Volvo C30 1.6 – 2008 – 305.010 km - Klokje Rond

Een onverwachte wending

56 reacties

Video
AutoWeek 22 2022
AutoWeek 22 2022

Je leest het in AutoWeek 22 2022

Een keuring waarbij alle elementen aanwezig zijn om een succes te worden: een Volvo die ‘net is ingereden’, een eigenaar die liefhebber is van het merk en een Volvo-specialist die de occasion heeft geleverd en onderhouden. Maar desondanks krijgt de dag een onverwachte wending.

Göteborg op de kentekenplaathouders en een knuffel-eland die de wacht houdt achter de voorruit, dan weet je het wel. Martijn van Agtmaal komt uit een Volvo-nest. “Mijn opa is ooit begonnen met een Volvo 740 en in de loop van de jaren heeft hij er vele gehad; eentje ging tot bijna 800.000 kilometer. Mijn eerste auto was een 440, die ik deelde met mijn moeder. Die auto begon alleen na een paar jaar uit elkaar te vallen. Toen heb ik een paar keer een ander merk gereden, tot mijn opa mij erop wees dat bij de Volvospecialist in mijn woonplaats deze C30 1.6 te koop stond. Dat leek mij een goede deal. Kort na aanschaf kreeg ik een vriendin in Eindhoven, een heel eind van mijn eigen woonplaats Steenbergen.

In het eerste jaar dat ik de Volvo bezat, heb ik er daarom al 70.000 kilometer mee gereden. Zo’n beetje elke dag pendelde ik op en neer. Nu heb ik werk gevonden in Eindhoven en dus lopen de kilometers wat minder snel op.” In dat roerige eerste jaar is de koppeling vervangen, evenals een sensor van de cruisecontrol. Ook kreeg de C30 een nieuwe startmotor. “Nu ben ik hier om de technische staat te weten te komen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ik 500.000 kilometer haal met de C30, want het is wel een Volvo! Ik ben vooral benieuwd of het rammelende geluid na de start normaal is. Mij klinkt het vreemd in de oren, maar de Volvo-specialist in mijn woonplaats zegt dat het normaal is. Die heeft me ooit een tweede 1.6 laten horen die hetzelfde doet.”

EERSTE KOSTENPOST

Keurmeester Joep Schuurman laat na de proefrit weten dat zo’n geluid helemaal niet normaal is. “Hij klinkt stationair echt vreselijk, alsof er een nokkenasversteller kapot is, maar die heeft deze auto niet. Ik kan je zo vlug niet vertellen waar het dan wel vandaan komt. En ik zie ook nog een olielekkage. Die komt van een gedempte motorsteun. Die moet worden vervangen.”

De eerste kostenpost hebben we te pakken. “Maar het is allemaal goedkoper dan het repareren van een koppeling”, stelt Joep gerust. “Verder moet je weten dat zo’n motorsteun dezelfde is als die van een Ford Focus. Bij Ford kost die € 245 en bij Volvo € 135. Je zit dus aan de goede kant van de lijn.” Verder vraagt Martijn Joep naar een rammel die hij linksvoor hoort. Ook daar kon zijn garage geen onheil vinden. “Die rammel is inderdaad nogal aanwezig. Je hebt een versleten koppelstang.“ Dan ziet Joep dat de bumper aan één zijde vastzit met een bouwmarktschroef. “Dat is een bewijs van schadeherstel.” Voor Joep het teken om de boel extra te bekijken. “Ik zie linksvoor een heleboel kapotte steuntjes en kromme onderdelen en het spatbord is blauw vanbinnen.

Jouw auto heeft ooit een flinke dreun gehad en is daarna goedkoop opgelapt. De chassisbalk sluit niet eens meer aan op de bumperbalk en er zit linksvoor een nieuwe draagarm. Die aan de rechterkant is nog origineel. Zo gebeurt dat vaker. Je koopt een wrak, lapt dat zo goedkoop mogelijk op en verkoopt hem voor de marktprijs. Dan steek je zo een paar duizendjes in je zak.”

Als we de Volvo met een tweede blik bekijken, blijken er inderdaad meer aanwijzingen van schadeherstel te zijn. Zo zijn de deurrubbers geheel meegespoten. “Ik denk dat hij helemaal opnieuw in de verf is gezet. Ik zie ook een heleboel vuiltjes in de lak.”

TWEE SCENARIO’S

De garage heeft niet verteld dat de C30 zo in de kreukels heeft gezeten. “Ze zeiden dat er wat schade aan de deur was geweest, maar verder niets.” Joep: “Er zijn twee scenario’s mogelijk: ze hebben het geweten óf ze hebben de auto niet goed nagekeken voordat ze hem als occasion aanboden. In beide gevallen is het prutswerk.” Dat we onder de auto nog een lek in het uitlaatsysteem tegenkomen, doet er niet eens meer toe. Martijn is zichtbaar van slag van deze ­onverwachte wending.

Dan is het tijd voor de inspectie van de banden. Aanvankelijk is Joep best onder de indruk van de Bridgestone Potenza runflatbanden aan de voorzijde, totdat hij de DOT-code ziet. “Dit zijn banden uit 2008 met een profiel alsof ze nieuw zijn.” Martijn blijkt ze recent te hebben aangeschaft. “Je hebt er zeker geen bon bij gekregen? Dan kun je dus niets reclameren”, zegt Joep. “Dat geldt ook voor de schade. De garage zal zeggen dat de Volvo het anderhalf jaar lang goed heeft gedaan.” Want hoe beroerd het schadeherstel ook is gedaan, tijdens het rijden is er niets van te merken.

Joep: “Ik vind het heel jammer voor je dat de dag zo’n vervelende wending neemt. Ik zou er nog de noodzakelijke dingen aan doen, er benzine in gooien en hem afrijden.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze auto zou ik gewoon rijden en onderhouden tot het volgende grote defect komt. Dan is het tijd om hem weg te doen.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Volvo
Model C30 1.6
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.650

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.596 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 150 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.252 mm / 1.782 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.178 kg
Laadvermogen 522 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,8 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 167 g/km

Lezersreacties (56) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.