Volkswagen Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Passat Variant 3.6 V6 FSI 4Motion R36 |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 181.993 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
De aankoop
- 181.991 km
Aangezien ik nog zeer weinig reviews heb kunnen vinden met dit model./motor, start ik deze review voor een inkijkje hierin.
Tijdens een rondblik op het internet kwam ik bij de R36 uit. Ik had er in eerste instantie nog nooit van gehoord, maar het model sprak mij gelijk aan. Temeer omdat dit eigenlijk gewoon een verlengde golf is.
Hierbij viel mijn oog op een zwarte Passat R36. De auto is vrijwel full options en mist enkel het Dynaudio systeem en de elektrische achterklep. Voor de rest zit het erop:
- Stoelverwarming aan de voor en achterzijde
- Parkeercamera achter en parkeersensoren zowel voor als achter
- Schuif / kantel dak
- elektrisch verstelbare voorstoelen
- etc
Aanvankelijk eerst een proefrit gemaakt om te kijken hoe dit nu rijdt en tevens wat de staat van de auto is.
De auto klonk fantastisch! De vorige eigenaar heeft de middendemper verwijderd, hierdoor ontstaat er een wat diepere brom die het v6 geluid ten goede komt. Niet schreeuwerig en rustig als het moet!
Tevens is de DSG-bak vervangen door een gloed nieuwe! Deze schakelt uiteraard super soepel.
Er mankeerde een paar kleine dingen aan:
- Remmen voorzijde versleten.
- Nieuwe APK nodig
- Ketting begint wat bijgeluiden te vertonen.
Na twee weken besloten de auto te kopen, na een korte prijsonderhandeling.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de kosten en andere bijzonderheden!
Eerste onderhoud
- 182.100 km
De eerste onderhoudsbeurt is een feit!
Standaard doe ik een grote beurt bij aankoop van een andere auto. Ik heb het volgende vervangen:
- Motorolie 5.5L 5W30
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Pollenfilter
Totaal kostte dit mij 93 euro, aangekocht bij AOC. Bougies hadden ze niet op voorraad. Het interval hiervoor is nog niet overschreden, deze zal ik later vervangen.
Wat opvalt is het zeer slechte lichtbeeld. Deze stopt recht voor de bumper en je ziet dus niks in het donker! Dit hoort niet bij Xenon verlichting.
APK + Slechte verlichting repareren
- 182.120 km
APK.
De keurmeester had 2 punten:
Remblokken voorzijde advies (wist ik al)
Lichtbeeld niet goed aan de voorzijde. Afkeur!
k had de auto op voorhand bekeken en was er zelf al achter dat het lichtbeeld niet goed was. Links, was redelijk maar rechts vertoond een grote vlek.
Auto is dus afgekeurd op de verlichting. Vervolgens ben ik bij AOC langsgeweest voor 2 nieuwe Xenonlampen. Ze waren gelukkig in de aanbieding ( 2 voor 1), ze zijn namelijk flink aan de prijs! Dit kostte mij 120 euro.
De lampen plaatsen is al een flinke klus op zich! De bumper moet eraf en de koplampen gedemonteerd. Toen bleek dat de lampjes erin geklikt zitten en dus niet met een haakje. Waarschijnlijk hebben ze in het verleden de lampen niet goed geplaatst, waardoor enkele "tandjes" zijn verbogen. Het heeft mij 3 uur geduurd om de tandjes op zo een manier te krijgen dat de lampen goed bleven zitten.
Eindstand: Beide lampen werken en het lichtbeeld is erg netjes.
Daarop ben ik direct weer langs het keuringsstation geweest, waarna de auto gelijk goedgekeurd is.
Toen ik savonds de weg op ging met de auto, merkte ik pas hoe slecht ze waren! Nu heb ik een bak licht!
Algehele kosten:
APK 60 euro. (betreft een onafhankelijk keuringsstation, dus ze troggelen je niet af met zogenaamde reparaties)
2 Xenon lampen 120 euro
Remmen voorzijde vervangen + afspraak ketting
- 182.200 km
Voor de auto heb ik Brembo schijven en blokken besteld. Na goede ervaring op de R32, heb ik weer voor deze gekozen. Ditmaal heb ik gekozen voor Brembo Xtra, waarbij de schijven geperforeerd zijn. Dit geeft een sportieve look!
Kosten hiervoor 240 euro, via Autodoc.
Helaas viel het monteren tegen. De bouten van de remzadel zaten vastgeroest in het fusee. Ze draaiden allemaal kapot, waardoor alles uitgeboord moest worden.
Uiteindelijk is het gelukt en remt de auto als nooit tevoren!
Tevens heb ik een afspraak ingepland voor het vervangen van de distributieketting, daarnaast worden de inlaatkleppen gestraald (walnut blasting), aangezien het een direct ingespoten motor is. Deze ketting is langzamerhand aan vervanging toe. Deze reparatie doe ik graag preventief. Omdat de klus voor mij te groot is, besteed ik deze uit.
Vervelend probleempje
- 182.981 km
Kort verhaal: Stuurkolomvergrendelings module is kapot aan het gaan. Afspraak gemaakt op 13 mei: Kosten 299,- bij Vagtechniek
Lang verhaal
Aan het einde van de werkdag wilde ik de auto weer starten zoals gewoonlijk, enkel deed dit niet zoals hij dat moest doen. De motor sloeg aan en ging na 2 seconden weer uit met de melding: Steering lock defective.
Uiteraard een beetje geschrokken, waarna ik gelijk even googelde wat het probleem kon zijn. Blijkt dat de stuurkolom module bij dit model vaak kapot gaat en dat dit kan resulteren in dit soort problemen. Een tip die werd gegeven is het rustig inschakelen van het contact, even wachten en dan vervolgens starten. Hiermee kon ik uiteindelijk ook weer mee naar huis rijden.
Helaas is dit een probleem die zeker wel serieus genomen moet worden, gezien dit kan resulteren in een auto die helemaal niet meer van zijn plek wil.
Hierop besloten om een afspraak in te plannen bij VAGtechniek in Nuenen. Deze hebben deze reparatie ook als specialiteit op hun website staan en mede door ervaringen van andere mensen, heb ik overwogen hierna toe te gaan.
Vrijdag 13 mei kan ik de auto ophalen van de kettingrevisie en zal ik direct doorrijden, want dat is dan toch in de buurt. De auto kan hier gelijk meegepakt worden, zodat deze aan het einde van de dag weer lekker de weg op kan! Tot die tijd, zal de auto vrijwel stil staan.
Nieuwe ketting en vliegwiel + nieuwe banden en vel
- 187.000 km
Tsja, 2700 euro lichter stap ik weer in de R36. Wat hebben ze gedaan? Nieuwe distributieketting met spanners, geleiders etc. Oude geleider was erg ingesleten! Daarnaast hebben ze het vliegwiel vervangen, wegens speling. Dit was niet de planning en zorgde voor een forse extra kostenpost van 850 euro. Daarom besloten om walnutblasting te laten vervallen. Dit is niet noodzakelijk op het moment.
Merk ik verschil? Ja zeker! De auto loopt stationair nu muisstil. Voor de reparatie was er toch al een slepend geluid hoorbaar. Niet ernstig, maar toch.
Tevens start de motor met koude start zonder ratelen en ook bij het uitzetten van de motor is er geen geratel meer hoorbaar.
Verder was er niets aan de auto op te merken! Auto lekt en zweet geen olie! Nu de motor en bak in zeer goede staat verkeren, kan ik met een gerust hart de weg op gaan!
Naast de kettingrevisie heb ik een set velgen aangeschaft. Ik vind de Audi velgen niet echt staan en heb liever origineel. Het betreffen originele Omanyt velgen die onder een R32 horen. Deze hebben ze zwart gepoedercoat. Dit zorgt voor een aggresievere look, die weinig afdoet aan de originaliteit van de auto.
Helaas is de versie voor de R36, zowel 18 als 19 inch, in NL niet verkrijgbaar origineel. Hierop besloten om voor de 18 inch R32 velgen te gaan. Deze zijn iets smaller door de hogere et waarde. Scheelt 6mm aan beide kanten. De wielkast worden iets minder gevuld. Ik overweeg hier spacers te zetten, zodat het weer klopt. Dit zal een tijdelijke oplossing zijn. Ik kijk dan ook ondertussen naar de correcte set voor deze auto, maar die zijn zeldzaam en duur!
Tevens komen er zaterdag 28 mei 4 nieuwe Michelin pilot sport 5 banden onder! Goed rubber onder zo een auto is belangrijk.
Ik zal nog een foto plaatsten met de nieuwe velgen!
Nieuwe banden + bougies
- 187.100 km
Korte update:
Vandaag 4 nieuwe banden gemonteerd: Michelin pilot sport 5, 225/45/R18.
Kosten: 438-,
Ook nieuwe NGK Bougies gemonteerd. Ik had wel een grote beurt gedaan, maar de bougies waren niet op voorraad.
6x bougies kosten: 125euro
We kunnen er weer tegen aan!
Grote ster in voorruit + korte rij update
- 187.700 km
Een grote tik tegen het raam en een sterretje werd zichtbaar. Het betreft een vrij groot sterretje. Gelukkig geen defect waar de auto iets aan kan doen
Direct naar autotaalglas gereden. Sterretje is te groot om te repareren. Er moet dus een nieuwe voorruit in. Het betreft een ruit met voorruitverwarming dus dat kan best duur zijn.
Gelukkig dekt de verzekering de schade.
Dinsdag 14.6 wordt de ruit geplaatst.
Inmiddels ben ik toch al weer een stuk of wat kilometer verder. Na het plaatsten van de nieuwe banden, is de auto erg stil geworden. De automaat schakelt zeer vloeiend op. Geen schokjes, enkel de brom verraad het overschakelen.
Verder is de motor weer lekker pittig. Loopt rustig en heeft goed vermogen. Standaard rij ik zeker 15 km onder de 2500 toeren, zodat de motor goed kan opwarmen. Daarna bouw ik de belasting op. Zo probeer ik de motor zo goed mogelijk te houden. Hij trekt nog steeds erg gretig naar de rode lijnen!
Brandstofverbruik blijft vreselijk. Maar dat neem ik graag voor lief. Gemiddeld rij ik nu 1 op 8. Dat is fors, maar dit zijn enkel plezierritjes, dus dat betekent dat het vermogen wel wordt aangesproken! Met rustig rijden is 1 op 11 zeker haalbaar.
Al met al ben ik zeer tevreden over de auto!
Oliebeurt
- 189.312 km
Afgelopen zaterdag de auto een oliewissel gegeven. Dit houdt in, nieuwe olie en filter. Daarnaast even de auto langsgelopen.
Kosten 98 euro.
Auto rijdt nog steeds voortreffelijk en ik geniet nog elke keer van het prachtige geluid dat deze auto voortbrengt!
Tot op heden geen storingen of andere defecten gehad.
Wat moet er nog aan gebeuren?
- sissend geluid bij het rempedaal.
- speaker RV vervangen
- achterremmen komen eraan.
Volgend onderhoud zal naar waarschijnlijkheid begin volgend jaar plaats vinden. Hiervoor schakel ik de garage in. Betreft DSG-olie en Haldex olie wissel.
Vakantie + rammel rechtsvoor
- 191.115 km
Afgelopen week is de auto meegeweest op vakantie naar de Ardennen. Ik kan niets meer zeggen dan dat het een zeer comfortabele reisgenoot is die muisstil door het verkeer gaat eenmaal op de cruise control. De auto heeft geen enkele moeite met de kleine hellingen en dat was zeker fijn.
De auto heeft tijdens de vakantie geen mankementen vertoond.. enkel heb je in de Ardennen soms wegen met flinke gaten erin. Hoewel wij er zo rustig mogelijk overheen reden, hebben we toch 1x een grote klap moeten incasseren rechtsvoor. Op dat moment was er niks te merken. Maar nu we in Nederland zijn is er een flink klapperend bijgeluid op oneffen wegdek hoorbaar… vermoeden gaat richting een fuseekogel of een veer oid. Maar goed dat is nu lastig te zeggen… binnenkort is er een afspraak bij de lokale VAG specialist en weten we wat er aan de hand is
Stabilisatorstang defect
- 191.335 km
Gerammel afkomstig van een stabilisatorstokje die defect was.. rekening 80 euro.. en we gaan weer door!
Verkocht!
- 192.000 km
De auto is verkocht! Geheel onverwachts, wegens gezondheidsredenen.
Een fantastische auto, comfort, snel gecombineerd met het prachtige geluid van de vr6.
Op hoge snelheden blonk de auto echt uit. 180km/u deed de auto op zijn sloffen en bleef het doodstil aan boord.
Met het juiste onderhoud zeer betrouwbare auto's. Gelukkig is de auto in handen van een andere liefhebber!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Comfortline Automaat NAV.+ Clima Bj:2007 NAP!
- 2007
- 369.320 km

Volkswagen Passat Variant 1.4 TSI AUTOMAAT COMFORTLINE/CLIMA AIRCO/LM-VELGEN/TREKHAAK/CRUISE CONTROL/ISOFIX/NAVIGATIE/nieuwe APK
- 2009
- 217.478 km

Volkswagen Passat 1.4 TSI 90KW BLUEM VAR DSG7 Highline
- 2010
- 277.034 km
Lees ook

Volkswagen Passat Variant 2.0 FSI Highline 4Motion - 2006 – 324.887 km - Klokje Rond

VW Passat 2.0 TDI 4Motion (2008 / 478.291 km) - Klokje Rond

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion

Cadillac BLS Wagon - Volkswagen Passat Variant

Volkswagen Passat 1.6 TDI Bluemotion T. Comfortline (2011)
