Volkswagen Passat 1.4 TSI BlueMotion T. Trendline (2011)

Meer premium

Volkswagen Passat 1.4 TSI BlueMotion T. Trendline
Het mag dan een ingrijpende facelift lijken, volgens Volkswagen is het toch echt de volledig nieuwe zevende generatie Passat. Het nieuwe model is nog weer wat geklommen op de 'premiumladder' en zoekt het duidelijk hogerop in zijn segment.

Volkswagen paste met de Passat dezelfde truc toe als met de Golf: een grondige facelift wordt verkocht als 'nieuw' model. Toegegeven: de verschillen met de vorige Passat zijn behoorlijk groot. Uiteraard zichtbaar in front en kont, maar ook binnenin, al moet je daar wel even goed kijken. Hier moeten we het zoeken in de details, waarbij het analoge klokje nog het meest in het oog springt. Ha, de eerste aanwijzing tot premium-neigingen! En wat dacht je van die startknop links naast de pook? Rechtstreeks uit het Audimagazijn.

Ook op het gebied van materiaalgebruik en afwerking zijn er flinke stappen gezet ten opzichte van het vorige model. Deze cockpit zit gewoon goed in elkaar en laat aan duidelijkheid en gebruiksgemak niets te wensen over. Wel was het even wennen aan dat extra hendeltje voor de cruisecontrol, die eerst op de kop van de richtingaanwijzer zat. Dat hendeltje, waar hebben we dat eerder gezien? Inderdaad, bij Audi ...

De Passat is van huis uit nogal zacht afgestemd. Hij is erg comfortabel en van ons had hij wel iets stugger mogen zijn. Desondanks ligt de auto goed in de bochten, hij komt erg solide over. Het is zeker geen zogenaamde bochtenridder, maar daar is het ook helemaal de auto niet naar. Het is comfort wat hier de klok slaat; stevig de bocht door resulteert al snel in onderstuur en een hellende koets.

Sterke troef

Behalve de 'premiumheid' van de Passat werpen we ook een bovengemiddeld lange blik op wat er zich onder de motorkap van het nieuwe model bevindt. Daar treffen we een moderne downsize-motor aan. De kleine 1.4 TSI-krachtbron levert een vermogen van 122 pk en een koppel van 200 Nm. Voor een 1.4-tje zijn dat zeker geen slechte getallen. Dankzij een CO2-uitstoot van 138 g/km valt de Passat in de categorie van 20 procent bijtelling. Daarmee heeft-ie een sterke troef in handen om de leaserijder over de streep te trekken, want de Passat is één van de weinige benzineauto's in het D-segment met 20 procent bijtelling.

Echt een verrassing is dat er zoveel power in dat kleine blokje zit. Je hoeft meestal niet eens terug te schakelen voor een bocht, want hij pakt al bij lage toerentallen goed op. Bovendien is de motor echt onwijs stil. Stationair hoor je hem al helemaal niet – en dat is niet omdat het start-stopsysteem de motor heeft uitgeschakeld. De geluidsmetingen bewijzen onze indruk.

Maar hoe zit het eigenlijk met het brandstofverbruik? Volgens de fabrieksopgave consumeert de Passat 5,9 l/100 km. De praktijk wijst echter uit dat 7,5 liter per 100 km een realistischer score is; dat is niet zo vreemd, want dat 1.4-tje is tenslotte wel continu aan zo'n 1.500 kg Passat aan het trekken. Een beetje een tegenvaller, maar dat hadden we eigenlijk wel verwacht.

De 1.4 TSI in Trendline-uitvoering is redelijk karig uitgerust. Een fatsoenlijke radio-cd-speler, automatische airco en cruisecontrol zijn zaken die je er toch wel bij wilt hebben, waardoor je al snel bij de Comfortline uitkomt. Dat is de auto op deze pagina, nog aangevuld met een Executive-pakket. Daarmee loopt de totaalprijs al snel op.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Passat 1.4 TSI BMT Trendline
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.750

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.769 mm / 1.820 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.712 mm
Massa leeg 1.351 kg
Laadvermogen 649 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 710 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,2 s / 7,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,2 s / 7,0 s
Brandstofverbruik 5,9 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum