Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volkswagen Passat R36

Als outcast geboren

Volkswagen Passat R36
Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat R36Volkswagen Passat R36
  • Stéphan Vermeulen
  • Eerste rijtest
17 september 2008 om 11:47
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 34
AutoWeek 34

Je leest het in AutoWeek 34

Met al die schone Bluemotionuitvoeringen zou je haast vergeten dat Volkswagen ook nog modellen met de letter R aanbiedt. En da's jammer, want de R staat voor roffelen, raggen en racen! Eindelijk konden we weer eens achter het stuur kruipen van een nieuwe versie die door de specialisten van Volkswagen Individual ontwikkeld is. De supervette Passat R36, vertraagd, in stilte gekomen maar beter laat dan nooit.

Zeg, is die Passat R36 er niet al heel lang? Ja en nee. Vorig jaar stond –ie al in april te blinken op de AutoRAI in Amsterdam, de prijzen waren al bekend en in de zomer van 2007 zouden we de eerste kilometers met de 300 pk sterke middenklasser maken. Twee weken voor de geplande datum in juli 2007 werd de introductie afgebeld, de Passat R36 was nog niet klaar! De productiecapaciteit bij Volkswagen Individual zou vorig jaar nog niet berekend zijn op een nieuwe auto. De speciale Passat wordt daar gemaakt, net als bijzondere series als de Golf GTI Edition 30 en de Touareg. Nog altijd is het stilletjes rond de R36. Importeur Pon schreeuwt niet van de daken dat –ie bestaat en deze auto moest speciaal voor ons uit Wolfsburg komen. Surf je op de VW-site naar de mogelijkheid om via de car configurator jezelf eens lekker te maken met de R36 dan komt hij niet eens voor bij het overzicht van alle mogelijke Passats. Alsof deze geweldenaar niet mag bestaan! Wil je een aparte Passat, dan bestel je maar een CC lijkt de boodschap. Die vierdeurscoupé kun je overigens ook met de motor uit de R36 krijgen.

Alleen met DSG

Het is ook wel bizar, 300 pk in een middenklasser waarvan het gros wordt verkocht met 'n 105 pk of (doe eens gek!) 140 pk sterke diesel. De R36 is een brok hightech, een 3.6 V6 met directe inspuiting, 4Motion vierwielaandrijving en een DSG-transmissie maken van een brave leasebak een über-Passat. Een andere grille, stoerder bumperwerk, 18 inch wielen en uitlaten die net iets brutaler onder de achterbumper vandaan komen dan bij de Passat 3.2 V6 moeten ervoor zorgen dat de R36 er direct uitspringt op parkeerplaatsen van wegrestaurants waar accountmanagend Nederland samenkomt. En wat dat betreft zijn de specialisten van Volkswagen Individual in hun opzet geslaagd, want opvallen doet –ie zeker, de blauwe Variant waarmee wij op pad zijn.

ESP met tegenstuurfunctie

Bij het instappen ziet de R36 er al lekker uitnodigend uit. Een dorpellijst met het R36-logo en goed smoelende sportstoelen beloven een plezierige rit. En ze zitten ook goed, ze omklemmen je prima. De lange zitting biedt de benen veel steun. Het stuur kan ver naar de bestuurder toe en de uitgebreid verstelbare elektrische stoel kan ver naar beneden zodat de billen zo dicht mogelijk naar het asfalt gaan. Starten maar! Dat gaat zoals bij elke Passat door het sleutelkastje in te drukken, voet op de rem, want het is een automaat en de R36 komt tot leven. Is het raam dicht dan zijn de klanken van de ontwakende motor een lichte teleurstelling. Echt veel geluid maakt het VR6-blok nog niet. Maar sta je achter de auto dan hoor je direct dat er een hoop power onder de kap zit. Al meteen wordt duidelijk dat de R36 zwaarder stuurt dan een gewone Passat. Super communicatief is de besturing niet, de bekrachtiging filtert er nog te veel gevoel uit. Stuurbewegingen worden voldoende direct omgezet maar graag hadden we meer scherpte in de besturing. Zeker in bochten vraag je je soms af welke koers is ingezet. En ga je zo hard dat het ESP ingrijpt, dan gaat de Passat zelf tegensturen, die functie maakt onderdeel uit van het stabiliteitsprogramma van elke Passat. Alsof er een rij-instructeur naast je zit die het stuur grijpt. Daar zit je in een auto als deze niet op te wachten! Schakel je het ESP uit dan heb je er geen last meer van en er is ook nog het 4Motionsysteem als vangnet.

Bijterig

En dan de motor. Geef gas met het van een R-logo voorziene pedaal en de 3,6-liter reageert als een jonge pitbull die een sappige kluif wordt voorgehouden. Wat een bijtertje! Zet de DSG-transmissie in de S-stand en de Passat schiet nog sneller naar voren. In de sportstand loopt de bak over van enthousiasme, hij schakelt snel terug en trekt de zespitter een klein stukje het rood in. In D schakelt de transmissie met dubbele koppeling zo snel mogelijk de hoogste versnelling in, wanneer je rustig rijdt, zodat je vanaf 70 km/h al in de zesde versnelling rijdt. Precies zoals nieuw rijdend Nederland het wil. Maar omdat de bak twee koppelingen heeft en er eigenlijk sprake is van twee versnellingsbakken in een, elk met hun eigen as en versnellingen, staat het volgende verzet al paraat. Rustig toerend in D en plots op het gas gaan staan resulteert in een bliksemsnelle karakterverandering. Helemaal top die DSG. Dit is de versie met zes versnellingen voor dwarsgeplaatste motoren, die door VW gebruikt wordt en door Audi in de A3 en de TT. Deze bak kan maximaal 350 Nm aan, en dat heeft de R36 dan ook. In een hot hatch als de Golf R32 kunnen we ons voorstellen dat de purist voor een handgeschakelde zesbak kiest, maar bij een Passat R36 heb je die mogelijkheid niet, en da's helemaal niet erg want de middenklasser wordt toch door een ander publiek besteld. Mooi is het effect op Golf-rijders. Die zijn niet echt gewend aan snelle Passats en daarom proberen ze je er bij het verkeerslicht uit te trekken. Wil je ze echt vernederen, zet dan de bak in S, schakel het ESP uit, en geef gas. Een launchcontrol-functie zet de motor op 3.200 toeren, laat bij groen licht de rem los en je schiet binnen 6 tellen naar de 100 km/h. Geen enkele VW zit zo snel op de 100 km/h als de Passat R36, voor de sedan geeft het merk een tijd van 5,6 tellen op, de Variant heeft 5,8 seconden nodig. Onze meetapparatuur registreerde een tijd die drietienden van een seconde langer was, maar 6,1 tellen blijft rap.

Perfectie verdringt emotie

Het klinkt allemaal geweldig, en inderdaad, de R36 functioneert ook perfect. Het motorgeluid is enthousiasmerend. En dan hebben we het nog niet eens over de wegligging gehad. Maar de Passat doet zijn werk zo geraffineerd dat er nauwelijks emotie bij komt kijken. Zo'n adrenalinekick als de Alfa Romeo 156 GTA in 2002 bij zijn aantreden bezorgde krijgen we niet van de VW. Maar die had de laatste versie van de oude Alfa V6 voorin gecombineerd met voorwielaandrijving, om de Passat met die auto te vergelijken heeft weinig zin want deze Alfa wordt al lang niet meer gemaakt. Nee, concurrentie komt van de opvolger van de GTA, de 159 3.2 JTS, ook integraal aangedreven al is de 260 pk sterke Alfa er binnenkort ook met voorwielaandrijving. De Opel Vectra OPC met 280 pk loopt op zijn laatste benen, Saab heeft een 9-3 Aero met dezelfde motor en met vierwielaandrijving maar Volkswagen ziet de Passat R36 nog veel liever als concurrent voor de dikke Audi's A4, BMW 3-series met krachtige zescilinder of een Mercedes C-klasse met krachtige V6. En dan heeft de Passat als voordeel dat hij fully loaded is, de A4 3.2 FSI wordt overigens ook standaard met vierwielaandrijving geleverd.

Vertrouwenwekkend

Die 4Motion vierwielaandrijving maakt de R36 behoorlijk foolproof. Ga je te hard een haakse bocht in dan treedt volgens de natuurwetten onderstuur op. Geef gewoon een dot gas bij en de Passat zoekt de binnenzijde van de bocht op. De auto helt wat over maar de koets blijft ook bij gasgeven of heftig remmen redelijk neutraal. Wel zijn de 235/40 banden om de 18 inch wielen genadeloos als er ongeregeldheden onder de wielen doorrollen, ook de demping voelt stevig aan. De vering is wel vrij comfortabel voor zo'n sportief product. Bij lange doordraaiers op snelwegtempo voel je wel dat er veel gewicht (meer dan 1.700 kilo) op hoge snelheid doorraast je voelt je safe dankzij de vierwielaandrijving. En er is ook nog het ESP als extra vangnet.

Verkeerde timing

We krijgen een beetje het idee dat deze auto als outcast geboren is. Bij Volkswagen hadden ze de jongens van Individual, verantwoordelijk voor speciale projecten, de auto al laten ontwikkelen maar toen kwam de groene beweging goed op gang. CO2 was het thema waar het plots om ging in autoland en dan was er ook nog de ontwikkeling van die andere über-Passat, de CC. Dus een Bluemotion, een CC en een R36, het was misschien een beetje te veel in een keer en daarom nam Volkswagen met de laatste even wat gas terug. De R36 is dus verkeerd getimed, en had er eigenlijk al in 2006 moeten zijn, voordat de Bluemotiongolf binnen VW goed op gang kwam en ruim voordat de Passat CC zijn intrede deed. Dan had de R36 volop in de spotlights kunnen staan, en dat zou beter gepast hebben bij zo'n krachtig product dan de stille entree die hij nu maakt. Maar het allerbelangrijkste is dat je hem nu kunt bestellen, en wie een razendsnelle middenklasser zoekt die met veel aandacht voor detail in elkaar gezet is, heeft aan de R36 een goede. Outcast of niet.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Passat
Volkswagen Passat Volkswagen Passat

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Passat 1.5 TSI 150pk DSG Comfortline Business + Trekhaak Afneembaar + Verwarmde Voorruit

    Volkswagen Passat 1.5 TSI 150pk DSG Comfortline Business + Trekhaak Afneembaar + Verwarmde Voorruit

    • 2019
    • 70.030 km

    € 27.950

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Business 150 pk / Trekhaak / Navigatie / Cruise Control / LED / Parkeersensoren / DAB

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Business 150 pk / Trekhaak / Navigatie / Cruise Control / LED / Parkeersensoren / DAB

    • 2021
    • 25.923 km

    € 35.450

    Volkswagen Passat 2.0 TDI Highline BlueMotion [ navigatie ]

    Volkswagen Passat 2.0 TDI Highline BlueMotion [ navigatie ]

    • 2011
    • 233.514 km

    € 7.445

Meer Volkswagen Passat occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Passat facelift

    42
    • 25 juni 2019
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Passat specificaties
  • Volkswagen Passat occasions
  • Volkswagen Passat video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Passat tests
  • Volkswagen Passat gebruikersreviews
  • Volkswagen Passat index
PREMIUM
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion

De van auto Johan van Drunen is zijn baas inmiddels een doorn in het oog. Maar deze eigenwijze...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk BlueMotion (2011)

    Volkswagen Passat Variant 1.6 TDI 105pk...

    7
    • 14 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI R-Line...

    1
    • 22 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line (2013)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 R-Line...

    4
    • 3 april 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)

    Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion...

    6
    • 20 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk R-Line Business+ (2020)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 200pk...

    6
    • 8 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    Volkswagen Passat 2.3 VR5 (1999)

    1
    • 6 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk R-Line Business+ (2021)

    Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 150pk...

    10
    • 20 februari 2022
meer reviews
Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Highline 4Motion - 2006 – 324.887 km - Klokje Rond

Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Highline 4Motion - 2006 – 324.887 km - Klokje Rond

61

Een twaalf jaar oude Volkswagen Passat, dat is natuurlijk geen auto om posters van te drukken....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292 km - Klokje Rond

    Volkswagen Passat 1.9 TDI – 1997 – 1.001.292...

    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    Volkswagen Passat B1 (1978) - In het Wild

    46
    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    Nieuwe Volkswagen Passat betrapt!

    157
    • 7 maart 2022
  • Nieuws
    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    Doek valt voor Volkswagen Passat sedan

    138
    • 7 januari 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    Volkswagen Passat (1992) - In het Wild

    49
    • 18 november 2021
  • Nieuws
    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans gamma

    Volkswagen schrapt Passat uit Amerikaans...

    46
    • 21 juli 2021
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Volkswagen Jetta (1984) - Klokje Rond -...

    12
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend design

    Volkswagen Tavendor: nieuwe SUV met opvallend...

    46
    • 16 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    116
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend als de rest

    BMW en Volkswagen: EV’s snel net zo winstgevend...

    86
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    Elektrische Volkswagen ID Aero in beeld

    65
    • 11 mei 2022
  • Test: Volkswagen ID5 GTX

    Test: Volkswagen ID5 GTX

    115
    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden