Volkswagen Passat Variant vs. Opel Insignia Sports Tourer - Test
Vergeten soort
73 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Het lijkt auto’s als de Volkswagen Passat en Opel Insignia net zo te vergaan als pastinaak, schorseneren en raap. U weet wel, die vergeten groenten, die toch eigenlijk best wel lekker en gezond blijken te zijn. De archetypische zakelijke rijder bestaat blijkbaar niet meer, de keuze voor een auto uit het d-segment is niet langer vanzelfsprekend. Toch is er geen enkele reden om dit soort auto’s te mijden, zo merkten we tijdens deze test.
Het is inmiddels zelfs al zo ver dat de fabriek in Emden, waar de Passat wordt gebouwd, en die in Rüsselsheim, waar de Insignia in elkaar wordt geschroefd, op een lager pitje zijn gezet. Arbeidstijdverkorting heet dat in jargon. Te weinig afzet, dus rest er niets anders dan de productie een tandje terug te draaien. Het is de bedoeling dat de Volkswagen-vestiging in Emden op termijn wordt omgebouwd voor de productie van elektrische auto’s. Wat er met de fabriek in Rüsselsheim, de thuisbasis van Opel, gaat gebeuren, is nog maar afwachten. Het merk is in handen van Peugeot en wellicht hebben de Fransen andere plannen. De toekomstige Insignia wordt mogelijk een co-productie met de 508. Opels fabriek in Bochum, waar in de hoogtijdagen maar liefst 20.000 mensen werkten, werd in 2014 definitief gesloten en daarmee verdwenen 3.500 arbeidsplaatsen. We weten allemaal welk autotype de teloorgang van het D-segment in gang heeft gezet: de SUV en inmiddels ook de cross-over.
Daarnaast zien we in het zakelijke segment een verschuiving naar kleiner en elektrisch. In beide gevallen is het de bijtelling die regeert. Een Golf of Astra is groot genoeg, goedkoper in aanschaf en fiscaal voordeliger. Om nog maar te zwijgen van de voordelen die de EV-rijder geniet, ook als de bijtelling in 2020 naar 8 procent gaat. Tja, dan ga je niet in een Passat of Insignia van dik 40 mille met 22 procent bijtelling zitten. De Opel lijkt overigens fors goedkoper dan de Volks wagen, maar dat is appels met peren vergelijken. Daarover straks meer.
NIET ZO AUTONOOM ALS BELOOFD
Waar Volkswagen met de vernieuwde Passat vooral op inzet, is het aantal assistentiesystemen. Die zijn samengevoegd onder de noemer IQ.Drive en Travel Assist. De Passat kan nog weer wat meer zelf dan zijn voorganger. Een beetje autonoom rijden, dat hebben we natuurlijk uitgebreid getest. Zo is de cruisecontrol gekoppeld aan de data van de navigatie. Een klein praktijkvoorbeeld: je rijdt met 80 km/h buiten de bebouwde kom en verderop is een rotonde.
In het scherm tussen de twee klokken word je daarvan op de hoogte gebracht en even later begint de Passat vanzelf af te remmen, totdat de juiste snelheid voor het nemen van de rotonde is bereikt. Sturen moet je dan wel weer zelf doen. Zo gaat het ook bij bochten. Mochten die te scherp zijn voor de snelheid die je op dat moment rijdt, dan wordt er automatisch wat gas teruggenomen.
Toch kun je hier niet blind op varen, zo merkten we al snel. Zo naderden we een nog niet zo lang geleden aangelegde rotonde, die niet op de kaart bleek te staan, dus remde de Volkswagen niet. Zaak om altijd zelf alert te blijven dus! Ook met het lezen van borden en het automatisch daarop aanpassen van de snelheid ging het een paar keer mis. Zo remde de Passat op de A50 tussen Zwolle en Apeldoorn een paar keer spontaan af naar 90 km/h. Niet zo leuk voor het achteropkomende verkeer. Een beetje zelf sturen kan hij ook, maar niet meer dan dat. Op vrij rechte wegen met goede belijning links en rechts. Is de bocht iets te scherp, dan slaat het systeem meteen alarm. Wat kan het systeem dan wel? Het helpt je iets meer ontspannen te rijden, mede dankzij de adaptieve cruisecontrol, maar die voorziening tref je al op heel veel auto’s.
We rijden de Passat met de lichtste benzine motor, die ruim voldoende vermogen en koppel heeft. Voorheen was dat een 1.4 TSI met 150 pk, nu is dat een 1.5 met hetzelfde aantal pk’s en ook cilinderuitschakeling. Zoals elke TSI kenmerkt ook deze motor zich door lekker veel koppel in het meest gebruikte toerengebied. Het heeft weinig zin om heel ver door te trekken. Juist door die trekkracht tussen pakweg 1.500 en 3.500 toeren voelt de motor krachtig en soepel aan. In combinatie met de zeventraps DSG rijdt de Volkswagen redelijk laag in de toeren, tenzij je voor de sportieve schakelmodus kiest. Alles bij elkaar een fijne aandrijflijn, die ook nog een keurig brandstofverbruik laat zien. De testauto staat op een sportonderstel in combinatie met 18-inch wielen. Het maakt de Passat iets te hard op korte oneffenheden. In een auto als deze wil je juist wat meer comfort.
Op de snelweg blijft de koets mooi rustig en de zitpositie is zeer goed. Fijne stoelen met goede verstelmogelijkheden. Het multi mediasysteem is volledig bij de tijd en laat zich gemakkelijk bedienen. De bekende virtual cockpit is naar eigen smaak te configureren. Interieur en kofferbak bieden alle ruimte die je van een auto in dit segment mag verwachten en de afwerking is uitstekend. Fijne kilometervreter en een ruime gezinsauto.
