Volkswagen T-Roc Cabrio – Range Rover Evoque Convertible (occasion) - Test
Cabrio-estafette
Als open SUV neemt de nieuwe Volkswagen T-Roc cabrio het stokje over van de Range Rover Evoque Convertible, die enkele jaren geleden de wenkbrauwen deed fronsen en vorig jaar weer van het toneel verdween. Of Volkswagen er goed aan doet het opmerkelijke concept verder uit te werken, zoeken we uit door de nieuwkomer naast een gebruikte Evoque te parkeren.
Eerlijk is eerlijk, de allereerste open SUV was de open Evoque niet. Om te beginnen zijn er natuurlijk altijd open versies van echte terreinbeulen geweest, maar die varianten van onder meer de Jeep Wrangler en Land Rovers eigen Defender zijn toch echt van een andere aard. Als we ons beperken tot de meer cross-over-achtige voertuigen, valt op dat Nissan met de Murano crosscabriolet in 2010 de eerste was. De open Murano bleef officieel in de VS, al is minimaal één exemplaar alsnog binnen onze landsgrenzen beland. De Evoque Convertible was de eerste open SUV die bij ons officieel leverbaar werd. Een doorslaand succes werd het niet en al na drie jaar besloot Land Rover dat het mooi was geweest.
Daarmee zou je de net gepresenteerde T-Roc als een spirituele opvolger kunnen zien, al opereert de Volkswagen natuurlijk in een compleet ander segment. Uiterlijke overeenkomsten zijn er opvallend veel. Beide open SUV’s hebben een behoorlijk rechtlijnige koets en een door de hatchback-vorm van de dichte basis gedicteerde korte kont, zodat een ietwat badkuip-achtig profiel beide kenmerkt. Dat betekent ook dat in beide gevallen de klep erg kort is, een feit dat de fabrikanten camoufleren door standaard een opvallende spoiler op het achterdek te monteren. Zelfs de kapconstructie is nagenoeg identiek, waarbij het voorste deel van de kap in beide gevallen in geopende toestand als afdekking fungeert.
Tegelijkertijd is de Evoque opvallend groter en vooral hoger dan de T-Cross, die wat hoogte betreft mooi tussen reguliere modellen en échte SUV’s in opereert. Het zorgt ervoor dat de Evoque zonder meer de markantste verschijning is van de twee. Dat de T-Roc gestrekter oogt, komt ook doordat hij dat ten opzichte van de gesloten T-Roc ook daadwerkelijk is. Vooren achteras staan 4 centimeter verder uit elkaar dan bij z’n broertje, terwijl de cabrioversie uiteraard de achterdeuren moest inleveren. Bij de Land Rover was de ombouw naar cabriolet een stuk eenvoudiger, aangezien er ook een dichte driedeursversie is van de eerste generatie Evoque.
RIANT
De open T-Roc is veel minder praktisch dan zijn vijfdeursbroertje – dat ligt voor de hand. Anderzijds: met een altijd beschikbare bagageruimte van 280 liter en een achterbank waarop met wat inschikken best twee volwassenen kunnen plaatsnemen, is de auto voor cabrioletbegrippen ronduit riant. De toch wel flink grotere Range Rover heeft in het achteronder zelfs maar 251 liter te bieden. Bovendien kan bij Volkswagen de bank worden neergeklapt, waar de Evoque slechts over een skiluik beschikt. Het ruimteaanbod op die achterbank is wel weer min of meer gelijkwaardig. Voorin zijn de verschillen groter. In de Evoque toren je hoog boven het verkeer uit, wat in combinatie met het cabriodak een unieke ervaring oplevert. Tegelijkertijd valt op dat het paneel boven de voorruit zich ver naar achteren uitstrekt, wat enigszins afbreuk doet aan het open gevoel. Bij Volkswagen eindigt de ruit verder naar voren, waardoor de kans op een gebruind hoofd aanzienlijk toeneemt.
