Volkswagen Polo 1.4 TDI 75 pk Bluemotion (2014)
Facelift én een harttransplantatie
Bij auto's gaat de veroudering nog sneller dan bij mensen. Binnen een paar jaar ben je al aan een facelift toe en voor je het weet, verdwijn je van de markt. De vijf jaar oude Polo onderging onlangs zo'n verjongingskuur. Zijn bumpers werden fijngeslepen en de achterlichten kregen een nieuwe look. Het belangrijkste nieuws betreft echter een harttransplantatie. De auto kreeg een nieuwe driecilinder dieselmotor met een inhoud van 1,4 liter. Die is zuiniger dan de oude 1.2 TDI, waardoor de Polo nu weer in aanmerking komt voor de felbegeerde 14 procent bijtelling.
Ook na de facelift is de vormgeving nog behoudend. De dagrijverlichting met de ouderwetse gloeilampjes van de testauto oogt zelfs oubollig. In het interieur valt het nieuwe stuur op en ook zijn de instrumenten anders vormgegeven. Een tegenvaller is de portierbekleding van goedkoop ogende, grijze kunststof.. Een compliment verdient de logische bediening. Je voelt je in de Polo gauw thuis.
Met de facelift is ook het infotainment gemoderniseerd. Net als de Golf heeft de Polo nu een groot scherm met naderingssensor: zodra je er met je vinger in de buurt komt, komen er meer functies tevoorschijn. Gloednieuw is Mirrorlink, een systeem waarmee je het menu van je smartphone in de auto kunt gebruiken. Al je favoriete apps verschijnen hiermee op het grote scherm. Doordat het systeem zo nieuw is, werkt het helaas nog maar bij een beperkt aantal smartphones. De stevige stoelen zitten goed. Achterin valt de grote tunnel in de vloer op, die de voetenruimte beperkt. Wel heeft de Polo een vrij breed interieur.
Zolang je niet te vroeg opschakelt, kan de auto prima met het verkeer meekomen, maar vanaf zo'n 2.000 tpm is de kleine diesel best vlot. Keerzijde van de medaille is dat de motor tijdens optrekken stevig doorklinkt in het interieur. Eenmaal op kruissnelheid blijkt hij echter voldoende stil. Met een gemiddeld testverbruik van 1 op 23,3 is de 1.4 TDI inderdaad zuinig, maar het door de fabriek opgegeven cijfer (1 op 30,3) halen we bij lange na niet.
Het rijgedrag is degelijk en voorspelbaar, maar allerminst uitdagend. In bochten laat de Polo zich niet gauw van de wijs brengen en het veercomfort is goed.
Met de standaard Bluemotion-uitrusting kost deze Polo €18.925. De testauto is verwend met het Executive-pakket (€443) en nog een heel stel andere accessoires, waarmee de totaalprijs op €20.586 komt.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
Onder meer door zijn wat afstandelijke besturing is de Polo niet de spannendste auto om mee te rijden. Zijn nieuwe driecilinderdiesel maakt hem echter wel zeer zuinig en een aantrekkelijke auto voor de leaserijder.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.4 TDI 75pk BlueMotion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.990 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.422 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 3.000 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 1.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.972 mm / 1.682 mm / 1.453 mm |
Wielbasis | 2.470 mm |
Massa leeg | 1.090 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 580 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 178 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,1 s (fabrieksopgave: 12,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,3 s / 8,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,2 s / 15,7 s |
Brandstofverbruik | 3,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 82 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (72) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.