Volvo C30 D5 Summum (2007)
Herintreder
De Volvo biedt erg prettige stoelen voorin: ruim, stevig en goed gevormd. Het is alleen jammer dat de positie toch net iets aan de te hoge kant is. In een auto voor het gewone huis-tuin-en-keuken-gebruik zouden we waarschijnlijk dik tevreden zijn, maar de Volvo C30 belooft gewoon meer. Ook achterin staan trouwens maar twee stoelen. Het ziet er leuk uit, maar het elimineert elke redelijke mogelijkheid om met zijn vijven te reizen. En zelfs al had het meubilair dat wel toegelaten, dan had de kofferruimte wel roet in het eten gegooid. Want die is erg klein, ongunstig van vorm en tot overmaat van ramp ook nog eens moeilijk toegankelijk, door dat mooie, maar veel te krappe glazen klepje. Tel daar een erg hoge tildrempel bij op en u begrijpt dat je in het geval van een verhuizing echt iets anders moet regelen.
Frivool vormgegeven
Het stuur van de Volvo is fors, kan ver naar de bestuurder toe worden getrokken en heeft een aparte metaalachtige binnenkant aan het bovenste gedeelte. Of dat ook lekker is, mag u zelf bepalen. Wennen doet het snel genoeg. De indeling van het instrumentenpaneel is heerlijk opgeruimd, modern en frivool vormgegeven. Net als in andere modellen van Volvo heeft ook de C30 die 'zwevend' opgestelde middenconsole meegekregen. Een feest voor het oog. Slordig daarentegen is het vakje tussen de voorstoelen. Het schreeuwt om een afdekklepje. Het ziet er nogal onafgewerkt uit. U kunt overwegen bij de dealer 't vakje uit de S80 los te kletsen. Dat heeft wel een afdekking en past hier precies in.
Keurig heerschap
Enfin, laten we nu de sleutel maar eens omdraaien. De D5 klinkt op stationair toerental erg rustig en bescheiden, en daar verandert ook weinig aan zodra we wegrijden. Al bij 1.750 toeren levert de motor zijn maximumkoppel van 350 Nm, en dat gaat door tot 3.250 tpm. Niettemin verliezen de voorwielen amper grip, waardoor de Volvo C30 erg snel op tempo is. Een echte snelheidssensatie blijft echter achterwege, daarvoor is de auto iets te veel op comfort afgestemd. De Geartronic-transmissie schakelt bijzonder snel en adequaat.
De auto zelf gedraagt zich als een keurig heerschap; wat je ook voor fratsen
uithaalt, de C30 is niet gek te krijgen. De makers hebben duidelijk hun best gedaan een mooi uitgebalanceerde, veilige maar toch snelle auto te bouwen en zijn daar uitstekend in geslaagd. De voorwielen weten 't forse koppel prima op het asfalt over te brengen, waarbij onderstuur binnen de perken blijft. En als je plotseling gas loslaat in de bocht, dan blijft de achterhand heel netjes in het gareel; met deze auto kun je bar weinig fout doen. Op de snelweg is het een erg fijne, rustgevende auto, die dankzij een vrij comfortabel onderstel en beperkte geluidsproductie uitstekend geschikt is voor lange reizen. De Geartronic laat zich ook via de pook met de hand bedienen, maar daar is eigenlijk weinig reden toe. De bak schakelt snel, op het juiste moment en lijkt soms de gedachten van de chauffeur te kunnen lezen.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C30 D5 Summum |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 43.050 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.400 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.252 mm / 1.782 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.377 kg |
Laadvermogen | 523 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 700 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,5s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 182 g/km |