Volkswagen ID3 Pro 58 kWh 2020 - 155.570 km - Accudegradatietest
Beter dan de Kia e-Niro van zwager eigenaar?
111 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Jelle Rotensen rijdt een Volkswagen ID3 uit 2020 en heeft er inmiddels anderhalve ton opzitten. Hij schuwt de snellader niet want voor het werk doorkruist heel Nederland. Wat heeft dat met de conditie van het accupakket van deze eerste ID3 gedaan? We zoeken het uit.
De vrouwen van Jelle en Martijn zijn zussen, dus dat schept een band. Maar er is nog een overeenkomst tussen de twee zwagers, ze rijden allebei volledig elektrisch. Toch is er één groot verschil: hun benadering van elektrisch rijden. De één, Jelle Rotensen met de Volkswagen ID3, neemt zijn mobiliteitsbehoefte als uitgangspunt. HIj rijdt stevig door en doet ook aan snelladen. De ander, Martijn Greven met de Kia e-Niro, neemt zijn rollende gereedschap als basis en uitgangspunt. Rustig aan om lekker lang te doen met een acculading, nooit de batterij leeg rijden en zeker niet snelladen. Wat is nu de beste benadering van elektrisch rijden en vooral: wat zijn de gevolgen voor de staat van het accupakket? Jelle met zijn Volkswagen uit 2020 tikt de anderhalve ton aan, terwijl Martijn met zijn Kia juist precies op de 100.000 km zit. Wie is er het beste bezig? We hebben eerst de Kia e-Nir0 van Martijn gemeten.
Jelle Rotensen is 38 jaar en van beroep rijinstructeur. Maar hij geeft geen rijles met zijn elektrische Volkswagen. Hij geeft rijtrainingen op locatie en is actief in de wereld van transport en logistiek. Zijn leven draait dus om vrachtwagens. Hij komt veel in Beesd en in het Westland bij logistieke klanten en hij woont in Hoogeveen. Jelle is veel onderweg en legt zodoende veel kilometers af.
“Op enig moment mocht ik een nieuwe leaseauto uitzoeken en mijn werkgever wilde een duurzaamheidsslag maken. Dat kwam in het kort neer op een elektrische Opel Corsa of een Volkswagen ID3.” Aangezien Jelle in het rijke bezit is van opgroeiende kinderen, koos hij voor de laatste. “Iets meer ruimte, en in het algemeen wat meer auto, dus die keuze was niet heel ingewikkeld.”
ID3 was Jelles eerste EV
De ID3 was evenwel Jelles eerste volledig elektrische auto. Hoe was dat? “Dat viel eigenlijk reuze mee. Nederland is een prima land om volledig elektrisch te rijden. Natuurlijk, iedereen wil het liefst een zo groot mogelijke actieradius, maar echt nodig is dat niet. Ik kom voor mijn werk in Nederland nooit in de problemen.” Niet in Nederland wellicht, maar wel op vakantie naar Italië, voor het eerst met een elektrische auto. “Ja, dat was even billenknijpen. Voor het eerst naar het buitenland, en dan Italië, dat was even zoeken naar laadpalen en gedoe. Maar ik ben niet stilgevallen, want ook daar maakt de laadinfrastructuur stappen.” Het grote verschil in actieradius tussen zomer- en winterperiode viel Jelle evenwel nogal rauw op het dak. “Dat scheelde bij mij zomaar 100 kilometer.”
Los van Jelles ontdekkingstocht door de wereld van elektrisch rijden, was Volkswagen zelf ook nog enigszins de elektrische auto aan het ‘ontdekken’. Jelle kreeg de nodige kinderziektes voor zijn kiezen. “Ik kreeg op enig moment met geen mogelijkheid de laadstekker uit de auto. Ook de sleutel liet het afweten. Ik ben de auto twee maanden kwijt geweest vanwege overspannen accucellen en uiteindelijk is zelfs de elektromotor vervangen.” Welkom in de wereld van EV. Uiteindelijk vielen alle herstelwerkzaamheden onder de fabrieksgarantie. Het draaide voor Jelle niet uit op een financiële strop, maar de ergernis was er niet minder om.
Na die roerige beginperiode brak een tijd aan van zorgeloos elektrisch rijden. “Ik vind het een relaxte manier van autorijden. Ik mis wel het op pad kunnen met een aanhanger, want ik werk veel in de tuin. Dan is het heel van zelfsprekend om van tijd tot tijd met een kar achter je auto even wat tuinafval weg te brengen.”
Kinderziektes ID3 opgelost, dat zou moeten helpen
Met de ID3 die toch al een fraaie anderhalve ton op de klok heeft, ging Jelle de accudegradatietest aan. Hij rijdt de accu van helemaal vol tot 8 procent leeg en ‘over the air’ kan Marcel van Renselaar van Aviloo een keurig rapport opmaken. “Er is natuurlijk wat gesleuteld aan deze ID3 in verband met kinderziektes. Dat helpt deze Volkswagen om tot een goede score te komen”, constateert Marcel. En een goede score is het. Gezien de leeftijd, de kilometerstand en de rustige rijstijl van Jelle is een percentage van 95 procent dik in orde. Het levert een theoretische actieradius op van iets meer dan 400 km en dat is al met al keurig. “Ik ben blij met deze score.”
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen ID.3 Pro S Business 77 kWh 204 PK | Automaat | Camera | Stoelverwarming | Stuurverwarming | Apple Carplay | Android Auto | Parkeersensoren | Adaptive Cruise Control | LED Matrix |
- 2023
- 9.044 km

Volkswagen ID.3 FIRST PLUS 58 KWH
- 2020
- 125.771 km

Volkswagen ID.3 First Plus 58 kWh / CAMERA/ LED/ GETINT GLAS/ NAVI/ CLIMA/ 19" LMV
- 2020
- 44.568 km
Lezersreacties (111) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.