Volkswagen T1 elektrisch - Reportage

Samba in alle stilte

AW 29
AutoWeek 29 2020
AutoWeek 29 2020

Je leest het in AutoWeek 29 2020

In 1966 wordt in Hannover de T1 Samba gebouwd die deze pagina’s siert. Vijftig jaar lang rijdt hij rond in Californië, waarna hij terugkeert naar het land waarin hij werd geboren. Daar wordt hij door Volkswagen omgebouwd tot de eerste officiële elektro-Bulli. Tijd voor een nadere kennismaking!

Onder de charmant gestileerde carrosserie van de flink gemodificeerde Volkswagen-bus schuilt techniek van de e-Up en de Audi A8, oftewel milieuvriendelijke techniek. Flowerpower in de ware zin van het woord! We pakken de flinterdunne stuurwielrand beet en draaien de sierlijke zilverkleurige sleutel om. We horen echter niets. Het bekende boxergepruttel schittert door afwezigheid.

De 54 jaar oude Samba-bus doet zijn werk in alle stilte. Het getik van het elektronische Kienzle-klokje in het dashboard komt overal bovenuit. “Maak eens niet zo’n lawaai”, zou je het uurwerk willen toefluisteren. De snelheidsmeter maakt duidelijk dat dit niet zomaar een oude Volkswagen-bus is. ‘Rest 145 km’ geeft de groene digitale aanduiding weer. De versnellingspook oogt op de één of andere manier ook anders dan normaal. We hebben de stand ‘B’ geselecteerd, oftewel ‘Bulli’. Dat lijkt ons de juiste stand.

Als we vervolgens het gaspedaal intrappen, weten we niet wat ons overkomt. Normaliter moet je in een T1 eindeloos geduld hebben om het tempo van een vrachtwagen te bereiken, maar deze bus accelereert gevoelsmatig met de snelheid van het licht. Pas bij 70 km/h voel je dat dit een oude auto is en geen hypermoderne retro-racer. Het windgeruis doet denken aan een orkaan, het geopende vouwdak laat de zon naar binnen en onze haren wapperen in de wind. Stroom heeft niets te maken met stroomlijn, dat is wel duidelijk.

HIPSTER

Deze T1 heeft een halve eeuw in Californië geleefd. Hij heeft het hippietijdperk dus meegemaakt, net als de oliecrises. En dan dit nog. Op zijn oude dag wordt hij ineens omgetoverd in een hipster. Bij Volkswagen Nutzfahrzeuge in Hannover en bij elektrospecialist eClassics kwamen ze op een zeker moment met het plan om van een T1 een E1 te maken. Het is de eerste officiële elektro-Bulli ter wereld. De boxermotor heeft plaatsgemaakt voor een elektrische aandrijflijn. Dat heeft zijn vruchten wel afgeworpen, want het vermogen steeg van 44 naar 83 pk en het koppel van 102 naar 212 newtonmeter. Halverwege de bodemplaat is het accupakket geplaatst. Het weegt 350 kilo en het biedt genoeg stroom voor een actieradius van circa 240 kilometer.

Op het eerste gezicht lijkt alles bij het oude te zijn gebleven, maar toch is alles nieuw. De lakkleur Energetic Orange stamt van de T-Cross, met als contrastkleur de wonderschone matte kleur Golden Sand. De tandheugelbesturing is afkomstig uit een Golf I, de remzadels zijn normaliter op een Polo uit de jaren 90 te vinden. Een deel van de rembekrachtiging is zelfs afkomstig uit de Audi A8. En de elektrische aandrijflijn? Die leent de elektro-Samba van een achterkleinkind, de e-Up. De oude bus is zelfs voorzien van verstelbare schokdempers en verstelbare veerpoten. Gewoonlijk zouden we een snelheid van 130 km/h in een oude T1 behoorlijk angstaanjagend vinden, maar in deze grondig aangepakte bus zouden we die begrensde top wel aandurven. Toch hebben we meer zin om te cruisen en zodoende slingeren we met 80 km/h tussen de aspergevelden door. Daarbij schudden we zachtjes heen en weer op de stoelen, die zijn voorzien van nieuwe veren en leren bekleding. Recht voor ons bevinden zich bloeiende velden, een groot stuur en drie schakelaars, voor de lampen, de alarmverlichting en de ruitenwissers. That’s it.

UNICUM

Hoe simpel het dashboard ook oogt, we zijn wel op pad met een waar unicum. Mocht je toevallig een T1 in de garage hebben staan, dan kun je hem laten ombouwen. Dat duurt slechts een paar weken, maar je moet er wel diep voor in de buidel tasten. De vanafprijs bedraagt namelijk € 64.900. Voor de goede orde: daar komt de auto nog bij. Voor een in goede staat verkerende Samba plus de ombouw ben je zodoende € 150.000 tot € 200.000 kwijt. Overigens kun je ook een T2 of een T3 laten klaarstomen voor de toekomst.

Puristen zullen zich waarschijnlijk storen aan de niet bepaald nostalgisch ogende plastic keuzehendel tussen de stoelen van de bestuurder en de voorpassagier. En aan de retro-radio, die ondanks zijn klassieke uiterlijk overweg kan met Bluetooth en de tegen, want daar zit helaas alleen een laadkabel in. Het goede nieuws is dan wel weer dat de Bulli daarmee in slechts 40 minuten voor 80 procent kan worden opgeladen. Ondertussen zijn wij ook aan het bijtanken; we komen helemaal tot rust aan boord van deze auto.

HAARKRANS

Overigens is dit niet de eerste Volkswagenbus met elektroaandrijving. Vanaf 1971 bouwde Volkswagen in Hannover al eens 200 exemplaren van de T2 met elektroaandrijving. Die hadden een actieradius van 80 kilometer en het accupakket woog maar liefst 900 kilo. Omdat het laden zoveel tijd vergde, hadden de technici een wisselsysteem voor de accu’s ontwikkeld. Als je het zo bekijkt, is 40 minuten wachten peanuts! Via het touchscreen dat in de alcantara dakhemel is geplaatst, zoeken we een Spotify-playlist op.

Ondertussen valt ons oog op tal van grappige details. Zo zien we dat de asbakken behouden zijn gebleven. Je hebt dus nog altijd de mogelijkheid om een joint of – hoe toepasselijk – een e-sigaret op te steken. Het enige wat dan nog ontbreekt, is een haarkrans van boterbloemen. We krijgen spontaan zin om naar Woodstock te gaan, maar dat is helaas toch echt verleden tijd.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren