Vierseizoenenbandentest SUV 2020

Een steed beter compromis

Vierseizoenenbandentest SUV 2020
Vierseizoenenbandentest SUV 2020Vierseizoenenbandentest SUV 2020Vierseizoenenbandentest SUV 2020Vierseizoenenbandentest SUV 2020Vierseizoenenbandentest SUV 2020Vierseizoenenbandentest SUV 2020
AutoWeek 47 2020
AutoWeek 47 2020

Je leest het in AutoWeek 47 2020

We testen dit keer elf vierseizoenenbanden voor auto’s met vierwielaandrijving. De jaarlijkse bandenwissels zijn hiermee niet meer nodig, maar bieden deze banden ook voldoende veiligheid?

Hoe fijn zou het zijn als de lastige bandenwissels niet meer nodig zouden zijn? Niet meer twee keer per jaar naar de garage om de zomerbanden te laten vervangen door de winterbanden en vice versa, geen gesleep met banden meer. En je hoeft niet meer te betalen voor de opslag, mocht het zo zijn dat je in de garage geen plek hebt. Het alternatief klinkt heel aantrekkelijk: eenmaal geld investeren in goede vierseizoenenbanden, dan hoef je je voorlopig niet meer bezig te houden met wisselen. Dit soort banden is ook toegestaan in landen waar de wetgever eist dat je auto in de winter op winterbanden staat.

In veel landen vormt de kalender bij deze plicht de leidraad, terwijl de plicht in andere landen, zoals Duitsland, afhankelijk is van de weersomstandigheden. Bij de aanschaf is het zaak om te kijken of de banden die je op het oog hebt de internationale tests hebben doorstaan, zodat je ook bij onze oosterburen en in bijvoorbeeld de Alpenlanden met dit soort banden mag rijden. Bij een dergelijke goedgekeurde band prijkt het zogeheten 3PMSF-logo (Three Peak Mountain Snow Flake) op de wang, dat uit een bergtop en een sneeuwvloksymbool bestaat. De banden die deelnemen aan deze test zijn allemaal voorzien van dit symbool en hebben de bijbehorende – overigens niet bijster strenge – test doorstaan.

Enkele jaren geleden stond de vierseizoenenband nog te boek als een niet al te overtuigend alternatief voor mensen die geen hoge eisen aan de banden onder hun auto stelden. Zowel de zomer- als de wintereigenschappen kwamen niet bijster sterk uit de verf. Met andere woorden: een vierseizoenenband was vroeger een slechte zomerband én een slechte winterband. Tegenwoordig is dat een heel ander verhaal, zoals ook deze test laat zien. Sommige vierseizoenenbanden kunnen zelfs op sneeuw de winterband bijbenen die we ter referentie hebben getest. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 en de Continental AllSeasonContact. Ook zijn er vierseizoenenbanden die qua prestaties op droog en nat wegdek een zomerband heel dicht weten te benaderen, zoals de winnaar van deze test, de Hankook Kinergy 4S2 en de nummer 2, de nieuwe Vredestein Quatrac. Bandenfabrikanten staan voor de uitdaging een bijzonder goede grip op droog en nat wegdek te realiseren, zonder te veel concessies te moeten doen aan de prestaties op sneeuw. Bij deze test slagen de banden van Hankook en Vredestein daarin het best, want ze presteren voortreffelijk bij de ‘zomerse’ testonderdelen, zonder dat ze bij de tests op sneeuw door het ijs zakken.

Welke band het beste is voor jou blijft echter deels een kwestie van de persoonlijke eisen. Als je namelijk vooral de prestaties onder winterse omstandigheden belangrijk vindt, kun je beter kiezen voor een sneeuwkampioen zoals de Continental, zonder dat die nu op droog en nat wegdek tekortschiet. Sommige banden slagen echter niet zo goed in deze spagaat tussen zomer- en winterkwaliteiten. Dat geldt met name voor die van de Taiwanese fabrikant Nankang. Diens allseasons scoren prima met een zeer goede grip op sneeuw en met een scherpe prijs, maar de (te) beperkte grip op nat wegdek stelt teleur. De verschillen qua prestaties zijn minder groot bij de Finse Nokian-banden, maar daar zien we een vergelijkbaar beeld: goed op sneeuw, matig op nat wegdek. Het kan ook omgekeerd, zoals de banden van Kumho laten zien: ronduit indrukwekkend op het gebied van aquaplaning, matig op sneeuw. Daar moeten de bandenbakkers nog eens goed naar kijken, want anders heb je toch liever winterbanden onder je auto als je afreist naar de wintersport.

De volledige AutoWeek Vierseizoenenbandentest voor vierwielaandrijvers met alle kandidaten en alle meetresultaten, staat deze week in AutoWeek 47 (18-25 november), maar is ook onderaan dit artikel digitaal verkrijgbaar.

Prijsvergelijker

Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op vierseizoenenbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van twintig verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier alle bandentests van de voorgaande jaren terug te vinden.

Zie ook:

 

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.