Volkswagen Cross Up (2014)
Upgeruigd
Wat moet je doen als je van plan bent om een bepaalde auto te kopen, terwijl de halve straat hetzelfde model al voor de deur heeft staan? Dat dilemma moet aan de basis hebben gestaan van deze Volkswagen Cross Up: feitelijk een normale Up, maar dan voor de vorm lekker aangekleed met allerhande opties. Om lekker anders te zijn ...
Het moet gezegd, hij staat lekker fris op zijn wieltjes. Zeker in het rood valt de Cross Up meer op dan alle grijze en witte auto's op de weg, zoveel is wel duidelijk. De grotere 17-inchwielen, dakrails, sterker getinte achterste ruiten en zilverkleurige accenten doen nog een duit in het zakje. Om over de 'extra stoere' bumperranden rondom nog maar te zwijgen … Het is wel jammer dat al deze opsmuk puur uiterlijk vertoon is, want de Cross Up rijdt er nauwelijks anders door, ook al staat de auto 1,5 centimeter hoger op zijn wielen dan de niet-Cross-varianten. Bovendien heeft de Cross Up – in tegenstelling tot wat zijn naam en uiterlijk doen vermoeden – geen extra ruige voorzieningen, zoals vierwielaandrijving voor een grotere terreinvaardigheid.
De aandrijflijn is gelijk aan die van de andere varianten met de sterkste motor; de 1,0-liter driecilinder brengt 75 paardenkrachten op de been en dat is prima voor stadsverkeer en ook op de snelweg kom je heel aardig mee. De handgeschakelde vijfversnellingsbak werkt enorm licht, evenals als de stuurbekrachtiging. Op de snelweg is de Up – ook als Cross – nog steeds een bovengemiddeld stille A-segmenter en ook het onderstel is volwassen, met een prettig veercomfort en voldoende stevigheid.
Naast een opvallende en onderscheidende auto maakt de toevoeging 'Cross' van de Up ook vooral een prijzige. Waar een standaardmodel (met 60 pk) al leverbaar is voor minder dan negen mille, vergt de Cross minimaal € 14.620. Zet er dan, zoals bij onze testauto het geval is, ook nog een Executive-pakket met onder andere navigatie, een Drive-pakket met cruisecontrol en een winterpakket met verwarmbare voorstoelen op, en je Up kost meer dan zestien mille. Tja, wie mooi wil zijn …
Oordeel
De uiterlijke aanpassingen van de Cross Up geven hem meer cachet. Dat neemt niet weg dat we ons afvragen of ze die duizenden extra euro’s waard zijn.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Up! 1.0 75pk cross up! |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.940 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 999 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 95 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.563 mm / 1.649 mm / 1.516 mm |
Wielbasis | 2.420 mm |
Massa leeg | 896 kg |
Laadvermogen | 404 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 185/50R16Prijzen |
Topsnelheid | 167 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s (fabrieksopgave: 14,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,4 s / 7,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,8 s / 14,9 s |
Brandstofverbruik | 6,4 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km) |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (86) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.