Test: Volvo XC40 T2

Niet groot, wel hoog

Volvo XC40 T2
AutoWeek 37 2020
AutoWeek 37 2020

Je leest het in AutoWeek 37 2020

De instapper van de Volvo XC40 is de T2 met 'slechts' 129 pk. Is dat voldoende om nog wat rijplezier met de XC40 te hebben?

Aan het Volvo-modellengamma is goed af te lezen hoe belangrijk SUV’s zijn geworden. De onlangs verdwenen Volvo V40 was een fijne auto, die het zeker in Nederland goed heeft gedaan. Het was een prima aanbieding naast dure Audi’s A3 en BMW’s 1-serie, terwijl de voordelige Business Editions mensen ook uit een Golf of Focus wisten te houden. De iets verhoogde V40 CC was een hit bij klanten die een hogere zit dan wel instap wensten. Maar helaas, hij is weg en er kwam helemaal niets voor terug! De XC40 is nu de kleinste én goedkoopste Volvo. Het is nog maar afwachten of de Zweden op de proppen komen met een nieuwe hatchback in de compacte middenklasse of dat ze het zo wel goed vinden. Hoog, hoger, hoogst moet zijn het zijn, of het nu in Nederland is of in de rest van de wereld. Ook de vraag naar compacte SUV’s is in Nederland enorm. Het hoeft hier ook allemaal niet zo groot, getuige de populariteit van kleine Arona’s en Capturs. Daarbij de aantekening dat dit voor een deel ook te maken heeft met de belastingdruk op auto’s in Nederland, maar dat doen we – met de huidige vraag – onszelf natuurlijk aan. Het verbruik van (en daarmee het bpm-bedrag op) SUV’s is flink hoger dan dat van vergelijkbare auto’s die
minder hoog zijn. Het deert de verkopen niet, zo bewijst ook de populaire XC40. Om hem wat betaalbaarder te maken, is Volvo wel met een nieuwe instapmotor gekomen in de vorm van de XC40 T2. Dit type heeft dezelfde 1,5-liter als de T3, maar dan met slechts 129 pk. Dat maakt hem goedkoper, al zorgt de optielijst er natuurlijk wel voor dat je hem nooit voor zo’n bedrag de showroom uitrijdt. Onze Business Pro-versie biedt gelukkig voor een kleine meerprijs veel prettige zaken als IntelliSafe-techniek met Pilot Assist en ook veel waarschuwingssystemen, ledmistlampen, navigatie en meer. Bovendien zijn zaken als klimaatbeheersing, dakrails en 18-inch lichtmetaal standaard op elke XC40, wat bij lang niet alle premiumconcurrenten het geval is.

Formaat

Kijken we naar de binnenruimte, dan heb je in de XC40 weinig te klagen. De inhoud van de kofferbak van de Volvo is 460 liter, maar met de achterbank plat groeit die naar 1.336 liter. Achterin is de Zweed ook ruim genoeg. Door de vierkante vorm van de carrosserie is vooral de hoofdruimte prima. De cockpit van de Volvo heeft zeker stijl. In de XC40 is de opzet zoals we in alle nieuwe Volvo’s zien: met een volledig digitaal scherm voor je neus en een groot verticaal touchscreen in het midden. Je zit prettig hoog en dat maakt de XC40 tot een echte SUV. De auto is vooral op comfort gericht, ondanks het als optie leverbare sportonderstel, dat we zelf zouden weglaten als je toch voor Zweeds comfort wilt gaan. De besturing is wat licht en afstandelijk en de aandrijflijn gaat ook voor souplesse. Hard door bochten gaan voelt tegennatuurlijk. De automaat werkt goed samen met de motor, die het vooral van zijn koppel moet hebben. Die 245 Nm volstaat om met het normale verkeer mee te komen. De beperking zit in het vermogen en dat merk je pas bij een sprint, zoals bij invoegen of een inhaalactie. Je vloert het pedaal, de bak schakelt terug en … er gebeurt helemaal niets. Er is geen enkele reserve om harder te gaan. Het goede nieuws is dat je dus heel efficiënt met het aanwezige vermogen omgaat: je gebruikt het bijna altijd. Wel is de T2 erg langzaam als je wél een beetje tempo wilt. Op vakantie met veel bagage en mensen aan boord kan heuvel-op rijden een zware opgave worden. Bovendien is het gevaar groot dat de turbo altijd mee moet blazen, tenzij je 80 km/h rijdt. Dan verdwijnt het lage brandstofverbruik als sneeuw voor de zon.

Wel of geen reserve

De XC40 beschikt over een touchscreen dat één van de betere in zijn soort is. Het werkt zeer snel en is vrij uitgebreid, met mooie kaarten en overzichtelijke menu’s. Het past bij het tech-karakter van de auto. De XC40 mikt op liefhebbers van comfort en moderne bedieningstechniek. Het onderstel van de Zweed verzet geen bakens: de XC60 zetten we toch echt een treetje hoger. De Volvo is met 1.525 kilo ook opvallend zwaar. Dat voel je bij het rijden, helemaal met deze motor. De extra kilo’s van de XC40 spelen ongetwijfeld ook een rol in de verbruikscijfers

Oordeel

4 sterren

De T2-versie maakt de Volvo XC40 wat bereikbaarder, maar met zijn 129 pk sterke motor is deze redelijk zware auto niet bepaald overdadig bedeeld. De Zweed moet het dus niet hebben van zijn prestaties, maar meer van zijn comfort. Voor de rest is er weinig te klagen aan boord van deze XC40, die vrij royaal is uitgerust.

Signalement

Merk Volvo
Model XC40 T2 Momentum Core
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 8 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.985

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.477 cc
Maximaal vermogen 95 kW / 129 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.425 mm / 1.873 mm / 1.658 mm
Wielbasis 2.702 mm
Massa leeg 1.525 kg
Laadvermogen 595 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/60R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,8s
Brandstofverbruik 8,3 l/100km (fabrieksopgave: 6,5 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 165 g/km

    PRIVATE LEASE Volvo XC40

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (23) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum