Volvo XC90 Armoured - Eerste rijtest

Heavy metål

Volvo XC90
AutoWeek 01 2020
AutoWeek 01 2020

Je leest het in AutoWeek 01 2020

Met de huidige hang naar cross-overs zal het niet verbazen dat bijzondere voertuigen het ook een etage hoger gaan zoeken. Een voorbeeld daarvan is de XC90 Armoured, die een reeks gepantserde SUV’s bij Volvo mag introduceren.

Van alle divisies van een automerk moet de blindeerafdeling het discreetst zijn. Alleen wie de gepantserde wagens maakt of ermee gaat rijden, hoeft immers te weten hoe de vork in de steel zit. Ieder ander vormt een veiligheidsrisico. Vandaar dat de media zelden of nooit over armoured cars berichten, tenzij The Beast van Trump zich weer eens heeft vastgereden op een gootje. “Hoe minder we erover prijs geven, hoe beter”, is ook het oordeel van Magnus Grund, die bij Volvo de afdeling Special Vehicles bestiert. Onder zijn verantwoordelijkheid vallen alle buitenbeentjes die je maar kunt bedenken, van doodgewone taxi’s en politiewagens tot deze imposante XC90 Armoured.

ZEVEN JAAR GELEDEN

Waarom de fabrikant uit Göteborg zich nu ineens wel in zijn kaarten laat kijken? “Omdat het ondertussen zeven jaar geleden is dat we voor het laatst een gepantserde wagen hebben aangeboden, terwijl de vraag naar geblindeerde SUV’s gestaag toeneemt”, aldus Grund. Tegelijk is er momenteel maar één ander merk met een gelijksoortig aanbod, namelijk Land Rover met de Range Rover Sentinel. BMW is ook op de SUV-trein gesprongen, zij het met een lichter gepantserde versie van de X5. “Die counteren we dan weer met de XC60 en XC40, al mikken we met onze Light Armoured Vehicles vooral op Zuid-Amerika, waar de bescherming tegen handwapens courant is”, gaat Grund verder.

De bepantsering van de kleinere XC’s gebeurt ter plaatse, maar wel met goedkeuring van de fabrikant zelf. Voor de ombouw van de XC90 (Heavy) Armoured staat Trasco in het Duitse Bremen garant. Deze firma heeft de veiligheidscel samen met de ingenieurs van Volvo ontwikkeld en verricht nog tal van andere modificaties. Dat gaat zo: vanuit Zweden wordt een kant-en-klare T6 AWD Inscription overgebracht naar Bremen, waar de XC90 wordt gestript. De wielen worden vervangen door een setje van Rodgard, met binnenin een extra rubberband, om ook met een lekke band te kunnen blijven rijden. De ophangingsonderdelen uit aluminium worden vervangen door stalen items en de remmen worden opgewaardeerd. Aan de tweeliter benzinemotor met turbo én super charger van 320 pk wordt amper iets aangepast. Alleen het koppel gaat er met 30 Nm op vooruit.

BEPANTSERING

Het gros van de arbeidsintensieve conversie heeft betrekking op de passagierscel, waar bij een gepantserde wagen met Vehicle Resistance-klasse 8 van vlak voor de A-stijl tot aan de scheiding met de kofferruimte wordt afgeschermd. Tussen de cabine en de koffer installeert Trasco een extra wand met een ontsnappingsluik, voor het geval dat de deuren niet meer opengaan na een aanval of een aanrijding. Hoewel het hier duidelijk een ombouw betreft in plaats van een geïntegreerde aanpak, zoals bijvoorbeeld bij Mercedes, merk je relatief weinig van de bepantsering. Alleen rond de voorste ruiten zie je duidelijk dat het zwarte bolletjespatroon dat de vensters omzoomt veel forser uitvalt dan bij normale auto’s. Verder is de bepantsering zo discreet als die moet zijn, om geen aandacht te trekken in het verkeer.

KOGELS EN HANDGRANATEN

Duidelijker wordt het wanneer je een portier opent en wordt geconfronteerd met loodzware deuren. Een tikje tegen het venster leert ook dat de glaspartij niet bepaald standaard is, wat verklaart waarom de ramen maar een paar centimeter opengaan. In die stand zie je duidelijk dat het kogelwerende glas wel vijf centimeter dik is, terwijl de hele deur bijna 200 kg weegt. En nu we het toch over gewicht hebben: een VR 8-bepantsering voegt 1.400 kg toe aan het gewicht van de XC90 om rijklaar op 4.150 kg uit te komen. Genoeg om een Kalasjnikov met pantserpiercende kogels te weren, vier handgranaten onder het koetswerk te pareren en zelfs een bermbom met vijftien kilo TNT te overleven.

160 KM/H

En hoe rijdt dat dan, zo’n fort op wielen? Verrassend gemakkelijk, in eerste instantie. Op een reeks James Bond-gadgets in de middenconsole na (zie kader) is de bediening identiek aan die van de reguliere XC90, ook al ontbreken er wat rijhulpjes en veiligheidsfeatures zoals airbags, om niet geïmmobiliseerd te raken na een crash.

Tegen de stopwatch moet de XC90 Armoured het wel afleggen. Met name de eerste meters vallen de kleine tweeliter redelijk zwaar. Eenmaal in beweging wint de kolos weer vlot aan snelheid, maar gezwind kun je hem niet noemen. De topsnelheid is voor de gelegenheid ook beperkt tot 160 km/h, omdat de banden daarboven te heet worden. Anders dan bij de PAX-technologie van Michelin werkt het Rodgard RunFlatsysteem immers met een klassieke buitenband – in dit geval een Dunlop SP Sport –, die best wat krijgt te verduren.

De belasting wordt nog groter in de bochten, waar het koetswerk beduidend sterker overhelt dan in de standaardversie. De remmen vragen op hun beurt ook gewenning, omdat de grote klauwen pas echt in de geperforeerde schijven bijten als je keihard op het rempedaal trapt. Over de absorberende werking van de dempers kunnen we kort zijn, om de eenvoudige reden dat er op een testcircuit geen putten zijn te bespeuren. De motivatie om de XC90 toch in zo’n veeleisende setting te lanceren, is omdat je er op de openbare weg alleen mee mag rijden als je een rijbewijs C hebt voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Boven de 4,5 ton beland je bij de militaire toepassingen, wat Volvo dwingt om met de T6-motorisering te werken in plaats van de krachtiger (maar ook nog zwaardere) T8 PHEV.

ZELDZAAM ZICHT

Of de introductie van de Volvo XC90 Armoured het aantal gepantserde voertuigen opmerkelijk zal laten stijgen, valt te betwijfelen. Met een stukprijs van € 500.000 exclusief bpm en btw blijft deze graad van bescherming voorbehouden aan staatshoofden en andere hoogwaardigheidsbekleders, die tot nader order in limousines worden gechauffeerd. Gepantserde auto’s wissel je ook niet om de haverklap in, waardoor de introductie eerder druppelsgewijs zal verlopen. Bij de Light Armoured-versies van de kleinere modellen ligt dat anders, maar daar is bij ons niet echt een markt voor. Zolang er echter mensen zijn met grote verantwoordelijkheden en anderen met foute bedoelingen zal deze interessante variatie op de auto blijven bestaan, voortaan dus ook in SUV-formaat.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Discrete conversie
  • +Gemakkelijke bediening
  • -Makke prestaties
  • -Flauwe remmen

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum