Volvo C30 Drive
Op eieren rijden
- Roland Tameling
- Eerste rijtest
Sinds kort kunnen kopers van een nieuwe Volvo C30 hun auto ophalen bij het Volvo-hoofdkwartier in Göteborg. Factory Delivery noemt het merk dat, in goed Zweeds. Wij pikken er een 1.6D DrivE Start/Stop op, en proberen meteen op één tank naar Amsterdam te rijden. Op hoop van zegen!
Volvo is er maar druk mee. Het merk laat geen kans onbenut om te benadrukken hoe Zweeds en hoe onderscheidend het merk wel niet is. Wie voor een Volvo kiest, kiest voor een levensstijl, zo lijkt de boodschap. Het nieuwste geintje van het merk, de C30 Factory Delivery, past helemaal in die strategie. Immers, kopers die kiezen voor bepaalde C30-uitvoeringen mogen hun auto gaan ophalen bij het hoofdkantoor van Volvo in Göteborg, terwijl ze meteen de kans krijgen om te proeven van het thuisland van het merk en op zoek gaan naar de wortels van hun nieuwe auto.
Dat laatste is trouwens onzin, net als dat de naam Factory Delivery, die enigszins misleidend is. Zoals u wellicht wel weet, liggen de 'roots' van de C30 helemaal niet in Zweden, maar in het Belgische Gent. Maar goed, het is natuurlijk niet heel spannend om je klanten een reisje België aan te bieden. We zijn het met Volvo eens; een tripje Göteborg is minder alledaags dan een ritje Gent, en voor de gelukkigen staat er een mooi programma klaar, al blijft het 'n beetje vreemd dat de auto eerst per containerschip naar Zweden wordt gebracht, waarna-ie meteen 1.100 kilometer moet afleggen om weer thuis te komen. Om over de vliegreis van de kopers nog maar te zwijgen. Voor milieufreaks mag dit je reinste verspilling zijn, en daar is iets voor te zeggen, maar is dit – voor wie iets minder zuur in het leven staat – niet gewoon een leuke manier om meteen Scandinavië te ontdekken?
Mooi programma
Volvo biedt de deelnemers aan Factory Delivery een mooi programma aan, die de kopers gratis krijgen. De actie is overigens alleen van toepassing op C30's 1.6, 1.8 en 1.6D DrivE (uitgevoerd als Advantage of Sport), en loopt tot en met 3 oktober. Gegadigden krijgen twee vliegtickets naar Göthenborg, waarna je met een taxi naar het prachtige viersterrenhotel Elite Park Avenue wordt gebracht. Dat hotel ligt midden in de stad en biedt 'n prima restaurant waardoor het als prettig uitgangspunt dient om de stad wat verder te ontdekken. Göthenborg bruist; de straten zijn breed, de gebouwen statig en veelal gekleurd in subtiele pasteltinten, maar de (veelal jonge) C30-koper kan zich vooral onderdompelen in strak vormgegeven cafés en clubs. Vooral de mannen zullen hun ogen uitkijken, want het aantal goed verzorgde vrouwen is werkelijk ongekend.
Hoe dan ook, na die eerste avond in Zweden vervolgt het programma op de tweede dag met een bezoek aan het Factory Delivery Center, waar de koper zijn of haar C30 in ontvangst neemt. Aansluitend krijg je een lunch en een rondleiding door de Torslanda-fabriek waar onder meer de XC90 van de band loopt. 's Avonds volgt een diner in Restaurant Fond, één van de vijf restaurants in Götheborg met een Michelinster. De derde dag krijg je nog de kans om het Volvo-museum te bezoeken waarna de reis naar Nederland kan beginnen.
Op de vluchtstrook
Die reis levert een flinke dag sturen op. Vanaf Göthenborg is het een ruime 1.100 kilometer rijden naar Amsterdam. Er verschillende routes die naar ons land leiden; mensen die geen veerpont willen pakken, kunnen via twee bruggen naar Denemarken rijden, om vervolgens af te zakken naar het zuiden via Odense, Flensburg en Kiel. Wij pakken echter de snelle route, waarbij we vanaf het Deense Rødby de veerpont pakken naar Puttgarden in Duitsland. Op deze manier blijft de reis onder de 1.200 kilometer, en die afstand kunnen we volgens Volvo afleggen zonder ook maar één keer te tanken.
Laten we, voordat we op pad gaan, eerst kennis maken met ons vervoermiddel. De C30 die we oppikken bij de fabriek is een zilvergrijze 1.6D DrivE Start/Stop. Ons exemplaar is een Sport, wat betekent dat we in ieder geval de luxe hebben van elektronische klimaatcontrole, cruise control, 'n opgewaardeerd audiosysteem en een puik, sportief gevormd stuurtje.
Volgens Volvo verbruikt deze C30 zo'n 4,5 liter diesel per honderd kilometer. De gewaagde claim van de Nederlandse importeur dat je 'm op één tank naar huis kunt rijden, smeekt om een praktijkcontrole. Dat zullen we nog wel eens zien dan! Tijdens deze trip rijden we 'gewoon'; niet overdreven truttig tussen de vrachtwagens hangen om een goed verbruik te scoren, maar constant knallen over de Autobahn is er ook niet bij, want dan halen we Nederland van z'n levensdagen niet zonder hortend en stotend op de vluchtstrook te eindigen.
