Volvo V60 D3 Momentum (2011)
On-estate-achtig
Dankzij de kunststukjes die fabrikanten tegenwoordig maken van koplampen en achterlichten herken je auto's in het donker al van verre. In de neus van de V60 zitten naast de koplampen lichtbalkjes. De fraai gewelfde achterlichten zie je in het donker van een kilometer afstand. De wielen staan ver op de hoeken, wat korte overhangen voor en achter oplevert. Esthetisch zeer verantwoord, maar het maakt hem bijna on-estate-achtig. Hij biedt dan ook minder ruimte dan klassieke Volvostationcars . Hoe dan ook, zo'n lifestylestation koop je niet vanwege z'n ruimte en praktisch nut. Met 430 liter is de bagageruimte bescheiden. Handig is het opzetstuk in de bodem, dat je overeind kunt zetten. Met haken en elastiek zet je je boodschappentassen vast.
Voorin zijn moderne Volvo's al jaren een feest voor het oog. Strak, met die nog altijd fraaie centre stack. Het V60-dash is weer een stap voorwaarts, met mooie kunststoffen en een in de bovenkant van het dashboard gemonteerd scherm voor het multimediasysteem. Dat kwam voorheen bij Volvo's altijd uit de bovenkant. De knoppen eronder zijn voor de diverse menu's. Met het knopje MyV60 kun je instellen welke veiligheidssystemen, je aan wilt hebben en welke niet. Op het scherm zie je op schitterende graphics hoe de systemen werken. En dan is er nog de camera in de neus, die beide hoeken van het front in de gaten houdt.
Ergonomisch klopt de V60. De cruisecontrol-bediening zit op de plek waar die hoort, op het stuur dus. De stuurkolom priemt ontzettend ver het interieur in. De stoelen zijn zacht, maar bieden wel voldoende steun. En, ook belangrijk, ze smoelen goed.
Nieuwe vijfcilinder
Onder de motorkap huist een D3-dieselmotor. Die is afgeleid van de D5-krachtbron en heeft een inhoud van 2,0 liter, verdeeld over vijf cilinders. Hij is goed voor 163 pk en 400 Nm. Als je de startknop indrukt, hoor je direct dat je met een vijfcilinder op pad gaat. Een mooi, zwaar geluid. Bepaald niet geraffineerd, maar wel karaktervol. De D3 doet rond 1.500 toeren bijna niets, om er bij ongeveer 1.750 toeren als een dolle aan te gaan sleuren. Al heel snel voel je de trekkracht weer afnemen. Verder doorhalen dan 3.800 toeren heeft geen enkele zin. Deze V60 D3 moet overigens nog wel loskomen. Slechts 2.000 kilometer jong is-ie en zo'n diesel begint zich pas een beetje lekker te voelen wanneer er 10.000 kilometer mee is gereden. Vandaar dat we de fabrieksopgave van 0 naar 100 km/h bij lange na niet halen.
Bij het wegrijden moet je in de V60 D3 voorzichtig omgaan met de koppeling. Eerst gebeurt er niets, en is de linkervoet al hoog, dan grijpt hij pas aan. Als het gaat om sturen, gebeurt er in eerste instantie rond de middenstand weinig, maar heel snel daarna wordt de besturing lekker direct en kun je de V60 goed in bochten plaatsen. In een snelle lange bocht iets gas liften laat de auto de binnenkant van de bocht opzoeken. De auto voelt heel dynamisch aan, de 18-inchwielen met platte banden zorgen wel voor een stevige bonk bij dwarsrichels. Bestel je de Volvo V60 met 17-inchwielen, dan heb je een fraai uitgebalanceerde auto met veel dynamiek en comfort.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | V60 D3 Momentum |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 41.895 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.984 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 3.000 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.865 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.776 mm |
Massa leeg | 1.501 kg |
Laadvermogen | 679 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,3 s / 5,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,4 s / 9,5 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 132 g/km |
PRIVATE LEASE Volvo V60
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (44) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.