Zo ver komt de Mercedes-Benz EQS in de praktijk

'Het theoretisch rijbereik van 700 km halen we niet'

Mercedes-Benz EQS

Met de EQS presenteerde Mercedes-Benz ‘de elektrische S-Klasse’. De auto is zichtbaar efficiënt, maar dat maakt hem ook wel heel erg anders en dat valt niet bij iedereen in de smaak. In deze rubriek is smaak echter van ondergeschikt belang, het gaat om de harde cijfers. Werpt die aalgladde carrosserie in de praktijk zijn vruchten af? 

Net als bij de reguliere S-Klasse biedt Mercedes een flink aantal varianten. Het gamma begon met de EQS 350, een achterwielaangedreven versie met 292 pk die in 2022 werd geschrapt. Het was de enige EQS met een netto 90,6 kWh grote batterij, want onder elke andere EQS hangt een exemplaar met maar liefst 108 kWh netto (en 120 kWh bruto) capaciteit.  

Ook qua motor en aandrijving biedt Mercedes ruime keuze. Instapper EQS 450+ heeft 333 pk, 568 Nm en achterwielaandrijving, waar de 450 zónder plus 360 pk (en 800 Nm) loslaat op alle vier de wielen. De EQS 500 schopt het tot 449 pk en de EQS 580 zelfs tot 523, beide met een vrij indrukwekkend koppel van 855 Nm. Te tam? Geen zorgen. De Mercedes-AMG EQS 53 is met 658 pk en maar liefst 950 Nm het antwoord op elke vermogensvraag. 

Zo ver komt de EQS 450+ 

Je merkt, met een auto als deze is het moeilijk om aan banale zaken voorbij te gaan. Vanaf dit punt wordt het anders, want we kijken naar de echte kracht van het 108 kWh grote batterijpakket. In onze Review-sectie is de EQS 450+ het beste vertegenwoordigd, en dat is fijn. Dit belooft namelijk de meest efficiënte EQS te zijn, met een WLTP-actieradius van maar liefst 757 kilometer. 

Om de pleister er maar meteen vanaf te trekken, onze rijders komen hier niet aan. Wel komen ze tot een alsnog fraai gemiddelde van 588 kilometer met een bijbehorend stroomverbruik is 18,3 kWh/100 km. De zuinigste rijder deelt na zo’n half jaar rijden de tussenstand. “Het theoretisch rijbereik van 700 km halen we niet,” schrijft hij, “maar een dikke 600 km wel. Over 8.800 km is ons gemiddeld verbruik 16,5kwh/100km. Heen en weer binnen Nederland kan dus altijd zonder laden.” 

Een andere EQS 450+-rijder scoort na 16 maanden maar nauwelijks slechter. “Mijn verbruik staat momenteel op 17,0 kWh/100 km gemiddeld. Dat vind ik zelf een hele mooie waarde.” En inderdaad, het bijbehorende bereik van 653 kilometer is heel fraai. Vervolgens legt hij uit hoe deze score wordt bereikt. “Allereerst gebruik ik nooit winterbanden. Dit zijn complete energievreters en in een gemiddelde Nederlandse winter ook gewoon onzin en geldklopperij”, is de duidelijke mening. “Verder houd ik me altijd aan de geldende maximumsnelheid. Tot slot, niet onbelangrijk, gebruik ik voor het wegrijden altijd het voorklimatiseren aan de paal.” 

En dit doen de krachtigere versies 

De sterkere EQS-en zien we niet terug bij de gebruikersreviews, maar we hebben ze wel zelf aan de tand gevoeld. De EQS 500 nam het op tegen de BMW i7 en de EQS 580 mocht zich verdedigen tegen een andere forse BMW, de iX.  In het eerste geval won de Mercedes-Benz de bereikbattle nipt, met 467 tegen 444 kilometer. De iX werd daarentegen verslonden als ontbijt, en later nog eens als diner. Met een praktijkbereik van 465 tegen 298 kilometer ontpopt de gladde Mercedes zich hier zonder meer als actieradiuskoning. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (90) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum