Volkswagen 1600i Kever (1970) - Op de Rollenbank
De dikste van toen, dus met standaard 44 pk!
48 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een luchtgekoelde boxermotor achterin, met een zeer kenmerkende roffel, en aandrijving op de achterwielen. Land van herkomst: Duitsland. Nou, dan weet je het wel. We hebben een Volkswagen Kever op de rollenbank. Dit is natuurlijk geen pk-monster, dit is een project. En de projectmanager is Midian van Hattem uit Hoogeveen.
Alleen het chassis is van 1970
Het is dinsdagmorgen, druilerig weer en druk op de weg. De route van vandaag leidt van Hoogeveen naar Den Haag. Dat aanzienlijke stukje rijden weerhoudt Midian en zijn leidinggevende Rick (ook een autoliefhebber) er niet van om de weg op te gaan, in een VW Kever die gebouwd is in 1970. Kijk, dan heb je wat over voor een rollenbankmeting. “Alleen het chassis is van 1970", nuanceert Midian van Hattem. “De motor, de transmissie en het koetswerk zijn van 1996.” De eigenaar is zelf ook van laatstgenoemd bouwjaar.
Versneller
Waarom een Kever, een logische vraag. Midian: “Ik heb altijd iets gehad met Volkswagen, vooral het busje en dus de Kever. Dat komt mede doordat er altijd VW-busjes in de familie waren.” Het was dan ook geen verrassing dat toen Midian zijn Danique ten huwelijk vroeg (en ze ‘ja’ antwoordde) de trouwauto een Kever moest worden. Waar andere jonge stellen als een huwelijk aanstaande is een pak en een jurk kopen plus een setje ringen, schaften Midian en Danique een Kever aan. “Dat zat er toch al aan te komen, dus het voorgenomen huwelijk was een goeie versneller”, aldus Midian.
Hij ging zoeken en zag in Uithoorn een Kever die hem aanstond. “Eerste eigenaar en lage kilometerstand, want het ding had tien jaar stilgestaan. De eigenaar kwam niet aan de auto toe en wilde ervan af. Het voelde goed, alles klopte, dus ik kocht hem. Ik reed als een streep terug naar Hoogeveen. Toen wist ik dat het goed zat.”
Naarmate het huwelijk dichterbij kwam, werden de Van Hattems in spe een beetje onrustig. Moet die oude Kever niet toch netjes gemaakt worden? “Er zaten wat plekken op links en rechts. En je trouwt als het goed is maar één keer, toch zonde als je achteraf zegt …” Dus drie weken voor de heuglijke datum ging de familie Van Hattem alsnog als een dolle aan de slag. ‘Familie’, want vader Gerrit van Hattem is pianospuiter bij Oostendorp Muziek in Oosterwolde en verantwoordelijk voor het puntgave spuitwerk op de witte Volkswagen. Op de Grote Dag zag hij eruit om door een ringetje te halen.
Testcase relatie
Een fikse roadtrip is een prima testcase voor je relatie, maar ook voor je klassieker. Dus zetten Midian en Danique koers naar Zweden, met de Kever. We schrijven voorjaar 2023 en ze tikten zomaar even 3.700 kilometers weg. Met de boot van Kiel naar Gotenburg met die luchtgekoelde boxer van 44 pk en 83 Nm… “Daarna waren we er wel klaar mee” geeft Midian eerlijk toe. “Niet met onze relatie, maar met de Kever als reisauto. Met het beperkte vermogen is heus goed te leven, we komen best aardig mee in het verkeer. Maar het geluid heeft ons genekt. Dat is heel vermoeiend.”
Meer koppel dan de leasebak
Geen zorgen: de prachtige Kever behoudt zijn rol in huize Van Hattem, maar dan voor de zondagmiddag. “Een lekker stukje toeren over binnenwegen is helemaal leuk, maar grote afstanden, dat wordt hem niet meer.” Gelukkig heeft Midian nog een Skoda Fabia 1.0 van het bedrijf waar hij werkt, FACTA. Die heeft minder koppel dan deze oude Kever, vermeldt Midian nog even veelbetekenend. Daarover gesproken: de achterwielaangedreven viercilinder luchtgekoelde boxer moet hoognodig op de rollenbank. “Ik hoop dat kerumeester Ghisbert van Ginhoven scherp is op de koeling. Luchtkoeling, dus hij heeft wel wat rijwind nodig misschien.” Niks aan de hand: de Kever doet zijn kunstje en doet dat prima.
Een blije Midian en een gezonde Kever zetten na de meting voortvarend koers terug naar Hoogeveen. Zo voortvarend dat ze onderweg nóg een keer op de foto worden gezet. Vier kilometer te hard …
Specificaties Volkswagen Kever
Merk en type Volkswagen 1600i
Bouwjaar 1970 (chassis), 1996 (rest vd auto)
Motor 4-cil. boxer
Inhoud 1.584 cc
Max. vermogen 34 kW/44 pk
Max. koppel 83 Nm
Aandrijving achter
Aantal versnellingen 4, handgeschakeld
Remmen voor/achter trommels rondom
Gewicht 890 kg
Gem. verbruik 11,6 l/100 km (1:8,6)
Topsnelheid 132 km/h 0-100 km/h 20,0 s
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.