Volvo XC90 B5 - Eerste rijtest

Onzichtbaar

Volvo XC90 B5
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

Nog maar kort geleden ging de dieselversie van de Volvo XC90 als D5 door het leven. Maar sinds deze zomer moet hij zich B5 noemen en achter die nieuwe naam gaat een mild-hybrid systeem schuil. Wat merk je daarvan?

Twee jaar geleden stuurde Volvo een persbericht de wereld in dat begon met deze zin: “Volvo Cars kondigt aan dat elke Volvo die vanaf 2019 geïntroduceerd wordt, voorzien is van een elektromotor.” Zo’n claim lijkt klare taal met een braaf groen randje. Je zou haast lezen dat Volvo hier beweert alleen nog maar elektrische auto’s te gaan maken. Zeker als je de volgende alinea er ook nog even bij pakt: “Meer dan een eeuw na de uitvinding van de verbrandingsmotor maakt deze plaats voor een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de automobielindustrie.” Maar pas op, het is een pr-truc die door de meeste fabrikanten is gebezigd de laatste tijd. Veel strooien met het woord ‘elektrificatie’ in combinatie met ‘alle modellen’, en de nuance van de mededeling onder de vouw van het A4’tje plaatsen. Maar wie is er dan nog aan het lezen? De journalisten van sommige kranten niet meer; het AD kopte destijds bijvoorbeeld: ‘Volvo wordt vanaf 2019 volledig elektrisch’, en De Telegraaf: ‘Volvo introduceert vanaf 2019 alleen nog elektrische auto’s’. Maar verderop in dat soort persberichten is die nuance altijd te vinden.

Elektrificatie is meer dan alleen volledig elektrische auto’s produceren. Dat geldt natuurlijk ook voor Volvo. Dat is ook plug-in hybride. Dat is ook hybride. Dat is ook mild-hybrid. En hybride is dus altijd in combinatie met een ‘traditionele’ benzineof dieselmotor. En over die laatste gaan we het nu hebben. De XC90 B5 is een mild-hybrid, wat wil zeggen dat de dieselmotor ondersteund kan worden door een elektromotor die zijn energie haalt uit een accupakketje dat wordt opgeladen met rem-energie. Die energie zou normaal dus verloren gaan. Volvo noemt dit KERS, wat staat voor Kinetic Energy Recovery System.

ZUINIGER

Het systeem bestaat uit een geïntegreerde startmotor en generator, een 48V lithiumion accu met een capaciteit van 0,4 kWh, een 12/48V-omvormer en een brake-bywiresysteem. De geïntegreerde startmotor maakt snel en soepel starten van de motor mogelijk en slaat bij afremmen de energie op in de accu. Die energie kan worden gebruikt om de dieselmotor wat extra kracht te geven bij accelereren. Let wel, hij is er uitsluitend ter ondersteuning en de XC90 B5 kan geen meter zelfstandig elektrisch rijden. In cijfers uitgedrukt kan het maximumvermogen van de aandrijflijn (uiteraard zolang de voorraad elektriciteit strekt) worden opgehoogd van 235 pk naar 249 pk. Het koppel kan tijdelijk 40 Nm hoger uitvallen.

In de auto merk je er niets van; Volvo heeft niet eens de moeite genomen een grafische weergave van het systeem beschikbaar te stellen op het scherm, zoals we onlangs wel zagen in de Hyundai Tucson 48V, waar je duidelijk kunt zien wanneer de accu wordt bijgeladen. Bij voluit accelereren kun je het merken als je een heel scherp besef van tijd hebt: hij is 0,2 seconden sneller op de sprint naar 100 km/h. En je merkt het aan de pomp, want hij is een beetje zuiniger. De fabrieksopgave gaat van gemiddeld 6,2 liter diesel per 100 km naar 5,9 liter. Geen wereldschokkend verschil, laat dat duidelijk zijn, maar het zijn de kleine beetjes die helpen, nietwaar?

De rijeigenschappen van de auto zijn dus ook onveranderd, op twee details na. Er is nu een brake-by-wiresysteem, waarbij de fysieke verbinding tussen het rempedaal en het remsysteem is verbroken. De remkracht die de bestuurder uitoefent op het pedaal wordt nu door een computer doorgegeven. Het pedaalgevoel is trouwens hetzelfde als met een conventioneel remsysteem. Het andere detail is shift-by-wire. Hier ontbreekt de fysieke verbinding tussen de pook en de transmissie; je geeft slechts een opdracht door aan een computer. In het geval van de XC90 merk je het verschil direct: terwijl je voorheen met een enkele tik vanuit P naar D of R kon, moet je nu twee tikken geven. Altijd eerst via N. Het went snel, maar het is in het begin wel een beetje raar en het komt over als overbodig.

DUURDER

De XC90 B5 is de eerste mild-hybrid van Volvo en er zullen er nog meer volgen op korte termijn. Overigens ook in combinatie met benzinemotoren, die dan óók een B krijgen in de typeaanduiding. De B staat volgens Volvo voor brake-by-wire, de basis van het systeem. Om ten slotte de eerste vraag van dit verhaal te beantwoorden: je merkt er niets van, hooguit als je je volle tank diesel afrekent.

Maar de auto is er ook iets zwaarder van geworden en dus valt je mrb hoger uit … Verder is de auto nog een kleine vierduizend euro duurder geworden, wat niet alleen op het conto van de extra techniek komt, maar ook op dat van de standaarduitrusting, die is uitgebreid.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Mild-hybridsysteem werkt ongemerkt
  • +Sneller en zuiniger
  • -Zwaarder, dus hogere mrb
  • -Bediening automaat

Signalement

Merk Volvo
Model XC90 B5 Diesel AWD R-Design
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 88.773

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn, mild-hybrid
Cilinderinhoud 1.969 cc
Maximaal vermogen 173 kW / 235 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 480 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 71 l
Lengte / breedte / hoogte 4.953 mm / 1.958 mm / 1.776 mm
Wielbasis 2.984 mm
Massa leeg 2.072 kg
Laadvermogen 768 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.700 kg / 750 kg
Banden275/45R20Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum