Waarom de 2.6 de ultieme Mercedes 190 is
Vergeet de zestienkleppers
De Mercedes 190 zestienkleppers hebben een grotere reputatie dan de 190 E 2.6, en daarom staan de 2.3-16 en 2.5-16, en zeker de Evolution-versies van die laatste, voor enorme bedragen te koop. De prestaties van de viercilinder zestienkleppers en de optredens van de raceversies in het DTM-kampioenschap in de jaren 80 en 90 dragen daaraan bij. Maar je kon de 190, een typisch kind van de jaren 80, ook met zescilinder benzinemotor krijgen. De 190 E 2.6. Met zo’n exemplaar gaan we op pad.
Oké, de 190 E 2.5-16 Evolution heeft meer vermogen, is zeldzamer en sensationeler dan de misschien wat gezapige 2.6, maar met die zescilinder belichaamt deze 190 wel zo ongeveer alles waar Mercedes-Benz voor staat: uiterst comfortabel reizen in een vrijwel onverwoestbare auto. Want degelijk, dat is de 190 (W201), die in november 2022 zijn veertigste verjaardag vierde, absoluut. Hij was niet eens goedkoper dan een vergelijkbare en grotere 200 (W123). Er is dan ook geen enkele reden om huiverig te zijn voor de tellerstand van 340.000 kilometer. Je ziet het nergens aan af en merkt er tijdens het rijden niets van. Mocht je ooit met een 190D of gewone 190E hebben gereden, dan weet je hoe ontzettend goed deze auto rijdt voor een ‘kleine’ Mercedes. Tijdens zijn introductie sprak men liefkozend van de Baby Benz, maar dan wel een baby die net zo volwassen is als zijn grotere broers. Dat dankt hij onder meer aan de befaamde Raumlenkerhinterachse, die in 1982 debuteerde op de 190. De ontwikkeling van de W201 begon in 1978. Die achterwielophanging is een waar meesterwerk, met maar liefst vijf draagarmen per wiel, voor een optimaal wegcontact.
Deze zes-in-lijn was de basismotor van de S-klasse generatie W126.
De 160 pk sterke zescilindermotor tilt de rijbeleving naar een nog hoger niveau en in combinatie met alle luxe in dit exemplaar vraag je je af waarom je nog een jonge auto zou kopen. Cruisecontrol, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen; het is er allemaal. Je zou hooguit een betere stoel willen; de zitting is vlak en hard. Kijken we onder de motorkap, dan valt op dat de zes-in-lijn maar nét aan past en dat het waarschijnlijk in eerste instantie niet de bedoeling was zo’n grote motor in de 190 te plaatsen. Daardoor ligt het zwaartepunt iets verder naar voren. Dat ga je wellicht merken bij extreem hoge bochtsnelheden, maar daar koop je deze zalige reisauto niet voor. De rust die de zescilinder met automaat uitstraalt, maakt hem tot de ultieme 190.
Geen type-aanduiding achterop dit exemplaar.
Dit exemplaar stond tijdens de proefrit te koop voor € 9.950, is uit 1989 en had op dat moment 340.000 kilometer op de klok.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | 190 E 2.6 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.729 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.599 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 220 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.448 mm / 1.690 mm / 1.375 mm |
Wielbasis | 2.665 mm |
Massa leeg | 1.325 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 625 kg |
Banden | 185/65VR15Prijzen |
Topsnelheid | 207 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s |
Brandstofverbruik |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
De Mercedes 190 was ook een topper van 1982
Designreview Mercedes 190: ‘Grootste Mercedes-Benz designprestatie ooit’
30 jaar na DTM-titel Mercedes 190: alle 2.5 zestienkleppers bij elkaar
Deze Mercedes-Benz 190 is relatief goedkoop - Liefhebber Gezocht
Mercedes-Benz 190D (1985)– Liefhebber Gezocht
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.