Volvo S60 D4 Geartronic Summum (2014)
Dikke diesel met gunstige bijtelling
Bij de S60 valt de komst van de schone 'dieselbeul' samen met een milde facelift. Hij heeft nieuwe neus gekregen en ook het interieur is gemodificeerd. De S60 heeft nu dezelfde digitale tellers als de V40, daarnaast zijn de middenconsole en de bediening van het navigatiesysteem aangepast. Maar het belangrijkste nieuws is de nieuwe, viercilinder D4-dieselmotor, die de vijfcilinder met dezelfde naam vervangt. Het is nog steeds een tweeliter, maar het vermogen steeg van 163 naar 181 pk, terwijl de uitstoot flink is gedaald. Zowel met handbak als met automaat komt de nieuweling daarom in aanmerking voor 20 procent bijtelling. En nu we het toch over de automaat hebben, ook die is nieuw. De oude zestraps Geartronic maakte plaats voor een achttrapsautomaat. Deze schakelt veel sneller en beter getimed dan de oude zestraps Geartronic. Je gaat echt fluitend door het verkeer. In 7,7 seconden sprint je van nul naar 100 km/h en ook de tussenacceleraties verlopen snel. Met een score van 1 op 17,5 is het gemiddelde verbruik desondanks netjes, al blijft het fabriekscijfer van 1 op 24,4 een utopie.
Geen bochtenridder
De testauto is uitgerust met het R-Design-pakket. Dat omvat onder meer een verlaagd sportonderstel. Daarmee zijn reacties op stuurwielbewegingen een stuk directer dan in een S60 met standaardonderstel, maar echt sportief is de auto niet. Hij blijft vrij zwaar aanvoelen en hoewel de grip in lange bochten prima is, wordt de S60 nooit een echte bochtenridder. De kracht van de auto schuilt vooral in de manier waarop je talloze kilometers kunt rijden zonder vermoeid te raken. Dat is deels te danken aan de uitstekende stoelen, maar ook de mooie materialen dragen bij aan het welbevinden van de inzittenden. Op de relatief krappe achterbank is het trouwens wel iets minder aangenaam toeven. Ook met z'n kofferbak van 380 liter is de S60 geen uitblinker. Dat is hij wel op het gebied van uitrusting en veiligheid. Xenonverlichting, een navigatiesysteem, elektrisch verwarmde en verstelbare stoelen, leren bekleding en een standkachel; het zit er allemaal op. Daarnaast houden allerlei hulpsystemen het verkeer vóór je, de rijstroken, de dode hoek en de verkeersborden in de gaten.
Oordeel
Motor en versnellingsbak in de S60 zijn boven alle twijfel verheven, maar op het gebied van ruimte laat de Zweed steken vallen. Al met al is het een zeer aangename en veilige kilometervreter, maar dan moeten de achterpassagiers niet te groot zijn.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S60 D4 Summum |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 44.495 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.969 cc |
Maximaal vermogen | 133 kW / 181 pk bij 4.250 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.628 mm / 1.865 mm / 1.484 mm |
Wielbasis | 2.776 mm |
Massa leeg | 1.470 kg |
Laadvermogen | 640 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.750 kg / 750 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s (fabrieksopgave: 7,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,2s |
Brandstofverbruik | 4,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Volvo S60 T3 HAND6 150PK Polar+ Dynamic, Elektrisch verstelbare voorstoelen, Voorstoelen & stuurwiel verwarmd, Elektrisch verwarmbare voorruit, Diffusor met dubbele eindpijp, 17” lichtmetalen velgen, Adpative Cruise Control, BLIS Dodehoekdetectie
- 2017
- 84.453 km

Volvo S60 1.6 T3 Kinetic 150PK|Origineel NL|Navi|Leder|Trekhaak|Led|17INCH|Cruise|Bluetooth media|Isofix||PDC|1e Eigenaar|Historie
- 2014
- 189.987 km

Volvo S60 1.5 T2 Nordic+
- 2017
- 140.674 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (18) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.