Open rijden doen beide auto’s uitstekend, waarbij de inzittenden door de relatief grote raampartijen en eventueel een windscherm goed uit de wind worden gehouden. Met gesloten kap dringt in beide auto’s meer geluid van buitenaf door dan in de gesloten equivalenten, maar in geen van beide levert dat een overdaad aan herrie op. Nog een overeenkomst is het zicht naar achteren, dat door de hoge kont, brede C-stijlen en kleine achterruiten in beide gevallen matig is. Lang leve parkeersensoren en achteruitrijcamera’s.
De T-Roc voelt achter het stuur een stuk minder als een SUV aan dan de Evoque, vooral doordat de zitpositie een stuk lager is. Dat het Britse interieur ook op andere vlakken van een hoger niveau is, moge duidelijk zijn. Het smaakvol vormgegeven dashboard is prachtig afgewerkt en opgebouwd uit mooie, hoogwaardige materialen. Tegelijkertijd is duidelijk dat de eerste Evoque al wat ouder is, onder meer dankzij een grotendeels analoog instrumentarium en een grote verzameling fysieke knoppen. Dat doet men bij Land Rover tegenwoordig anders, al zijn die knoppen wel een zegen voor het bedieningsgemak. Ook het infotainmentsysteem is niet meer de crème de la crème, al valt er nog goed mee te leven. Met het dak dicht althans, want bij geopend dak is het achteroverhellende scherm zeer slecht afleesbaar.
KEIHARD PLASTIC
Het meer rechtopstaande scherm van de Volkswagen heeft minder last van de lichtinval en reageert razendsnel op aanrakingen. De R-Line krijgt bovendien standaard een uitgebreid digitaal instrumentarium mee. De Duitser is dus moderner, maar tegelijkertijd merkbaar de goedkopere auto van de twee. Met de bouwkwaliteit is niets mis, maar het materiaalgebruik kan echt beter. Het érg zakelijke T-Roc-dashboard is volledig uit keiharde kunststoffen opgetrokken en dat valt door de overdaad aan zonlicht in de cabrioletversie extra op.
Buiten dat is het enige zichtbare verschil met een gesloten T-Roc de dakbediening, die zich min of meer onder de armsteun schuilhoudt. Dat garandeert niet alleen een oncomfortabele bediening, maar ook dat de ogen van de weg moeten worden gehaald om de knop te vinden. Gelukkig beweegt het dak zelf wel erg vlot, want binnen tien seconden rijd je in de open lucht. Dat kan tot 30 km/h, zodat het geen ramp is als het verkeerslicht wat eerder naar groen gaat dan gehoopt. Verder laat het dak zich ook met de sleutel openen en sluiten.
Bij de Range Rover duurt het proces zo’n 20 tellen, maar daar staat tegenover dat het tot 48 km/h (30 mph) mogelijk is. De kapconstructie en de benodigde verstevigingen betekenen dat cabriolets steevast zwaarder zijn dan hun gesloten modelgenoten. Bij de T-Roc gaat het dan om 190 kg extra en komt het totaal op 1.440 kg uit, terwijl de vierwielaangedreven Evoque met een handicapgewicht van 279 kg maar liefst 1.936 kg weegt. Met name de Range Rover is daarom een echte ‘cruiser’, een auto die goed tot zijn recht komt als er rustig mee wordt getoerd. Het onderstel is stevig afgestemd, maar toch niet oncomfortabel.
Uniek voor deze auto is dat je er ook daadwerkelijk het terrein mee in kunt, wat je met een T-Roc niet hoeft te proberen. De Volkswagen is voelbaar lichter en doet mede door zijn lagere zwaartepunt ook echt lichtvoetiger aan. Wat rijden betreft is het een typische Volkswagen. Dat betekent dat de auto zowel qua besturing als onderstel een middenweg bewandelt die een breed publiek aanspreekt, maar daardoor ook zeker niet spannend is.
De lol komt ook in dit geval van het open dak, want dat zorgt ervoor dat een dijkweggetje op een zonnige lentedag alsnog een waar feestje is. De 150 pk sterke 1.5 TSI wordt in deze auto standaard gekoppeld aan een zeventraps DSG en die combinatie past uitstekend in het plaatje. Met deze aandrijflijn is de T-Roc vlot genoeg om ontspannen te kunnen rijden, terwijl de snel schakelende bak ook een stevige bijdrage levert aan het comfort. Een driecilinder 1.0 TSI is ook leverbaar, maar niet in combinatie met een automaat of het R-Lineuitrustingsniveau.