Volle maag
Voor ons vertrek uit Göthenborg trakteren we de C30 op een volle maag; 52 liter schoon aan de haak. De kilometerteller staat op 6.514, de tripcomputer geeft aan dat we nog 1.260 kilometer vooruit kunnen. Amsterdam halen we dus op onze sloffen! Wel, zodra we koers zetten in de richting van Malmö gooit het Göthenborgse stadsverkeer roet in het eten. Ondanks Start/Stop – de C30 slaat braaf af zodra je de bak in vrij zet – slinkt de actieradius in een mum van tijd naar 960 kilometer. Dat zou betekenen dat we al in Duitsland zonder diesel komen te staan! We rollen inmiddels over de E20 naar het zuiden, en meteen valt het lawaai op. Eerst twijfelen we aan onszelf en aan de auto, maar al snel blijkt het Zweedse asfalt opmerkelijk ruw. Dat zorgt voor een hoop bandgeruis aan boord, alsof je constant over versleten ZOAB rijdt.
Dat gedreun staat in schril contrast met het Zweedse landschap dat aan je voorbij trekt. Op de glooiende hellingen langs de snelweg staan talloze naaldbomen, terwijl de horizon zo nu en dan bruut wordt onderbroken door rotsformaties. Tussen de grazende runderen doemen her en der keien op die hier ooit door terugtrekkende gletsjers zijn achtergelaten. Wie de moeite neemt om even van de snelweg af te gaan, ontdekt dat het Zweedse achterland bezaaid is met ruim opgezette woonwijken waar kleurige houten huizen gemoedelijk naast elkaar leven; boven veranda's hangen bloeiende planten, keurig geknipte hagen duiden op een gedisciplineerd en rustig bestaan. Belangrijker is echter de ruimte die het land ademt; eenmaal buiten de woonwijken en steden is Zweden kalm, natuurlijk en weids.
Klagende billen
De E20 loopt dwars door Zweden en vloeit ten zuiden van Malmö over in de Örensundsbrug. Dit imposante, zestien kilometer lange bouwwerk stamt uit 2000 en verbindt Zweden met Denemarken. Voor 38 euro rij je met één auto over de tweestrooks tolbrug in een fractie van de tijd die je vroeger met de veerdiensten kwijt was. Na de brug zoeven we langs Kopenhagen en is de actieradius gedaald tot 630 kilometer. Als land om door heen te rijden is Denemarken beduidend minder inspirerend dan Zweden, omdat het landschap vooral vlak en leeg is. De cruise control in de C30 heeft het rustig; de auto hobbelt door met 'n gangetje van 110 kilometer per uur, waarbij opvalt dat de Volvo-stoelen een flinke pluim verdienen. We zijn nu zo'n vier uur onderweg en van rugpijn of klagende billen is geen sprake.
Om van Denemarken in Duitsland te komen, pakken we de genoemde pont bij Rødby. De vaartijd kun je goed gebruiken om de benen te strekken en een kop koffie naar binnen te werken. Eenmaal aan de overkant leidt een enkelbaansweg ons Duitsland in; colonnerijden dus. Dat lijkt vervelend en vertragend, maar in ons geval komt 't uitstekend uit. We hebben nog een halve tank over en nog 646 kilometer te gaan, terwijl de actieradius inmiddels op 540 staat. Dat gaat dus niet goed! Het sukkelen met 80 km/h doet wonderen, want binnen een mum van tijd hebben we een actieradius van 780! Dat fluctueert nogal dus. Even verderop op de A1 tussen Hamburg, Bremen en Osnabrück wemelt het van de 'baustellen', in totaal werken ze meer dan zestig kilometer lang aan de weg. Vervelend, maar ook hier is het ideaal voor ons doel om op één tank Amsterdam te halen. De actieradius blijft lang gelijk terwijl de resterende afstand rap kleiner wordt.
182 km/h!
Een C30 DrivE is gemaakt om brandstof te besparen. Snel is-ie dan ook niet, en wie keurig luistert naar de schakelindicator (naar 'vijf' bij zeventig km/h) krijgt te maken met een wat brommerig motortje. Vooral de stap tussen versnelling drie en vier is erg groot. We hebben ons qua snelheid keurig ingehouden, maar met nog 280 kilometer te gaan – en 400 kilometer actieradius – trappen we na Osnabrück het gaspedaal toch even flink in. In vijf versnelt de DrivE gestaag, om zich bij 182 km/h op de GPS gewonnen te geven. Zeker, deze 1.6 diesel is met z'n 109 pk sterk genoeg om zich staande te houden in het verkeer, maar spektakel hoef je niet te verwachten. Bovendien werkt de diesel bij 130 km/h stukken minder spaarzaam.
Omdat we ons einddoel willen halen, gaat de broekriem na de grensovergang dus weer strak. Nog 168 kilometer naar Amsterdam, nog 200 in de tank. Keurig rond de 110 blijven rijden, dan moet het te halen zijn! Iets na Borne springt het reservelampje aan en terwijl we de A1 verder volgen, zakken de cijfers in het schermpje. Nog zeventig kilometer actieradius…, zestig, veertig… We zijn er! Na de tankbeurt in Amsterdam bleek er nog twee liter diesel in de tank te zitten. Met je nieuwe C30 van Göthenborg naar Amsterdam op één tank is dus mogelijk, al moet je wel behóórlijk op eieren rijden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.