Volvo XC60

Tot vier tellen

Volvo XC60 - Rijimpressie
AutoWeek 40 2013
AutoWeek 40 2013

Je leest het in AutoWeek 40 2013

Afgezien van de T6 AWD, die nog een zescilinder heeft, worden Volvo XC60-rijders die veel vermogen willen voortaan bediend door een viercilinder met turbo. Een stap terug of geslaagde downsizing?

Had Volvo een paar jaar geleden nog een V8 nodig voor 315 pk, nu is de sterkste variant van de nieuwe viercilinder benzinemotor al goed voor 306 paarden. In de sterkste T6-uitvoering tenminste; de 2,0-literturbo komt ook als T5 (245 pk) en later in andere varianten met minstens 140 pk. 306 paarden op alleen de voorwielen lijkt misschien erg veel, maar in combinatie met de achttrapsautomaat weet de XC60 T6 zijn vermogen opvallend goed op de weg te krijgen. Natuurlijk voel je af en toe wel wat aandrijfinvloeden in het stuur, maar het blijft binnen de perken – in dit geval is het feit dat de besturing van de XC60 wat afstandelijk is eens een keertje positief. Volvo's SUV is voortaan standaard voorzien van Corner Traction Control, dat de koppelverdeling in bochten aanpast voor meer dynamiek en de mate van onderstuur vermindert. Een echte bochtenridder wordt deze Volvo er echter niet mee; hij is en blijft vooral afgestemd op comfort.

Geen turbogat

Dat biedt de XC60 dan ook in ruime mate. De vering is zeer soepel en meegaand, de stoelen ondersteunen je lichaam perfect en de viercilinder laat zich niet al te veel horen. Hij is in de T6 voorzien van een turbo én een compressor. Bij lage toerentallen wordt alleen de compressor ingezet, zodat je geen last hebt van een turbogat en al bij een laag toerental veel koppel tot je beschikking hebt. Zodra het aantal toeren per minuut toeneemt, komt de turbo erbij, maar dat gebeurt zo onmerkbaar dat niet exact te zeggen is wanneer die bijspringt. Akoestisch gezien doe je een stapje terug ten opzichte van de zescilinder. Vooral bij vol gas accelereren klinkt de nieuwe vierpitter een tikje rauw. Die werkt overigens wel goed samen met de nieuwe achttrapsautomaat, die nu ook kan worden bediend met schakelflippers aan het stuur. Hij is goed bij de les en schakelt redelijk snel op naar hogere versnellingen, wat gezien het koppel van 400 Nm niet echt een probleem is.

Minimale ingrepen

Het interieur van de XC60 werd bij de facelift behoedzaam gewijzigd. Bijvoorbeeld met nieuwe soorten hout en metalen omlijstingen rond de luchtroosters en het paneel met de verlichtingsschakelaar. In het exterieur werden net zomin al te ingrijpende wijzigingen aangebracht. De kenmerkende koplampen met daarnaast kleine lichtstrips werden vervangen door wat smallere units en de grille werd iets breder. Meer was in feite ook niet nodig, want de XC60 oogt nog fris genoeg om er weer even tegenaan te kunnen.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum