering van de Verenigde Staten gebruikt lichte vrachtwagens als voertuigklasse bij het reguleren van het brandstofverbruik via de CAFE-norm (Corporate Average Fuel Economy). De klasse omvat bestelwagens, minivans, SUV's en pick-ups. Lichte vrachtwagens hebben een hoger brandstofverbruik dan personenauto's, in de veronderstelling dat deze voertuigen worden gebruikt voor zakelijke doeleinden en niet voor persoonlijk vervoer.
Aangezien lichte vrachtwagens die in de Verenigde Staten worden verkocht steeds meer voor persoonlijk gebruik worden ingezet, hebben sommigen gepleit voor het toepassen van hogere normen voor brandstofbesparing op lichte vrachtwagens die niet voor bedrijfsdoeleinden worden gebruikt.
Het begint ermee dat je moet weten: waarvoor ga je de bestelbus huren? Wat ga je doen? Hoeveel...
Je koopt (of least) een bestelauto natuurlijk in eerste instantie voor de praktische bruikbaarheid....
De rijksoverheid voert een experiment uit met een tijdelijke vrijstelling van rijbewijs C...
Wat voor een personenauto geldt, zie je ook bij een elektrische bestelbus. Door de constructie...
Of je nu bedrijfsleider bent of als wagenparkbeheerder werkt, aarzel je om één of meerdere...
Een bestelbus is een stuk gereedschap dat je wilt én moet inzetten tijdens de werkdag. Dat...
De betrokken gemeenten hebben al in 2020 zo’n zero-emissiezone binnen hun grenzen aangegeven....
De meeste bestelbussen zijn leverbaar met verschillende lengtes van de laadvloer. En het dak...
Als je zelfstandige bent of een bedrijf hebt, kan een bestelbus belangrijk voor je zijn. Een...
Een ondernemer of bedrijf heeft voordelen bij het kopen van een bestelauto. Daarvoor moet...