PLOFJES
Bij de Range Rover was de 2.0 Si4 de enige benzineversie. Met 240 pk en 340 Nm levert het blok meer vuurwerk dan de brave 1.5 van Volkswagen, maar echt snel is de open Brit alsnog niet. Wel past ook deze motor goed bij het karakter van de auto waarin hij is gemonteerd. Als er toch eens iets sportiever wordt gereden, klinkt de viercilinder verrassend leuk; onder bepaalde omstandigheden zijn heuse plofjes hoor baar. Sportief hoor! De negentraps (!) ZF-automaat schakelt soepel en houdt het toerental op de snelweg mooi laag, al kan de computer achter de ronde bedieningsknop het bij snelle manoeuvreeracties allemaal niet bijbenen.
BETAALBAAR
Uitgaande van nieuwprijzen kost de T-Roc Cabrio grofweg de helft van de open Evoque. Waar een goed uitgeruste Convertible nieuw begon bij zo’n € 70.000 en met wat opties al snel richting een ton ging, kost de T-Roc in zijn simpelste vorm € 36.600. Daarmee mag hij zich onder de betaalbaarste cabriolets scharen. Als de eis is dat de auto volledig open kan én een achterbank heeft, is de basis-T-Roc op de simpelste Mini Cabrio na zelfs de voordeligste cabriolet van het moment. Voor dat geld krijg je een handgeschakelde, 115 pk sterke 1.0 TSI, die standaard is uitgerust met onder meer een elektrisch bedienbare kap, adaptieve cruisecontrol en een groot multimediasysteem, maar niet van climate control of ledkoplampen. Wie een automaat wil, moet als gezegd uitwijken naar de 1.5 (niet leverbaar met handbak), die bij zo’n 40 mille begint. Een versie zoals het geteste exemplaar zit daar pakweg 10 mille boven.
Kortom, een afgeladen T-Roc is nieuwe dus voordeliger dan een drie jaar oude Evoque met 50.000 km op de klok. Jaguar Land Rover Apeldoorn vraagt € 64.950 voor de getoonde auto, die dankzij zijn benzinemotor een zeldzame aanbieding is. In het licht van de nieuwprijs van meer dan een ton is dat geen gek bedrag, maar het betekent wel dat de open Evoque ook in gebruikte vorm een dure jongen is. Ook het rijden zelf kost een paar duiten, door het hoge gewicht en dito verbruik.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De combinatie van Range Rover-comfort, een hippe uitstraling én een cabrioletkap maakt de Evoque Convertible een geweldige auto voor in zonnige oorden. Tegelijkertijd is hij minder ruim dan zijn forse koets doet vermoeden en is hij ook in gebruikte vorm erg prijzig, zowel qua aanschaf als in gebruik. De Volkswagen is zonder twijfel minder chic, maar we voorzien toch een zonnige toekomst voor de voordeliger T-Roc Cabrio. Hij bevalt als cabriolet uitstekend, is relatief praktisch en laat nergens grote steken vallen. De kans dat voormalige Golf Cabrio-rijders deze hoogpotige omarmen, lijkt daarom groot.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen T-Roc 1.5TSI/150pk R-Line Blackstyle|2022|Cruise+ACC|Leder|Navi|Matrix-LED|PDC+Camera|Trekhaak|Virtual Cockpit|19"LMV Blackstyle+AllSeason
- 2022
- 69.460 km

Volkswagen T-Roc 1.5 TSI R-Line 150pk DSG7
- 2021
- 33.312 km

Land Rover Range Rover Evoque Convertible 2.0 TD4 180 PK Automaat HSE Dynamic Leder Trekhaak 20 Inch Achteruitrijcamera Meridian Sound Systeem Design-pakket Black
- 2018
- 63.047 km
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.