Volkswagen Multivan – Test

De Transporter voorbij

47 reacties

Video
AutoWeek 46 2021
AutoWeek 46 2021

Je leest het in AutoWeek 46 2021

De Volkswagen Multivan is niet langer een afgeleide van de Transporter, op basis van het MQB-platform is het busje voortaan een zelfstandig model. In Nederland komt deze zevenzitter alleen als plug-in hybride. Ben je liever de chauffeur of voortaan toch de passagier?

Volkswagen bouwt al generaties lang personenversies van de Transporter met vier tot negen zitplaatsen, zo ook van de huidige, als T6.1 aangeduide generatie. Rechttoe rechtaan heten die busjes Kombi of Caravelle en iets luxer en comfortabeler gaan ze door het leven als Multivan. Althans, tot voor kort. Maar vanaf nu is Multivan de naam voor een compleet nieuw model, intern aangeduid als T7. In tegenstelling tot de Transporter kun je de op VW’s MQB-platformstructuur gebaseerd Multivan louter en alleen krijgen als personenbus. Dit betekent evengoed wel hoge deuren, een hoge instap en van voor tot achter een compleet vlakke vloer.

Achterbanken heeft de Multivan niet, er zijn alleen separate stoelen (maximaal vijf) die je op een in de vloer weggewerkt railsysteem naar eigen inzicht een plek kunt geven. Zo zijn er afhankelijk van je behoefte verschillende opstellingen te maken, zelfs vis-a-vis. De Multivan is weliswaar langer en breder dan de Transporter, maar omdat er drie stoelen naast elkaar moeten passen, zijn die zetels toch minder breed dan de exemplaren voorin. Om de Multivan ook in lagere parkeergarages kwijt te kunnen, is de T7 met 1,90 meter 7 centimeter lager dan de T6.1, en dat merk je als je wat langer bent aan de hoofdruimte achterin.

Een aardig detail is dat de rails in de vloer ook dienen voor de elektriciteitstoevoer voor de stoelverwarming. Verder zien we een veelheid aan bekerhouders, ventilatieroosters en usb-c-aansluitingen. Inen uitstappen gaat kinderlijk eenvoudig via de aan weerszijden aanwezige schuifdeuren, die je als je wilt met een zwaai van je voet elektrisch kunt openen en sluiten.

De Multivan is leverbaar in twee lengtes, beide met dezelfde afstand tussen vooren achteras. Het verschil zit hem in het deel achter de achteras, daar heb je bij de langere versie 20 centimeter extra. Je hebt in de die uitvoering ook langere rails in de vloer om extra beenruimte te creëren, maar je kunt die centimeters ook gebruiken voor extra bagageruimte. Standaard is er 469 liter achter de derde zitrij, in de langere variant is dat 763 liter. Haal je alle stoelen eruit, dan heb je een laadvolume van maximaal 4.005 liter, dik vier kuub. En als dat nog niet genoeg is, kun je ook nog een aanhanger van twee ton aankoppelen.

GEEN ENTERTAINMENT

Voorin zul je tevergeefs een tweezits bij­rijdersbankje zoeken, want de Multivan heeft twee fijne stoelen waarop je het prima uren kunt volhouden. Het dashboard ziet er gelikt uit, maar is in tegenstelling tot wat je bij een über-MPV zou verwachten opgetrokken uit hard plastic. Waarschijnlijk zijn ze dat bij Volkswagen Nutzfahrzeuge (waar de Multivan vandaan komt) zo gewend.

Knopjes en schakelaars zijn tot een uiterst minimum teruggedrongen. Alle bedieningsorganen inclusief het instrumentarium en het multimediasysteem kennen we uit de jongste generatie personenauto’s van Volkswagen. Dat betekent dat er voornamelijk geveegd en geswiped moet worden over aanraakgevoelige vlakken en schermen. Helaas, want dat vraagt net even te veel aandacht. Daarnaast maakt het je erg afhankelijk van het infotainmentsysteem waarin heel veel functionaliteit is weggestopt. En juist dat infotainmentscherm ging bij onze eerste kennismaking halverwege de rit even helemaal op zwart en moest vervolgens opnieuw opstarten. Best irritant.

De Multivan krijgt in Nederland een geel kenteken en dat betekent dat de auto te maken heeft met op de CO2-uitstoot gebaseerde bpm. Om die bpm en daarmee de prijs aantrekkelijk te houden, laat de Nederlandse importeur de conventionele benzine- en dieselvarianten voor wat ze zijn en kun je de Multivan T7 bij ons alleen met een plug-in hybride aandrijflijn bestellen. Die aandrijflijn kennen we onder meer uit de Golf en bestaat uit een 1,4-liter viercilinder benzinemotor van 150 pk en een elektromotor die piekt bij 116 pk. Een zestraps automaat met dubbele koppeling zorgt dat de aandrijfkrachten in de juiste proporties bij de voorwielen komen. In de praktijk kun je met deze aandrijflijn in de ruim twee ton wegende Multivan prima uit de voeten. Hij komt gemakkelijk mee met het verkeer, en als je vertrekt met een volle accu rijdt hij volgens fabrieks­opgave de eerste 50 kilometer volledig elektrisch.

Tussen vooren achteras is de Multivan 12,4 centimeter langer dan de Transporter, de voorwielen staan 2 centimeter verder uit elkaar en de achterwielen zelfs 3. Dat resulteert in een stabiele basis. In de praktijk blijkt dat het onderstel, zonder het comfort uit het oog te verliezen, lekker stevig is afgestemd. Ondanks zijn hoogte helt de carrosserie in bochten slechts in zeer beperkte mate over en op tempo blijkt hij lekker koersvast. Al gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen dat we onze eerste kennismaking hebben in een uitvoering die is voorzien van optionele adaptieve schokdempers en een 20 millimeter verlaagd ‘dynamisch onderstel’, eveneens tegen meerprijs verkrijgbaar. Het mist zijn uitwerking niet; geshuttled worden in de Multivan is geen straf.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +stabiel onderstel
  • +Prima aandrijflijn
  • -Smalle stoelen
  • -Beperkte hoofdruimte

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum