Zomerbandentest 2019 SUV 225/55R17
Klaar voor een zomers modderbad
- AutoBild
- Bandentest
Aan deze bandentest nemen tien nieuwe zomerbanden voor compacte SUV’s deel. Daarbij is ook een lowbudgetband uit China van de partij.
Met de eerste zomerse dagen achter de rug is het niet alleen tijd om de tuinstoelen uit de schuur te halen, maar ook om je auto van zomerschoeisel te voorzien. Veel mensen hebben echter geen trek om folders door te spitten bij de bandenhandelaar of om eindeloos het internet af te struinen. Gelukkig bieden onze bandentests hierbij uitkomst. Driemaal per jaar halen we alles uit de kast voor een intensief testprogramma met respectievelijk winterbanden, vierseizoenenbanden en zomerbanden. Dit keer is die laatste groep weer aan de beurt, maar we kiezen wel voor een andere route dan normaal.
We hebben namelijk de bandenmaat onder de loep genomen die geschikt is voor compacte SUV’s, zoals de Tiguan, Kuga, X1, Q3, RAV4, Sportage, Tucson, Outlander, CX-5, Forester, Qashqai, X-Trail, CR-V, GLA, Renegade, Compass, Yeti en Vitara. Aan de bandentest doen uiteraard de bekende, vaak dure merkbanden van fabrikanten als Bridgestone, Continental en Goodyear mee, naast banden van de Finse fabrikant Nokian, het Amerikaanse merk Cooper en enkele Aziatische fabrikanten. Daarbij hebben de banden van het Koreaanse Hankook en die van het Japanse Toyo zich lang geleden al op de kaart gezet. Minder bekend daarentegen zijn de banden van Nexen en Maxxis. Dat laatste merk hoort bij het enorme Chinese bandenconcern Cheng Shin Tire, dat alweer heel wat jaren ook in Europa actief is. De tiende en laatste deelnemer is de CST, een bijzonder scherp geprijsde band uit China: voor een complete set betaal je nog niet de helft van wat je voor een set van de duurste band in deze test betaalt, de Duitse Continental. De afkorting CST staat – het zal je niet verbazen – voor Cheng Shin Tire, en daarmee is de CST dus een goedkoper broertje van de Maxxis in deze test. De tests laten zien dat het in veel gevallen wel degelijk loont om wat meer geld aan zomerrubber uit te geven. De Maxxis is weliswaar 19 procent duurder dan de zeer goedkope CST, maar de testauto’s blijven er ook een stuk beter mee op koers. De band van CST eindigt zelfs op de laatste plaats, terwijl de duurdere Maxxis een respectabele vijfde plek inneemt zonder op veiligheidsgebied steken te laten vallen.
GOEDKOOP GOED OP GLAD
Daarentegen laat de spotgoedkope band met name op remgebied flink wat meters liggen. Op droog wegdek is de marge ten opzichte van de koplopers van Goodyear en Continental nog een enigszins acceptabele 3,5 meter. Maar op nat wegdek heeft de CST maar liefst 13 meter extra nodig om onze testauto tot stilstand te brengen. Dat kan echt niet en dat levert hem dus flink wat minpunten op.
De dure banden van Goodyear en Continental strijden met elkaar om de topscores op de verschillende testonderdelen. De band van de laatstgenoemde fabrikant verspeelt de overwinning vooral door de matige grip op een modderige ondergrond. Nu zijn dit soort vooral voor de openbare weg gemaakte banden sowieso niet echt geschikt voor der- gelijke uitdagende soorten ondergrond in het terrein. Het duidelijk op asfalt gerichte profiel van alle geteste banden vult zich daarbij te snel op. Toch zijn er duidelijke verschillen, wat ook bij onze uitgebreide trekkrachtmetingen naar voren komt. Uitgerekend de twee goedkoopste banden van Maxxis en CST kunnen op de gladde ondergrond verbazingwekkend goed uit de voeten. De Continental heeft op dat vlak 22 procent minder trekkracht te bieden. Daar staat tegenover dat de Continental zich op het asfalt bijzonder op zijn gemak voelt. Op dat gebied presteert hij dan ook indrukwekkend goed. Met name zijn grip op droog wegdek in snelle bochten overtuigt, dit zorgt ook voor de grote reserves bij uitwijkmanoeuvres.
AQUAPLANING
De prestaties van de Continental worden alleen nog overtroffen door die van de Goodyear, die bij aquaplaning nog iets grotere veiligheidsreserves biedt, maar bovenal veel meer grip biedt in het terrein alsmede in de modder en op gravel. Veel lof voor zijn prijskwaliteitverhouding verdient de band van het Koreaanse Hankook. Bij de aanschaf bespaar je ten opzichte van de Continental € 115, oftewel 21 procent, terwijl de band net als zijn tegenhanger van Continental op de tweede plaats eindigt. Echte minpunten heeft de band van Hankook niet. Alleen op het gebied van rolweerstand moet hij genoegen nemen met een plekje in het middenveld. Toch kunnen we ook in dit geval niet echt spreken over een nadeel van deze band. De geluidsmetingen leiden tot een verrassend resultaat. Uitgerekend de spotgoedkope band van CST komt hier als beste uit de bus. Dat is bijzonder omdat deze band ook bij het meten van grip in de modder het beste presteerde. Logischerwijs is dat te danken aan een wat grover profiel, hoewel dat dus niet automatisch betekent dat een band ook meer herrie maakt dan een echte asfaltspecialist. Zo zie je maar weer, niets is wat het lijkt.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 20 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier alle bandentests van de voorgaande jaren terug te vinden.
Zie ook:
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Zoek je allround banden voor je SUV? Ga niet voor al te extreem rubber
Lezersreacties (7) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.