Volvo 850 T-5 2.3 Turbo 20V Estate (1996)
Geweldenaar
De 2,3-liter turbomotor van het T-5-model is een van de hoogst ontwikkelde krachtbronnen die er in dit marktsegment te koop zijn. Op een haartje na haalt die vijfcilinder motor met zijn vier kleppen per cilinder een specifiek vermogen van 100 pk per liter en dat is voor een gebruikswagen bijzonder veel.
Een van de concurrerende stationcars die dat niveau ook haalt, is de vierwielaangedreven Audi Avant S6. Het prijsverschil van f 50.000 met de Volvo is echter zó ontzagwekkend dat je nauwelijks meer van een echt alternatief kunt spreken.
Een collega die het qua prijs wél redt, is de Citroën XM turbo CT Break in VSX-uitvoering, maar die komt weer een paar honderd cc en een slordige 80 pk tekort.
De prestaties van de Volvo Estate met zijn 225 pk sterke motor zijn dan ook hoogst indrukwekkend. Op een rustig stukje Duitse Autobahn kreeg hij er na een aanloopje pas genoeg van toen de
teller een op afwijking gecorrigeerde snelheid van 236 km/h aanwees en de sprint van 0-100 raffelde hij af in een supertijd van 7,7 seconden. Hoogst indrukwekkend en in de praktijk vooral nuttig bij het inhalen op de snelweg: in '4' overbrugt deze razendsnelle Volvo Estate in 6,5 seconden moeiteloos het snelheidsverschil van 80 naar 120 km/h en zelfs in '5' duurt dat maar twee tellen langer.
Veel zogeheten sportwagens komen daar in de verste verte niet bij in de buurt en ze doen het zeker niet zo rustig als Volvo's imposante stationwagon. Want d t is eigenlijk nog het allermooiste: niet alleen het windgeruis en het bandengedreun worden verregaand aan de waarneming onttrokken, ook de pittige arbeid van de dwarsgeplaatste vijfpitter met zijn 20 kleppen ontaardt zelfs op hoge snelheid niet in hinderlijk gerucht. Daar helpt de turbo met zijn natuurlijke demping van in- en uitlaatgeruis uiteraard wel aan mee, maar 't blijft een knap staaltje van constructeurskunde.
Rijdende kluis
Daarvan getuigt trouwens de hele Zweeds-degelijke carrosserie: de portieren sluiten als kluisdeuren, tijdens het rijden is geen rammeltje te ontdekken en alle knoppen, schakelaars, hendels en pedalen voelen solide en stevig aan. Nu we het daar toch over hebben: de kort en exact schakelende bak vergt iets meer bedieningskracht dan bij de doorsnee-auto van vandaag gebruikelijk is en ook het koppelingspedaal is niet een van de lichtste. Maar dat is niet zo vreemd met een krukasvermogen van meer dan 200 pk en een koppel van 300 newtonmeter; in ieder geval is de dosering zodanig dat je met vrijwel elke hoeveelheid gas soepeltjes uit de startblokken komt. Opvallend is ook hoe harmonisch het 850-onderstel met zijn Deltalink-achterwielophanging met dat geweld omgaat: rechtuit bezit de grote stationcar een indrukwekkende stabiliteit en het bochtgedrag is zeer evenwichtig.
Als je de potente Estate regelmatig op z'n staart trapt, lust hij natuurlijk een beste slok. Met inbegrip van een honderdtal veeleisende Autobahnkilometers en behoorlijk opschieten in het Nederlandse verkeer kwam het verbruiksgemiddelde gedurende de testperiode dan ook uit op ruim 1:8. Gezien de gemiddelde EC-consumptie van 1:9,4 is dat zo slecht nog niet. Volgens dezelfde norm vergeleken met de al eerder genoemde Audi en Citroën blijkt zelfs dat de zeer moderne Volvomotor relatief de meeste waar voor zijn benzine levert.
Ondanks al die positieve berichten blijft het echter de vraag waar die prestatierace toe moet leiden. Het inhalen op de snelweg kan best een paar tellen meer duren en zelfs op lange ritten over de grens doet zich nog maar zelden de gelegenheid voor om ontspannen boven de 160 te kruisen. Uiteraard komen de enorme reserves van zo'n snelle stationcar een enkele keer goed van pas, maar door de bank genomen ligt de hele stoeterij aan pk's voor het grootste deel rustig te sluimeren. De wezenlijke - en niet onbelangrijke - voordelen van Volvo's T-5-concept komen hoofdzakelijk tot uiting in de grote rust en het gemak waarmee die grote, elegant vormgegeven grote bak zich aan alle verkeerssituaties aanpast. Plus natuurlijk de wetenschap dat je als bestuurder altijd een beroep kunt doen op het surplus aan mogelijkheden dat deze prachtige rijmachine in zich bergt.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 39.320 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.319 cc |
Maximaal vermogen | 166 kW / 226 pk bij 5.280 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 73 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.720 mm / 1.760 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.427 kg |
Laadvermogen | 443 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 205/50ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,7 s (fabrieksopgave: 7,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.