SCHAKELEN GEEN FEEST
De Opel Insignia kennen we in deze vorm sinds 2017. Wat meteen opvalt, is de lengte: net geen vijf meter en daarmee ruim twintig centimeter langer dan de Passat. Toch vraag je je af waar al die centimeters zijn gebleven. Zo is de kofferbak iets minder groot dan die van de Volkswagen en op de achterbank zit je niet heel veel rianter. Begrijp ons goed, het is nog altijd een zeer ruime auto, maar in verhouding tot de lengte klopt het niet helemaal. Hij oogt daarentegen wel iets flamboyanter, hoewel dat in de kleur wit niet helemaal tot uiting komt. Het interieur maakt een minder moderne indruk. Veel zwarte kunststof en sommige schakelaars – zoals die aan de stuurkolom – en de vergrendelknopjes in de portieren – zijn niet meer van deze tijd.
Ook de behuizing van het head-up display is niet heel geraffineerd van vorm. Het design van het dashboard is daarentegen wel weer fraai, maar de gebruikte materialen behoren niet tot de top. Net als de Passat heeft ook de Insignia puike zetels, voorzien van het AGR-label. Daar houd je het uren in vol, zonder met rugpijn uit te stappen.
Het instrumentarium is deels te configureren. De grote snelheidsmeter wordt geprojecteerd en de twee meters ernaast zijn via de knopjes op het stuur in te stellen, bijvoorbeeld als olietemperatuurmeter aan de ene kant en voltmeter aan de andere kant. Centraal in het dashboard het bekende grote scherm, dat wat kleiner is dan dat in de Volkswagen en waarvan de menustructuur ouder oogt. De beste optie is om je smartphone te verbinden, wat met een kabel gaat. In de Passat kan dat draadloos.
De 1,5-liter turbomotor is er in twee versies: met 140 pk of met 165 pk. Wij rijden de laatste, die niet eens zo gek veel duurder is dan de zwakkere versie. Hij levert zijn prestaties bij een hoger toerental en dat merk je in de praktijk. Niet dat de Opel traag aandoet, integendeel. Met deze motor ben je goed bediend. Hij is hier gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, waar de Volkswagen standaard met automaat wordt geleverd. Het schakelen zelf is niet zo’n feest als in een Mazda 6 of BMW 3-serie en misschien dat we daarom naar een automaat verlangen. Het blijkt ook lastig om een laag verbruik te realiseren, maar het gaat te ver om de Insignia als zware drinker te bestempelen en het is knap dat Opel de Insignia bijna 200 kg lichter wist te maken, ondanks zijn formaat.
De rijeigenschappen zouden we als iets speelser omschrijven dan die van de Volkswagen. De besturing voelt directer en hij valt bochten gretiger aan. Vering en demping zijn soepeler en af en toe beweegt de koets te veel, het onderstel doet niet homogeen aan. Wat rijhulpsystemen betreft, blijft de Opel achter bij de Volkswagen. Er is lane assist en front assist, maar in dit geval geen adaptieve cruisecontrol, die als optie leverbaar is. Toch is ook de Insignia een heerlijke reisauto, hoewel het geluidsniveau over de hele linie hoger is, vooral door de achterbanden.
ALSNOG DEZELFDE PRIJS
Kijk je naar de basisprijzen van deze twee auto’s, dan zie je dat de Passat maar liefst € 8.000 duurder is dan de Insignia Business Executive. Dat is namelijk een scherp geprijsde aanbieding, speciaal voor de zakelijke markt, met een lagere bijtelling. Het is een niet al te royaal uitgeruste versie, ook al mis je de belangrijkste zaken niet.
Wat heeft de Passat Elegance Business R dan wel en de Insignia Business Executive niet? We noemden de automatische transmissie al, net als adaptieve cruisecontrol. Verder zien we zaken als led-matrix-koplampen, een digitale cockpit, een elektrisch bedienbare achterklep, stoelverwarming en donkere zijruiten vanaf de B-stijl. Allemaal opties waarvoor je bij Opel moet bijbetalen. Kies je de Insignia met automaat en bestel je de pakketten die het uitrustingsniveau van de geteste Passat vrijwel evenaren, dan stijgt de prijs tot bijna € 43.000. En het kan nog gekker bij Opel: de duurste Insignia, de 210 pk sterke 2.0 Bi-Turbo diesel 4X4 automaat kost bijna € 78.000! Bij Volkswagen stopt het bij € 52.290 voor de 2.0 TDI 190 pk; er is voor Nederland geen versie met 4WD. Bij de oosterburen is de Alltrack leverbaar, die wel aandrijving op alle vier de wielen heeft. Van de Insignia bestaat een soortgelijke versie, de Country Tourer.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
Een afgetekende zege voor de Passat. Ook al is de Insignia jonger, de Volkswagen komt als de modernere auto over. Dat dankt hij aan zijn efficiënte en prettige aandrijflijn, het snelle multimediasysteem en het grote aantal assistentiesystemen. Zijn hogere aanschafprijs rechtvaardigt de Passat mede door zijn rijke uitrusting.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business / Trekhaak / Achteruitrijcamera / Stoelverwarming / Getint Glas / 17'' LMV / VW
- 2021
- 48.897 km

Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI 150pk DSG Elegance Business R
- 2020
- 108.764 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI PHEV GTE Business
- 2020
- 100.653 km
Lezersreacties (73) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.