AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Zo ver komt de Tesla Model S in de praktijk

'Je kúnt 420 km rijden, zolang je maar niet harder dan 100 km/h gaat.'

Tesla Model S Klokje Rond

De Tesla Model S was niet het eerste model van dit ambitieuze Amerikaanse merk, dat was immers de Roadster. De Model S auto veroverde de wereld, waaronder Nederland. In piekjaar 2018 werden er maar liefst 5.622 stuks aan de man gebracht, een unicum voor een auto die regelmatig meer dan een ton in euro’s kostte. Hoe ver komt deze vaandeldrager in de praktijk? 

Waarom we ons dit keer beperken tot een kleine serie van de auto die je tot op de dag van vandaag kung kopen? Dat doen we omdat de ene Tesla Model S de andere niet is. Tesla verfijnde hem in de loop der jaren steeds verder. Soms via over-the-air updates, soms ook hardwarematig. Zo werden nieuwere modellen efficiënter, sneller en kregen een verbeterd onderstel zonder dat je dat altijd vanbuiten kon zien.  

Wel duidelijk: de facelift in 2016, waarbij de auto een nieuwe neus kreeg aangemeten. In 2021 kwam daar een grotendeels nieuw dashboard bij. Tussendoor, in 2019, kreeg hij nieuwe motoren die hem efficiënter maken. Daarop zitten we vandaag niet te wachten: we gaan voor de puurste Model S, die geleverd werd van 2013 tot en met 2016. Auto’s die als occasion tegenwoordig relatief gunstig geprijsd zijn. 

Actieradius Tesla Model S 85 

Veruit de meest voorkomende Tesla Model S in de AutoWeek Gebruikersreviews, waaruit we onze informatie halen, zijn van het type ‘85’. Dit staat voor de bruto capaciteit van het batterijpakket in kilowattuur, waarvan zo’n 80,8 kWh beschikbaar is voor de gebruiker. Termen als ‘Standard Range’ en ‘Long Range’ kwamen pas veel later, net als ‘Plaid’ en ‘Ludicrous’. Vóór het getal kon eventueel ook nog de ‘P’ van Performance staan, en erachter de ‘D’ van ‘Dual Motor’ – vierwielaandrijving.  

Deze variabelen laten we even voor wat ze zijn, we richten ons op het batterijpakket. Zo zien we dat de Tesla Model S 85’s gemiddeld 23,1 kWh/100 km verbruiken, goed voor een actieradius van 350 kilometer. Naar huidige maatstaven is dit verbruik best fors en het bereik relatief beperkt, maar destijds overklaste Tesla hiermee alle concurrenten. Vergeleken met de huidige Tesla Model 3 ‘Highland’ gedraagt de oude Model S zich meer als een elektrische V8 – maar ook met de nieuwste, 1.020 pk sterke Model S Plaid rijd je vrij gemakkelijk zuiniger. 

Het betekent niet dat de Model S 85 altijd onzuinig is. Een in Frankrijk wonende eigenaar rijdt zijn gebruikt aangeschafte Model S daar onder gunstige weersomstandigheden en scoort klinkende cijfers. “Op dit moment haal ik in de van augustus tot en met november een gemiddeld gebruik van zo’n 16 kWh/100 km. Vanaf december tot nu zo’n 19,5 kWh/100 km. Inmiddels gaan de temperaturen weer wat oplopen en zie je het verbruik direct teruglopen.” Met deze verbruikswaarden varieert de actieradius van 414 tot 505 kilometer. 

En de andere versies? 

De Model S met 85-kWh batterijpakket was misschien het populairst, Tesla leverde ook een flink aantal andere varianten beginnend bij de ‘60’, die zeldzaam lijkt. Iets minder zeldzaam is de Model S 70 met netto 66,5 kWh aan batterijcapaciteit. Daarmee rijden onze gebruikers iets zuiniger, met een gemiddelde van 20,9 kWh/100 km. Dat maakt de kleinere batterij alsnog goed voor een actieradius van 318 kilometer. 

Een eigenaar van zo’n Tesla Model S 70D uit 2015 geeft aan hoe snel de ontwikkelingen bij het merk gaan. “Je kúnt 420 km afleggen, zolang je maar niet harder dan 100 km/h rijdt. Rond die snelheid zit ik gemiddeld op 160 Wh/km. Dat is weinig, en bovendien een stuk zuiniger dan de eerdere Model S'en.” 

De eerste jaren van de Tesla Model S waren dus weerbarstig. Ja, hij was elektrisch, maar nee, hij was niet per se zuinig. Anno 2024 laat de fabrikant zich van een andere kant zien. Moderne Tesla’s laten de concurrentie op het gebied van verbruik en actieradius ver achter zich. 

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (198) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum