Volkswagen ID.3 - Reportage
Is de ID3 de toekomst van Volkswagen?
De Volkswagen ID.3 maakt dit jaar zijn langverwachte debuut. De elektrische nieuwkomer zou voor het concern weleens net zo belangrijk kunnen zijn als indertijd de Kever en de Golf. We nemen een duik in de materie.
We kunnen er niet omheen: er is een revolutie gaande in autoland. Dat kun je zelfs ruiken. Als we de 1,6-liter injectiemotor van de oude Golf GTI uit 1976 starten, komt er een blauwe pluim uit de uitlaat. De 110 paarden onder de kap beginnen enthousiast te trappelen en produceren een olieachtige geur.
En dan verschijnt de toekomst ten tonele, bijna geruisloos. De ID.3 rijdt de parkeerplaats op en komt naast de oer-GTI tot stilstand, maar we horen geen motor en ruiken niets. We hebben deze auto’s niet voor niets samengebracht. Ze staan beide symbool voor een drastische koerswijziging bij het Volkswagen-concern.
Eerst de Golf. In 1971 bouwden ze in Wolfsburg nog altijd Kevers, ook al hadden die door het verouderde concept met de motor achterin geen schijn van kans meer tegen de veel modernere concurrenten. Het gevolg: de winst van het concern daalde met 94 procent en het had nog maar 12 miljoen mark op de bank staan! Maar toen kwam de grote redder: in de zomer van 1974 startte de verkoop van de Golf. Die had een voorin geplaatste motor in plaats van zo’n luidruchtige boxer achterin. De luchtkoeling had plaatsgemaakt voor waterkoeling, de achterwielaandrijving was vervangen door voorwielaandrijving. Eindelijk leverde het concern een auto met een variabel interieur, met dank aan de hatchback en de neerklapbare achterbank. De Kever bood met zijn vooroorlogse techniek welgeteld één indelingsmogelijkheid. De wens van de directie ging in vervulling: de Golf groeide uit tot een verkoopsucces.
De eerste Golf was negen jaar lang in productie, tot 1983. Inmiddels zijn we al bij de achtste generatie beland en in de afgelopen 45 jaar heeft Volkswagen liefst 35 miljoen Golfs gebouwd. Het concept is wellicht wat voorspelbaar, dat neemt niet weg dat de Golf tot de top in zijn segment behoort. Toch is het maar de vraag of de Golf 8 weer enorme verkoopaantallen gaat halen, want er zijn grote veranderingen op komst. Het is immers de bedoeling dat we uiteindelijk massaal overstappen op elektrische auto’s.
DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH
We staan aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Dat gebeurt nu eens niet op initiatief van de VW-directie, het is een gevolg van besluiten van de Europese Unie. Sinds dit jaar wordt een emissiebovengrens van 95 gram koolstofdioxide per kilometer gehanteerd. Als het modellengamma van een fabrikant gemiddeld meer uitstoot, volgt een boete die wordt berekend aan de hand van het aantal extra grammen CO2. En dat kan flink in de papieren lopen. Tot 2030 moeten fabrikanten de emissies van nieuwe auto’s met nog eens 37,5 procent verlagen. Dat is zelfs met de zuinigste verbrandingsmotor niet te realiseren en met plug-inhybrides slechts ten dele, want die zijn alleen zuinig zolang het accupakket vol is.
Daarom hebben ze bij Volkswagen het roer omgegooid: de toekomst is in die visie volledig elektrisch. De vroegere VW-directeur Martin Winterkorn was daarvan nog niet zo overtuigd. De e-Golf was met zijn 230 km actieradius een ietwat halfslachtige poging om een batterij-auto in het modellengamma te hebben. Winterkorn vond de breedte van carrosserienaden en een hoogwaardige afwerking belangrijker. Het nieuwe VWopperhoofd Herbert Diess kijkt daar anders tegenaan. Volkswagen investeert tot 2024 in totaal 33 miljard euro in elektrische voertuigen. Het wil de komende vijf jaar 1,5 miljoen elektrische auto’s verkopen en voor 2029 moeten er 75 nieuwe e-modellen op de markt komen.
BEDREIGING VOOR DE MENSHEID
Allemaal leuk en aardig, maar er moet nog wel wat gebeuren voordat we massaal elektrische auto’s gaan kopen. Ga maar na: in elk dorp is er een tankstation waar je je auto in drie minuten vol kunt gooien, waarna je weer vele honderden kilometers kunt rijden. En dan zijn benzine en diesel de laatste tijd ook nog eens een stuk goedkoper geworden. Momenteel levert Volkswagen naast de genoemde e-Golf alleen de e-Up als volledig elektrisch model, die sinds de facelift een actieradius van 260 kilometer heeft.
Veranderingen kosten tijd. Als zich iets nieuws aandient, worden we eerst on zeker. We willen het oude niet zomaar los laten. Maar als we nieuwe ontwikkelingen eenmaal hebben omarmd, dan lachen we erom hoe het er vroeger aan toeging. In den beginne beschouwden sommigen internet als een bedreiging voor de mensheid, maar tegenwoordig hebben ook zij allemaal smartphones en tablets en beeldbellen hebben ze vaak ook al onder de knie gekregen.
Volkswagen streeft er dan ook naar dat het grote publiek de elektrische auto gaat omarmen. Alle fabrikanten hopen vurig dat die missie slaagt, want het Volkswagenconcern kan met zijn grote marktaandeel aanzienlijk bijdragen aan de definitieve doorbraak van de elektrische auto.
Na de zomer maakt de ID.3 zijn showroomdebuut. Hij komt er met drie verschillende accupakketten, goed voor respectievelijk 330, 420 en 550 kilometer rijbereik. Met prijzen die tussen de € 38.000 en € 49.000 komen te liggen, zijn de ID.3-uitvoeringen voor veel mensen te betalen. Waar auto’s als de Jaguar i-Pace, Porsche Taycan en de grote Tesla’s Model S en Model X voor particulieren nieuw nagenoeg onbetaalbaar zijn, is de ID.3 wel degelijk een echte volkswagen.
Maar elektrisch rijden is voor velen nog wel onbekend terrein. Hoe verloopt het laadproces, hoe werkt snelladen, hoe betaal ik voor het laden? Benzine tanken kan iedereen, stroom laden moeten we leren. Ook moet de auto onder de aandacht worden gebracht bij het grote publiek. Het was de bedoeling om de ID.3 bij het EK voetbal als shuttle voor de fans te gaan inzetten, maar de coronapandemie zette een streep door de rekening. Om het elektro-offensief alsnog een duwtje in de rug te geven, hebben de VW-marketeers bij Tesla afgekeken hoe de verkoop vlotjes via internet kan verlopen. ‘Ten clicks to happiness’, luidt het motto. Met andere woorden: na tien muisklikken heb je je ID.3 samengesteld. De 1st-editie wordt altijd geleverd met een accupakket dat goed is voor 420 km actieradius. Deze variant krijgt standaard onder meer 18-inch wielen, een navigatiesysteem inclusief streaming en internet, Lane Assist, adaptieve cruisecontrol en parkeersensoren.
Dit voor een bedrag van circa € 38.000. De 1st Plus gaat ongeveer € 44.000 kosten en krijgt 19-inch wielen, IQ.Light Led Matrixkoplampen, keyless entry en een achteruitrijcamera. Ten slotte is er nog de zeer luxueus aangeklede Max-variant met 20-inch wielen, een augmented reality head-up display, een panoramadak, een Beats-audiosysteem, elektrisch verstelbare stoelen en een dodehoeksensor. Hij moet circa € 49.000 gaan kosten.
SOFTWAREPROBLEMEN
Maar voorlopig rijden er nog vele testauto’s rond, die eenmaal per week in de werkplaats worden uitgelezen. Er waren de nodige softwareproblemen, maar die worden stap voor stap opgelost, zo belooft Volkswagen. “We bereiken vlak voor de productiestart de nulfoutengrens”, vertelt Michael Bäcker, die verantwoordelijk is voor de e-mobilitymodellen van het merk. “De klanten krijgen een auto die in kwaliteit, veiligheid en functionaliteit in alle opzichten aan de VW-normen voldoet.” En dan is het nog zaak om de dealers te enthousiasmeren, want die moeten er natuurlijk voor zorgen dat we daadwerkelijk elektroauto’s kopen en wallboxen in onze garages monteren. Net als destijds met de Golf geldt: als één schaap over de dam is, volgen er meer.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 Pure 45 kWh / Navigatie / Stoel+stuur verwarming / Parkeersensoren V+A / App connect /
- 2022
- 20.757 km

Volkswagen ID.3 Pure Oranje Edition 52 kWh | Stoelverwarming | Steunhaak | Android Auto | Apple Carplay | Parkeersensoren | LED koplampen |
- 2025
- 10 km

Volkswagen ID.3 Pro S Business 77 kWh ✅ 1e Eigenaar
- 2024
- 11.231 km