Winterbandentest 2021 205/55 R16
De beste winterbanden van 2021/2022
IJskoud getest: 50 winterbanden voor onder meer compacte middenklassers uit het C-segment. Bij sneeuw en ijs presteren ze netjes, maar op nat wegdek maken sommige banden uitglijders.
Er wordt altijd flink gediscussieerd over het nut van winterbanden. Sommige mensen vinden dat je die in Nederland echt niet nodig hebt, hoewel de vorige winter heeft aangetoond dat sneeuw ook in ons land de boel aardig kan ontwrichten. Daar staat dan weer tegenover dat het best een gedoe is om twee keer per jaar je banden te laten wisselen, en het brengt natuurlijk ook kosten met zich mee. Om over de aanschaf van een tweede set wielen nog maar te zwijgen. Of je winterbanden koopt, is een persoonlijke keuze.
Het is overigens wel zo dat je auto wel van winterbanden moet zijn voorzien als je op wintersport gaat en door Duitsland reist. Tenminste, de wetgeving vereist daar dat je auto is voorzien van ‘geschikte banden onder winterse omstandigheden’, waar onder meer ijzel en sneeuw onder wordt verstaan. Aangezien het weer tijdens een vakantie of een weekendje weg zomaar kan omslaan, komt dat feitelijk neer op een verplichting. Sinds 2018 worden onder ‘geschikte banden’ alleen winterbanden verstaan die zijn voorzien van het zogeheten Alpine-symbool, een driepuntig bergpictogram met een sneeuwvlok. Daarvoor was het M+S-teken toereikend. Voor banden die voor 2018 zijn aangeschaft, geldt echter tot 2024 een uitzondering. In ons land geldt dat uiteraard allemaal niet, maar het is toch goed om te weten. Wat bij ons echter ook geldt, is de minimale profieldiepte van 1,6 millimeter. In Oostenrijk is dat zelfs 4 millimeter. Dat heeft een reden, want zodra de profieldiepte onder de 3 millimeter komt, nemen de prestaties op sneeuw rap af. De twintig banden die zich voor deze test hebben gekwalificeerd, verkeren echter in nieuwstaat en zijn zodoende op sneeuw en ijs helemaal in hun element.
DE KANDIDATEN
Allereerst hebben we met de 50 banden een veiligheidstest uitgevoerd. In een eerste stap moeten alle banden zich kwalificeren bij een remtest op nat wegdek. Exemplaren die ondermaats presteren, staan meteen buitenspel. Alleen de banden die het best presteren, nemen zodoende deel aan de tests op sneeuw. Voor de finale kwalificeren zich de twintig winterbanden met in totaal de kortste remwegen.
SNEEUW
Het is indrukwekkend wat moderne winterbanden kunnen doen. Ze kunnen enorme krachten in dwars- en langsrichting overbrengen via slechts vier contactvlakken ter grootte van een ansichtkaart. De zomerband, die ter vergelijking deelnam aan alle testonderdelen, haalt op de gladde ondergrond niet eens de ingang van het handlingparcours. Bridgestones Blizzak LM005 komt als winnaar uit de bus bij de tests op sneeuw. In de koningsdiscipline, het rijgedrag op vaste sneeuw, neemt Hankooks Winter i*cept R S2 de leiding dankzij zijn perfecte balans.
NAT WEGDEK
Bij temperaturen boven de 5 graden heeft de zomerband een voordeel dankzij zijn hardere rubbersamenstelling en gesloten loopvlakstructuur. Het rubber van Continental, Vredestein, Dunlop en Firestone scoort goed op dit testonderdeel, maar je geeft beslissende veiligheidsreserves weg met één van de slecht presterende banden.
DROOG WEGDEK
Er is geen twijfel over mogelijk: bij het remmen op droog wegdek hebben winterbanden minder veiligheidsreserves dan zomerbanden. Bij dit onderdeel gaan de Wintrac van Vredestein en de i-Fit Plus van Laufenn aan kop, terwijl de producten van Nokian en Continental ook indruk maken met een goede rijdynamiek.
KOSTEN
Als kilometervreter ben je met de WinterContact TS 870 van Continental goed geholpen. Zelfs de Alpin 6 van Michelin is er niet tegen opgewassen. Ondanks zijn hoge prijs wint de Continental ook dit testonderdeel (evenveel punten als de Fulda). De lage rolweerstandswaarden van de Barum Polaris 5 en de Nokian Snowproof helpen om brandstof te besparen.
CONCLUSIE
Goede winterbanden zijn simpelweg onverslaanbaar op sneeuw en ijs, dat blijkt bij deze test opnieuw. In de regen en op droge wegen is het echter een heel ander verhaal. De vier topkandidaten zijn de Continental WinterContact TS 870, de Michelin Alpin 6, de Kleber Krisalp HP3 en de Vredestein Wintrac, hebben dit probleem goed onder controle en maken indruk met hun evenwichtige prestaties onder alle weersomstandigheden.
De volledige uitslag van alle 50 winterbanden en alle testresultaten inclusief staatjes en grafieken zijn deze week te lezen in AutoWeek nr. 45 (10-17 november), of onderaan dit artikel digitaal verkrijgbaar.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 16 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook
Vierseizoenenbandentest 2021
Duur en gevaarlijk: verplichte uitleg bandenlabel massaal genegeerd
Bandenfabriek Apollo Enschede sluit volgend jaar, 500 banen weg
Gelukkig staat onze Skoda Kodiaq iV niet meer op winterbanden
Dit zijn de beste sportieve banden van 2025
Lezersreacties (25) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.