Volkswagen T3 Joker - Camper op de brug

Mooi bruin is niet lelijk

51 reacties

Video

Zelfs mensen die helemaal niets met campers hebben, zullen bij de aanblik van een vintage Volkswagen campertje niet anders kunnen dan een glimlach tevoorschijn toveren. Al sinds de Volkswagen T1 bus begin jaren 60 als Westfalia op de markt verscheen, staat hij garant voor pure vrijheid in een bijzonder aangenaam ogende verpakking. Dat geldt ook voor de Volkswagen T3 Joker van Sander Foederer. Deze klassieker is nog zo goed als origineel, en dat maakt hem tot een inmiddels zeldzame verschijning.

Speld in een hooiberg

"Ik ben een beetje vergroeid met dit campertje", valt Sander meteen met de deur in huis. "Hij kwam in 2010 ons leven in geroffeld, in eerste instantie als alternatief voor het huren van een camper voor een lange trip. We wilden namelijk graag een tijdje rondreizen door Spanje. De kinderen waren nog niet leerplichtig en op zo’n moment moet je de kans grijpen. Maar uit wat onderzoek bleek al gauw, dat een paar maanden een camper huren in de duizenden euro’s kon lopen. Een beetje zonde van het geld, want in die tijd viel er in de prijsklasse van zes-, zevenduizend euro echt wel wat de shoppen op het gebied van campers. Stel, zo was de gedachte, dat we hem na een paar maanden weer verkopen met 1000 euro verlies, dan zijn we nog steeds goedkoper uit. Dus gingen we op zoek naar een mooie VW-camper. Er waren zeker flink wat bereikbare modellen op de markt, maar toch bleek een exemplaar dat voldeed aan mijn wensenlijstje best zeldzaam. Ik wilde per se een 1,9 liter watergekoelde bus, op benzine. We zouden flink wat kilometers gaan maken en lekker de bergen in, dan heb je echt wat meer vermogen nodig. Aan diesels en 1.6-liter varianten was op de markt geen gebrek, maar dit was een speld in een hooiberg. Uiteindelijk vonden we deze in Leeuwarden. De vorige eigenaar verkocht hem omdat de kinderen er niet mee in pasten. Hij had keurig z’n onderhoud gehad, maar ging wel mee met de boodschap dat er drie klepstoters waren vervangen, maar één nog niet. Nu ben niet heel technisch onderlegd, maar dat leek me toch wat onhandig..’

Na-huwelijkse motorperikelen

Wie niet waagt, wint ook niets, dus gingen Sander en zijn vriendin vol goede moed op pad met de Joker voor een ‘maiden voyage’ naar Spanje. "Dat ging eigenlijk perfect. We hebben flink wat kilometers gemaakt, een prachtige trip en de technische problemen bleven beperkt tot twee klapbanden. Ook niet handig, maar wel te overzien. En toen wisten we eigenlijk al: die Joker, daar gaan we geen afscheid meer van nemen. Een gevoel dat menig camperaar wel zal herkennen: je wordt toch een beetje verliefd."

Zo bleef de VW bij de familie Foederer, en het jaar erop stond Frankrijk op de agenda. "Daar gingen we trouwen. Een mooie reden om er meteen onze huwelijkstrip aan vast te plakken, natuurlijk met de Joker. Ook dat was weer een heerlijke vakantie, tot de motor in elkaar liep. Misschien had ook die laatste klepstoter vervangen moeten worden. Hoe dat ook, de bus werd gerepatrieerd naar Nederland en ging daarna meteen door naar de VW-specialist voor een grondige revisie. Ik heb toen de motor zelf met een vriend uitgebouwd bij een doe-het-zelf-garage, dat scheelde toch weer flink in garage-uren en we hadden er zelf ook wel lol in! Maar alsnog bleek de revisie een flinke duik in de portemonnee, want we waren zomaar 2,5 mille verder. En zoals dat gaat met alles wat nieuw is, ging dit ook gepaard met wat kinderziektes. Hij bleef maar warmlopen en dus gingen we tijdens onze volgende trip van garage naar garage. Uiteindelijk bleek in Nederland dat de benzinepomp niet goed werkte en dat er benzine in de olie terechtkwam. Toen dat eenmaal opgelost was, heeft de motor zich verder probleemloos gedragen."

Net een luxe hotel

Wat dus begon als een alternatief voor huren, bleek al gauw een onlosmakelijk deel van de familie op te leveren. Wegdoen was, én is, gewoon geen optie meer, ook al zijn de kinderen inmiddels stevig op weg naar volwassenheid en gaat er toch echt wel een extra tent mee om alles en iedereen ’s nachts een plek te geven. Sander: “Met zo’n camper heb je toch altijd wel een excuus om weg te gaan. Hoewel dit natuurlijk niet meer te vergelijken is met zo’n moderne witte machine, voelt het toch ieder keer weer als een luxe hotelkamer. Ik ga er ook in mijn eentje mee weg, voor werk of met vrienden naar een festival, of samen met mijn vrouw. Als je dan met een kacheltje aan lekker ingenesteld bent, voelt dat echt als chique kamperen. Boekje erbij, wijntje en klaar. Mijn vrouw en ik slapen beneden, maar als ik samen meteen maat op stap ben, is het prima toen om één persoon boven en één beneden te herbergen. Slaap je toch lekker comfortabel een stuk van de grond.”

Origineel houden

Inmiddels mag de Joker van de kinderen ook nooit meer weg, die zijn er inmiddels toch echt teveel aan gehecht. “Mijn kinderen gaan er inmiddels geloof ik vanuit dat ik hem ooit als erfstuk aan ze overdraag", aldus Sander. "Zo lang benzine-auto’s nog de stad in mogen, gaat dat waarschijnlijk ook wel gebeuren.” Dat betekent overigens wel dat de familie Foederer een potje moet achterhouden voor onderhoud, want met zo’n oud beestje is er altijd wel wat aan de hand. “Ik ben benieuwd wat er vandaag uit de keuring van Tim komt, het levert in ieder geval een lijstje op waarmee de garage aan de slag kan. Roest is één van de grootste pijnpunten. Hij is op diverse plekken al aangepakt, maar overal zie je weer de nodige plekken ontstaan. Ik maak me ook wel zorgen over de aansluiting van die kunststof badkuip op het dak. Die zou er eigenlijk eens af moeten, en dan meteen de hele bus kaal en opnieuw in de lak, maar dat is niet te betalen. Misschien dat ik toch nog eens onderzoek of dat wellicht in het oosten van Europa wat goedkoper kan. Plak ik er meteen een mooie vakantie aan vast.” Een ding is in ieder geval wel duidelijk: aan de buitenkant mag er dan wat werk zijn, de originele binnenkant blijft zoals die is. Sander: “Ik merk dat dat bruine interieur me steeds meer begint aan te staan. Daar komen dus geen bloemengordijnen of gekke kleuren in. Een tijdje geleden was de bekleding van de voorstoelen aan de beurt voor vervanging: daarvoor hebben we de onderkant van het matras kunnen gebruiken. Die is vervolgens vervangen door bruine bekleding. Zo blijft alles origineel. Aan onderhoud hoef je verder nauwelijks iets te doen, die originele camper-interieurs zijn heel stevig gemaakt. Die gaan vaak langer mee dan de camper zelf!”

Camper in de tuin

Inmiddels staan er wel weer wat trips gepland en droomt Sander van wat langere trips. “We gaan al met regelmaat naar Frankrijk: daar hebben we met de familie een huisje. Dat is niet heel groot, dus als we daar zijn is het wel praktisch om dan ook de camper in de tuin te hebben staan, als extra slaapkamer. Maar een trip naar Hongarije staat ook nog op de lijst, daar woont een vriend van me. Een mooi excuus om die kant op te gaan. En Ierland, Schotland, misschien nog richting Scandinavië. Het maakt eigenlijk niet uit waarheen! Lekker langs de kust met een surfplankje mee, of de bergen in om te wandelen, het is allemaal goed, als het maar met dit campertje is. Ik vind het ieder keer weer leuk om er een gezellig kampje van te bouwen. Met wat retro-spulletjes en dan van een afstandje ervan genieten. Je hoort mensen weleens zeggen dat het bij die VW’s teveel om de looks gaat, maar het is wat mij betreft gewoon onderdeel van de beleving. Je koopt toch ook gewoon de kleren die je leuk vind? Dat geldt net zo goed voor je kampeerbeleving.”

Tevreden Tim

Sander is voorlopig dus nog lang niet uitgereisd. Een mooi streven natuurlijk, maar wel onder voorbehoud, want Tim van Carrec Technocenter gaat eerst nog even checken of dat allemaal wel verantwoord is. Er verschijnt in ieder geval een grote glimlach op zijn gezicht als Sander de Joker voor de deur zet. “Tja, ik ben dan zelf niet echt een liefhebber van het ‘oude spul’, maar dit ziet er toch ontzettend leuk uit. Dit is toch wel een beetje de basisversie van het camperleven en je kunt zo’n busje nog gewoon kwijt in het parkeervak. Dat is met die nieuwe dingen toch wel anders.”

