Volvo Polar Estate 2.3 aut. (1997)

Oudgediende

Volvo Polar Estate 2.3 aut.
Recent heeft Volvo zijn gamma flink onder handen genomen. Een nieuwe type-aanduiding werd ingevoerd samen met nieuwe of sterk verbeterde modellen. De 940 bleef echter helemaal zichzelf, zij het dat-ie voortaan Polar heet.

De Polar is de exponent van de traditionele Volvo, die enigzins denigrerend ook wel als tank wordt aangeduid. Met zo'n Polar krijg je een flink brok auto voor de deur. Door zijn hoekige vorm lijkt hij nog forser dan de toch al niet kinderachtige 4,85 meter afstand tussen voor- en achterbumper. En als je dan zo'n 'bak' koopt, neem je natuurlijk meteen zo'n riante Estate. Dat ziet er een stuk imposanter uit en is daarnaast ook nog eens lekker praktisch. Door de lage taillelijn is er niet zo veel volume onder het afdekzeil, maar als je dat weglaat, krijg je echt de ruimte. Zeker met neergeklapte achterbank ontstaat er een balzaal met een grootste lengte van maar liefst 1,94 meter. Dat komen we tegenwoordig nog maar weinig tegen.
Volvo's staan niet bekend als de meest ruime auto's in hun klasse. Toch hebben vijf volwassenen weinig te klagen in deze Polar. Genoeg ruimte voor armen, benen en hoofd, maar niet overbemeten. Hij heeft prima stoelen voorin en een achterbank die door zijn wat hogere plaatsing een zeer comfortabele zit biedt. Het soepel afgestemde onderstel en de uitstekende airco leggen bestuurder en passagiers verder in de watten. Echt Comfort - met een hoofdletter, dus.
Ontspannen rijden doet de Polar ook door zijn uitgekiende motor-bak-combinatie. Volvo levert de Polar enkel met 2,3- liter viercilinder turbomotoren. Onze testauto beschikte over de variant met zachtjes mee blazende drukvuller; voor wie rapper vooruit wil is er de 'high-pressure'-versie. De 'low- pressure'-versie overtuigde nadrukkelijk in combinatie met de viertraps automaat in deze testauto. Haast onmerkbaar wisselt de automaat van verzet, iets wat mogelijk wordt gemaakt door de fraaie koppelkromme met bij heel lage toeren al veel trekkracht. Een toerendraaier is dit overigens sowieso niet: het maximum vermogen staat al paraat bij slechts 4900 toeren. Dat lijkt wel een diesel! Overigens zal dat ongetwijfeld zorgen voor een enorme levensduur.

Heel niet slecht

Een beetje in tegenspraak met het rustige karakter van de Polar is de manier waarop hij zijn prestaties neerzet. Wie hem echt op zijn staart trapt, hoort de motor best, voelt de automaat schakelen en zit in iets meer dan 11 tellen op de 100 km/h. Goed 8 tellen zijn er nodig om van 80 naar 120 te versnellen. Heel niet slecht voor een toch bijna anderhalve ton wegende auto met een matige stroomlijn. Dat laatste merk je ook bij de geluidsmetingen die door het windgeruis iets minder fraai uitpakken dan met een moderne auto mogelijk is. Automaat, aerodynamica en turbokracht eisen ook hun tol in het verbruik. Zo rond de 1:8 is voor een dergelijke auto naar huidige maatstaven aan de hoge kant. Tenslotte maten we eenzelfde verbruik bij een 850 T5 Estate en die heeft toch heel wat meer power in huis.
Deze Polar geeft je echt het traditionele Volvo-gevoel van ontspannen voortglijden. Het onderstel met achterwielaandrijving nodigt absoluut niet uit tot een sportieve rijstijl. Hoeft ook niet want wie dat zoekt is beter bediend met de S70 en V70. Toch kun je door de achterwielaandrijving met de Polar wel leuk spelen. Als je er moeite voor doet, kun je de achterkant laten uitbreken en dat blijft een spectaculair gezicht met zo'n statige auto. Normaal rijdend merk je echter niets van die aandrijving op de achterwielen. Met het wat ver naar binnen stekend stuur dirigeer je de Polar met voldoende gevoel naar je bestemming. Wat wel telkens verbazing wekt, is de kleine draaicirkel, waardoor je ook de krappe binnenstad niet hoeft te schuwen. Volvo heeft het remsysteem bijzonder goed uitgebalanceerd waardoor de ABS vrijwel nooit hoeft in te grijpen.
Met de Polar biedt Volvo voor een scherpe prijs veel ruimte en comfort. De standaarduitrusting omvat vrijwel alle veiligheidsitems, maar is verder niet overdreven luxe. Onze testwagen was opgetuigd met het Sports Edition pakket en dan ziet het er ineens heel goed uit. Kost dan wel even veertien mille extra... Ook in zijn simpeler basisversie verdient zo'n Polar beslist een plek in het Volvogamma. Voor wie nog niet toe is aan Volvo-nieuwe-stijl of gewoon lak heeft aan sportieve aspiraties en moderne trekjes.

Signalement

Merk Volvo
Model 940 Estate Polar 2.3
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.476

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.316 cc
Maximaal vermogen 99 kW / 135 pk bij 4.900 tpm
Maximaal koppel 230 Nm bij 2.300 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.810 mm / 1.750 mm / 1.435 mm
Wielbasis 2.770 mm
Massa leeg 1.476 kg
Laadvermogen 494 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden195/60VR15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,0s
Brandstofverbruik 10,9 l/100km