Volvo V60 T6 AWD - 2011 - Klokje rond

Hij oogt zo gewoontjes...

43 reacties

Video
AutoWeek 48 2020
AutoWeek 48 2020

Je leest het in AutoWeek 48 2020

Ronald de Bruin kocht kortgeleden een dikke Volvo V60, afkomstig van Zweedse import, met een gezonde 240.000 kilometer op de teller. Voor Klokje Rond-begrippen is die kilometerstand nog aan de lage kant, maar toch is het interessant om zo’n T6 eens door te lichten. Want op het technische vlak valt er een boel over te vertellen.

Kilometervreten zoals voorheen, dat doet Ronald de Bruijn al een tijdje niet meer. “Ik had een Volvo XC70 D5. Toen die bijna een half miljoen kilometers op de teller had, begon hij slechter te worden. Bovendien kan ik tegenwoordig op mijn fiets naar het werk, dus een diesel had ik niet meer nodig. Ik denk dat ik nu nog zo’n 12.000 kilometer per jaar rij. Toen we gingen zoeken naar iets anders zag ik weer een V70 niet zitten. Die auto is me te groot. Een V60 heeft voor ons echter een prima maat. Verder wilde ik graag een auto met vierwielaandrijving en dan zit je bij dit type aan de T6 vast; alle andere uitvoeringen hebben alleen maar voorwielaandrijving.”

Zo kwam Ronald per ongeluk in de snelle uitvoering terecht. En alsof de 300 pk die standaard uit de V6 komt niet genoeg is, werd dit exemplaar ook nog eens getuned. “Al heb ik geen idee door welke tuner”, bekent Ronald. Maar omdat deze auto met 329 pk op kenteken staat, kan het niet anders dan dat dit af-fabriek door Volvo’s huistuner Polestar is gedaan. Spreekt hij al dat vermogen weleens aan? “Ik ben geen hardrijder hoor. Maar veel vermogen is altijd prettig, bijvoorbeeld als je moet inhalen of als je in het buitenland in de bergen rijdt.”

VERDER VRAGEN

Tot op heden gaat de relatie van Ronald met zijn Volvo over rozen. “Ik heb eens een lamp moeten wisselen. Dat was zo ingewikkeld dat het bij de dealer is gebeurd. Verder kom ik daar alleen eens per jaar voor een beurt en de apk.” Maar als we verder vragen, blijkt dat er ook al gasveren van de motorkap zijn vervangen en dat er een nieuwe aircocondensor nodig was. Ook de keerring van de haakse overbrenging voor de vierwiel aan drijving is wegens olielekkage al vernieuwd.

Klokje Rond-techneut Joep Schuurman komt voor de verandering nu eens tevreden terug van de proefrit. “Ik kan je alvast vertellen dat er technisch erg weinig aan mankeert, maar dat mag ook wel met voor deze rubriek zo’n bescheiden kilometerstand en zo’n jonge auto. Ik hoor alleen de aandrijfas soms een beetje gonzen. Daarvan gaan we de oorzaak wel achterhalen.” Als de auto op de brug staat en hij hem wat beter bekijkt, komt er al meteen een aap uit de mouw. “Er zit slordig spuitwerk aan de bumper. De kleur klopt niet en er zitten putjes in. Ook zie ik dat de koplampsteun afgebroken is en dat die koplamp bovendien vol vocht staat. En er ontbreekt allerlei bevestigingsmateriaal bij de onderbumper. Hij heeft dus schade gehad – al is het geen grote klap geweest.” Dat zien we vaker bij auto’s die afkomstig zijn van import. Als je een auto met schade naar Nederland haalt, betaal je beduidend minder bpm. De schade wordt dan opgelapt en de auto wordt voor een normale occasionprijs doorverkocht.

Intussen buigt Joep zich over de bijzondere techniek in de T6. “Deze auto heeft een dwarsgeplaatste V6. Ik ken geen ander merk dat zoiets doet. Door die constructie is er maar weinig ruimte tussen de motor en het spatbord. Normaal gesproken zou er een krukaspoelie moeten zitten met een riem die zaken als waterpomp, aircopomp en dynamo aandrijft. Daarvoor is hier geen ruimte. Die applicaties worden hier aangedreven door de READ-unit. Dat staat voor Rear Engine Accessoire Drive, omdat hij achterop de motor zit. Het is mogelijk dat daarvan de lagers ooit lawaai gaan maken en de unit het op zeker moment begeeft. Volvo levert die units niet los, dus dan moet er een compleet nieuwe motor in. Het is echter ook mogelijk die unit te reviseren. Als je er op tijd bij bent, kost het iets van duizend euro om er nieuwe lagers in te zetten. Maar als je te lang doorrijdt, gaat er meer stuk en ben je 2.500 euro kwijt voor revisie. Maar dat is altijd goedkoper dan een nieuwe motor.”

GONZEN

Verder komt Joep weinig onheil tegen. “De multiriem geeft de indruk dat hij versleten is en er zit lekkage aan een leiding van de stuurbekrachtiging, maar dat was het wel.” We hebben al vaker aangetoond dat de hedendaagse Volvo’s vlug roesten; deze V60 is geen uitzondering. “De bodem is al aangetast; de stabilisatorstangen en aandrijfassen zijn ook roestig. Niet echt een teken van kwaliteit. Stel dat je de subframes zou willen ontroesten, dan kun je die schoonkrabben en van tectyl voorzien, maar dan is het volgend jaar terug. Eigenlijk moet je ze er onderuit halen, stralen en poedercoaten, maar dat gaat wat kosten.”

En over het gonzen: “Er zit wat speling op de aandrijfas doordat er een homoki neet hoes is gescheurd. Als je die vervangt is het weg.” Zo zie je maar: als je graag met vierwielaandrijving rijdt, heb je een auto met extra onderdelen die het ook weer kunnen begeven. Ronald gaat met een klein lijstje punten naar huis. Joep: “Als je deze zaken allemaal aanpakt, kan hij heel oud worden. Maar een miljoen kilometer ga je met deze auto niet halen – terwijl dat met de oude Volvo’s wel kon. In de jaren 90 bouwden ze topauto’s. Nu is alles lichter uitgevoerd en gaat het allemaal minder lang mee.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Ik vind dit een heel leuke en technisch interessante auto. Met een goede cardanas en rechter koplamp waren er twee duimen omhoog gegaan. Ik heb nog even de onderdelen uitgezocht. De achterste homokineet van de cardanas is niet los te koop. Volvo verkoopt alleen een complete as die maar liefst € 1.343,41 kost. Een nieuwe rechter koplamp kost € 617 en dat valt me dan weer mee. ”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volvo
Model V60 T6 AWD R-Design
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 67.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.953 cc
Maximaal vermogen 227 kW / 304 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 440 Nm bij 2.100 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.628 mm / 1.865 mm / 1.484 mm
Wielbasis 2.776 mm
Massa leeg 1.641 kg
Laadvermogen 669 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden235/40R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,2 s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km
CO2-uitstoot 237 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum