Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4Motion Lang Highline (2008)
Merkgebonden
In 2002 kwam VW vrijwel gelijktijdig uit met de Touareg en de Phaeton. De eerste was een succes, maar de Phaeton was, aardig gezegd, slecht te slijten. Het motorenaanbod werd uitgebreid met een V8, omdat de Amerikanen die per se wilden, maar toen was het leed al bijna geschied. In 2007 werd de Phaeton op detail bijgewerkt. Zo kwam er een chromen strip in de voorbumper die visueel de breedstralers verbindt en kregen de koplampunits onderin een rijtje leds, die als dagrijverlichting functioneren.
Lange versie
Volkswagen levert zijn limo ook nog in een langere versie. De keuze voor kort of lang is natuurlijk afhankelijk van wie er gaat rijden. Niet dat het heel krap is achter in een auto met de standaardwielbasis, maar die extra twaalf centimeters worden allemaal besteed tussen de voorstoelen en de achterbank en geven de achterpassagiers de nodige ruimte om nog wat te werken of een krant fatsoenlijk open te vouwen.
De ruime voorstoelen zijn bekleed met mooi leer en laten zich op talloze manieren verstellen. Zo kun je de zitting verlengen of de bovenkant van de rugleuning apart bewegen. Lekker na een lang stuk sturen is de massagefunctie, die je trouwens erg stevig te pakken neemt. Het stuur is elektrisch verstelbaar.
Voor de Phaeton werd een klassiek, zeer zakelijk dashboardontwerp gekozen. Achter het stuur een verzameling van zes ronde klokken, die goed afleesbaar zijn. In het midden zit nog een klein beeldschermpje van de boordcomputer. De materiaalkeus valt te complimenteren, want er is duidelijk voor gezorgd dat de auto niet 'goedkoop' oogt. In de middenconsole vinden we een hoop hedendaagse elektronica, zoals een navigatiesysteem, schokdemperinstelling, audio en telefoon. Alles is te bedienen met een grote draaiknop.
Achterin heeft de VW Phaeton standaard een doodgewone driezitsbank, maar voor ongeveer tien mille extra heb je twee separate stoelen achterin, inclusief een rijkelijk van houtfineer voorziene middenconsole. De achterpassagiers treffen een groot display aan tussen de voorstoelen. Dat is bedoeld om het klimaat achterin te regelen.
Vierwielaandrijving
Met een V8 onder de kap hoef je je om de prestaties van de VW geen zorgen te maken, ook al weegt de Phaeton dik 2.200 kg. Met 335 pk is de 4,2-liter immers niet slecht bedeeld. De Phaeton krijgt standaard 4Motion-vierwielaandrijving mee en dat merk je. De Phaeton accelereert mooi strak en zonder morren een bocht uit. De dempers van de VW zijn via de boordcomputer in te stellen in vier standen, van lekker soepel tot behoorlijk strak.
Een sterk punt van de Phaeton is de stilte die er binnen in de auto heerst. Hoe hard je ook rijdt, je zult nooit een probleem hebben om vanaf de achterbank met de voorste inzittenden te communiceren. Het rumoer van motor, banden en wind wordt teruggebracht tot zeer aanvaardbare waarden. Het helpt allemaal mee om fris uit te stappen na een lange reis.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Phaeton Lang 4.2 V8 4Motion 4-zitter Highline |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 128.190 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.172 cc |
Maximaal vermogen | 246 kW / 335 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 430 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 90 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.175 mm / 1.903 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 3.001 mm |
Massa leeg | 2.232 kg |
Laadvermogen | 578 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.200 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,8 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,0s |
Brandstofverbruik | 13,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 314 g/km |
Lees ook
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.