Volkswagen Caddy Maxi TDI – 2009 – 696.195 km - Klokje Rond
Met de vlam in de pijp
39 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Christian Martens is een koerier van het bijzondere soort. Dat zie je aan zijn auto en je merkt het als je met hem aan de praat komt. Met zijn Caddy doorkruist hij heel Europa, wat neerkomt op zo’n 10.000 kilometer per maand. Dat de cabine van zijn minivrachtwagen eruitziet als een knusse woonkamer verbaast ons dan ook niet. Hoe het er in de machinekamer voorstaat, dat mag Joep beoordelen.
Een beetje gek moet je wel zijn om dit werk te doen, want wie stapt er nu achter het stuur om even een vergadersysteem naar een onderneming boven in Noorwegen te brengen? Alles rijden, niets met de boot en om douanetechnische reden niet door Zweden. Om vervolgens onder het motto ‘nu we er toch zijn’ door te rijden naar de Noord kaap en dan een week later weer thuis te zijn met 8.500 kilometer achter de kiezen. Christian Martens geniet ervan, verdient er zijn brood mee en komt soms op de mooiste plekken. “Auto’s en autorijden heb ik altijd al leuk gevonden”, vertelt hij. “Aan het eind van mijn school periode kwam ik op een kantoor terecht voor een stage, maar de muren kwamen al binnen een dag op me af en ik wist niet hoe snel ik daar weg moest. Daarna ben ik een paar maanden koerierswerk gaan doen en dat beviel erg goed.
Dat is nu twaalf jaar geleden en sindsdien doe ik niet anders. De eerste anderhalf jaar in loondienst, daarna als zelfstandige.” Dat hij nu in een Volkswagen Caddy rijdt, is eigenlijk toeval, want zijn Renault Trafic gaf de geest en hij had snel iets anders nodig. “Voor een leuke prijs kocht ik toen de Volkswagen met het idee om er tijdelijk in te rijden, maar dat pakte anders uit. Ik raakte er al snel aan gehecht en hij rijdt fijn. Al binnen een jaar had ik er een ton bij gereden. Hij is veel zuiniger dan die Trafic en voor mijn werkzaamheden is de laadruimte groot genoeg. Ik heb de scheidingswand zelfs een stukje naar achteren verplaatst om de cabineruimte te vergroten en om te voorkomen dat er privéspullen tussen die van mijn klanten liggen.”
WILDFLUITJES
Dat de Caddy zijn lust en zijn leven is, zie je al bij de eerste aanblik. Lampjes, stickers, antennes, plakcarbon; bedenk het en het zit erop. En dan hebben we het nog niet over de binnenkant. Het dashboard lijkt wel een cockpit van een airbus, zoveel metertjes en knopjes zien we daar. Centraal staat een groot beeldscherm dat via een Bluetooth-dongle is verbonden met de OBD-stekker van de auto. Op die manier is zo ongeveer alles af te lezen wat er technisch gaande is. Christian: “Mijn auto is een soort rijdend reclameobject voor AliExpress. Wat die hoorntjes op de bumperhoeken zijn? Een soort fluitjes die vanaf een bepaalde snelheid een ultrasoon geluid voortbrengen. Dat moet het wild afschrikken. Of het werkt weet ik niet, maar sindsdien heb ik nooit meer een dier voor de auto gehad. De laatste keer was dat een ree, tegen de zijkant.”
Op de passagiersstoel ligt een iPad. Die gebruikt Christian voor zijn administratie, maar ook om tijdens het wachten een film te kijken. “Voor mij is dit een tweede woonkamer. Aan de techniek doe ik zelf niets, dat laat ik aan de garage over. Zodra ik wat voel of hoor, maak ik een afspraak, buiten het reguliere onderhoud om. Vorig jaar is de versnellingsbak vervangen door eentje uit een Golf VI. Bij 100 km/h draait de motor nu 2.100 toeren in plaats van 2.500, dat is heel aangenaam. Toch is hij niet zuiniger geworden. Wel stiller, dat is ook wat waard. Olie verbruikt hij nauwelijks: iets meer dan een liter op 20.000 kilometer.”
ALS EEN SCANIA
Joep Schuurman kijkt een tikkie humeurig als hij na de proefrit uitstapt. “De motor loopt best goed, maar hij vibreert sterk en er is lang niet meer goed schoongemaakt daarbinnen. Ik hoorde dat het dubbelmassavliegwiel is vervangen door een vaste, dat is de oorzaak. Verder piept, kraakt en rammelt er van alles en durfde ik niet te hard door bochten of te hard te remmen, anders had ik een cactus in mijn nek.” Christian kan erom lachen. Hij leerde te leven met het rauwe karakter van zijn Caddy, die voor hem een kleine vrachtwagen is. Veel harder rijdt hij dan ook niet: de cruisecontrol staat altijd op 104 km/h (GPS-snelheid), zelfs in Duitsland. “Ik wil graag zuinig rijden en de techniek zo lang mogelijk heel houden. De drijfstanglagers laat ik om de twee ton preventief vervangen, dat is een zwak punt van deze motor.
De turbo is ook al gedaan, maar de cilinderkop is nog origineel. Ik moet er wel bij vermelden dat de EGR verwijderd is. Dat scheelt een hoop interne vervuiling. In het achterste deel van de uitlaat heb ik een kleine inkeping laten maken, dan klinkt hij als een Scania. Linksvoor heb ik ooit een paaltje geramd. Dat kostte mij de bumper en een koplamp. Toen heb ik er meteen maar units uit een Touran ingezet, dat past ook.
Alles bij elkaar verbaast het mij hoe lang de motor het volhoudt en daarom is het nu mijn doel om het miljoen vol te maken. Over een jaar of twee is het zo ver. Wat voor auto ik daarna moet rijden weet ik nog niet. Misschien weer een Caddy of toch een maatje groter. Het zal echter nog niet meevallen om afscheid van deze te nemen.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Zo, er mag eerst wel eens een schoonmaakploeg door dat interieur zeg, brrr! Geen feest om te rijden op deze manier en daar komt het gerammel dan nog bij. Toch mag er één duimpje omhoog, hoewel dat misschien een beetje vreemd voelt. Bovendien heb je een cactus in je nek als je een noodstop maakt.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.