Volvo C30 2.0 Momentum (2007)
Trendy Zweed
Die koerswijziging is echter geen radicale, want ze blijven in het hoge noorden gewoon kloeke familiebakken bouwen. De C30 is ook minder nieuw dan je zou denken. Hoewel het uiterlijk anders is dan bij z'n grote broers, is de auto onderhuids
een driedeurs S40. De C30 deelt niet alleen de techniek met de S40, maar ook het dashboard.
Ook recht van voren is het een auto die z'n merkgenen duidelijk etaleert. Het is misschien te kort door de bocht om te roepen dat de C30 een afgeknotte S40 is. De neus is subtiel anders vormge-geven en naar achteren toe wordt het lijnenspel
spannender. Achter de portieren loopt de bovenkant van de koets een beetje naar binnen toe, waardoor de heuplijn sterker overkomt, een beetje gedrongen. Vanachter is de C30 echter volkomen uniek. Met een knipoog naar het verleden hebben de Volvo-designers de C30 een glazen achterklep meege-geven. In combinatie met de bruine spoilerset waarvan de auto in deze test was voorzien, levert dat een sportief ogende hatchback op.
Binnenin is er op het eerste gezicht dus weinig nieuws, althans voorin. Het strakke, bijna minimalistisch vorm-gegeven dashboard met de vrijstaande middenconsole kennen we zoals gezegd uit de S40. Ook voor de variant in de C30 is gebruikgemaakt van hoogwaardige kunststoffen. Het instrumentarium met twee grote klokken is duidelijk af te lezen. Alle knoppen en hendels die je beetpakt, voelen degelijk en solide aan. De bedieningsorganen zijn zo geplaatst dat je intuïtief en zonder enige gewenning je weg kunt vinden in de C30.
Geen gezinsauto
Volvo heeft bij de introductie van de C30 nadrukkelijk geroepen dat de auto niet bedoeld is als gezinsauto, er wordt gemikt op tweepersoonshuishoudens. Daarom is er ook alleen maar een driedeurscarrosserie voor de Zweed. Een achterbank ontbreekt, in plaats daarvan zijn achterin twee separate stoelen gemonteerd, waarop het ook voor personen van bovengemiddelde lengte best aardig uit te houden is zolang de voorstoelen niet naar de achterste stand van de lange stoelrail zijn geschoven. Doordat beide achterstoelen iets naar het midden van de auto zijn geplaatst, zit je een redelijk eind van de zijkant vandaan. Daardoor heb je als achterpassagier behoorlijk wat armslag.
Het onderstel biedt voldoende comfort en voelt strak en robuust aan, terwijl het bovendien opvallend stil is. De 145 pk sterke tweelitermotor in onze testauto produceert eveneens slechts een bescheiden geluid. De motor is veerkrachtig genoeg, waardoor kan worden volstaan met een vijfbak. Deze schakelt vloeiend, met voldoende weerstand voor de pook. Stabiliteit lijkt voorop te staan. De grenzen
tussen rijden en glijden liggen vrij ver weg. Hier wordt duidelijk dat de Volvo z'n genen deelt met de alom geprezen Ford Focus.
De C30 is al gauw enkele duizenden euro's duurder dan de populaire hatchbacks
die de top in de verkoopstatistieken bezetten. Je betaalt vooral voor de hoge veiligheidsstandaards die de Zweedse fabrikant nastreeft. En ook voor de kwaliteit waarmee de auto in elkaar is gezet; alles voelt net even degelijker en beter aan, vooral dankzij de hoogwaar-dige materialen die gebruikt zijn. En last but not least betaal je natuurlijk ook een beetje voor het enigszins exclusieve karakter van zo'n lifestyle-auto.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C30 2.0 Momentum |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.135 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.252 mm / 1.782 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.234 kg |
Laadvermogen | 516 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 650 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 7,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,2 s / 14,6 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 177 g/km |