Het is tijd om in te stappen en een stuk te gaan rijden, met het beruchte lijstje in de aanslag. Wat meteen opvalt, is hoe ontzettend stil deze 1,9-liter waterboxer eigenlijk is. En omdat hij ook nog achterin ligt, kun je voorin alleen maar genieten van de rust. Dat is Tim na de proefrit ook opgevallen: “Hij viel in het begin even stil, maar dat hoorde ik niet eens. De motor draait echt heel rustig rond, en heeft toch vermogen genoeg om nog een beetje normaal mee te kunnen. Dat vind ik vaak het grootste nadeel van een klassieke camper, maar in deze heb ik me niet onveilig gevoeld. Hij is natuurlijk wel wat gevoelig voor wind met die dop bovenop, maar dat is te verwachten. Maar qua rijden valt het me zeker niet tegen.” Die indruk, dat het wel meevalt, blijft ook overeind als we onder de camper duiken. In de basis staat de VW van Sander er gewoon prima bij en kun je zien dat hij de nodige onderhoud heeft gehad. En dat blijf hij nodig hebben, want het is inmiddels echt wel tijd voor een nieuwe multiriem, de speling op het schakelmechanisme en de stuurinrichting verdient de nodige aandacht en ook de remmen vertonen wat kuren. Ook lijken de uitlaatspruitstukken op hun laatste eindje te lopen, dat kan nog wel eens aardige klus worden om die te vervangen na zoveel jaar. Maar verder kijkt Tim nergens echt van op. Alleen de roest is een terugkerend probleem. Tim: “Als je deze bus de nodige liefde geeft en de zaken die stuk gaan vervangt, kun je er nog heel lang lol van hebben. Roest blijft daarbij helaas een terugkerend issue bij auto’s en busjes van deze leeftijd, zoveel mogelijk bijhouden dus.”

De eigenaar

Naam Sander Foederer
Bouwjaar 1973
Beroep Fotograaf
Met deze camper geweest in Spanje, Frankrijk, Engeland, Ierland, Italië
Volgende bestemming Frankrijk
Eerste camper Ja
Droomcamper Deze in perfecte staat maken, grotere wielen, andere kleur..

Specificaties Volkswagen T3 Joker

Km-stand ± 250.000 (maar of dat klopt..)
Motor 1.9 WBX (waterboxer) benzinemotor
Cilinderinhoud 1.9 liter
Max. Vermogen 83 pk
Max. Koppel n.b.
Topsnelheid 120
Aandrijving achterwielen
Aantal versnellingen 5
Brandstof Benzine
Tankinhoud 50ltr
Brandstofverbruik 10 l / 100 km
CO2-uitstoot ja (bij gebruik)
Banden n.b.
Leeggewicht 1700kg
Max laadvermogen 600kg
Aanhanger geremd/ongeremd 600 / 1500kg
Aantal zitplaatsen 4
Afmetingen (l x b x h) 4,60 x 1,85 x 2,61 m
Gekocht voor €5.300 (2010)
Verder geïnvesteerd Zeker zo’n €6.000 ingestopt.
Onderhoudshistorie Nieuwe stoelbekleding (originele stof), motorrevisie, heel veel onderdelen vervangen en natuurlijk regulier onderhoud.

Wat mankeert eraan?

  • Veel roest aan de bovenkant van de carrosserie. Met name op de dakrand. Aan de onderkant weinig tot geen roest te vinden.
  • Bonk in de voorwielophanging linksvoor. Herkomst niet duidelijk.
  • Stevig gekraak rechtsvoor bij inveren. Afkomstig van de bovenste draagarmrubbers rechtsvoor.
  • Stuur staat flink scheef bij rechtuit rijden.
  • Veel tocht en windgeluid tijdens rijden.
  • Tellerverlichting werkt niet. Ook de waarschuwingslamp van het grootlicht en dimlicht werkt niet.
  • Auto schakelt niet lekker naar de tweede versnelling door speling op het schakelmechaniek.
  • V-snaar is behoorlijk versleten en vergaan.
  • Diverse slangen van het koelsysteem zijn erg oud en verdroogd.
  • Motor lekt aan de achterkant wat olie. Zowel boven als onder.
  • Reserveband heeft te weinig spanning.
  • Ashoes rechtsachter (buitenste) heeft een heel klein gaatje.
  • Hitteschild van uitlaatspruitstuk rechts is los geroest en rammelt.
  • Bout van het spruitstuk rechts (achterste) is afgebroken in de cilinderkop.
  • Remmen achter lopen behoorlijk aan. Met name rechts.
  • Diverse rubbers van de ophanging en motorsteunen vertonen beginnende droogtescheuren.

De mening van Carrec Technocenter

Ondanks de leeftijd en kilometerstand is dit toch een hartstikke prettig rijdende camper. En voor de verandering voelt hij ook onderweg nog veilig aan. Wel had de wagen iets last van zijwind. Vermoedelijk omdat hij vrij smal en hoog is, in combinatie met oude schokdempers (die verder overigens helemaal niet slecht waren). Ook de versnellingsbak was even wennen, met een afwijkend schakelpatroon en overmatige speling is het soms even zoeken naar de juiste versnelling. Maar al met al is het een leuke wagen waar weinig aan mankeert, behalve dan toch de vrij stevige hoeveelheid roest.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum