Vierseizoenenbandentest 2021 – 215/65R17

De beste allseasonbanden voor SUV's

Vierseizoenenbandentest SUV 2021
Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021Vierseizoenenbandentest SUV 2021
AutoWeek 44 2021
AutoWeek 44 2021

Je leest het in AutoWeek 44 2021

In de vierseizoenenbandentest van deze week testen we banden in de maat 215/65R17. Dat is een band die je vaker onder populaire suv’s zult aantreffen. De test van vorige week was in de maat 225/50R17.

Vierseizoenenbanden lijken de toekomst te hebben. Geen enkel type wint zo snel aan populariteit, in geen enkel ander bandensegment zagen we in zo’n korte tijd meer technologische vorderingen. Aangespoord door de vereisten van de wetgever en van de autofabrikanten moeten de bandenontwikkelaars continu met nieuwe oplossingen komen. Daarbij ligt de nadruk onmiskenbaar op de reductie van de CO2-emissie. Ook het afrolgeluid en de bandenslijtage (met het vrijkomen van fijnstof als gevolg) staan echter hoog op de prioriteitenlijst. Om de CO2-emissie te verlagen, moet je de rolweerstand verlagen, eigenlijk een simpel verhaal, en de bandenspanning naar 3,5 bar verhogen. Dan is het contactgedeelte van de band al kleiner en de rolweerstand zodoende lager. Het probleem is echter dat dit invloed heeft op alle andere rijeigenschappen, vooral de veiligheidsaspecten. Een kleiner contact­oppervlak zorgt voor langere remwegen en een lagere zijwaartse grip in bochten. Bovendien slijt de band ongelijkmatig waardoor eerder dan strikt noodzakelijk vervanging nodig is. Met dit alles moeten de ontwikkelaars rekening houden.

Kleine markt

De halfjaarlijkse bandenwissel kost tijd en geld, maar er was in het verleden meestal geen alternatief. De vierseizoenenbanden waren namelijk niet opgewassen tegen de zomer- en winterspecialisten. Bij bandentests presteerden ze vaak niet goed genoeg om als aanrader uit de bus te komen. Alleen de kleine maten voor onder lichte auto’s konden in een stedelijke omgeving redelijk uit de voeten met dit soort banden. Voor auto’s waarmee wat harder werd gereden of waarvan de eigenaar vaak naar de wintersportlanden reisde, waren de allrounders geen optie. Daar kwam verandering in toen Michelin zes jaar geleden de CrossClimate aan de wereld voorstelde. Tot op dat moment was de markt voor vierseizoenenbanden klein en overzichtelijk.

De Franse fabrikant kwam met een radicaal nieuw profiel, waarbij lamellen geheel achterwege bleven. Ook zonder deze profiel­inkepingen, die voor de grip op zowel sneeuw als ijs zo belangrijk zijn, lukte het de nieuwkomer toch om toereikende prestaties op sneeuw neer te zetten. Bij zijn testdebuut haalde de CrossClimate in 2015 direct de tweede plek achter de aloude vierseizoenenkampioen Vector 4Seasons van Goodyear. Zowel de testers als de mensen uit de branche waren verbaasd. Op nat en droog wegdek presteerde de band met het nieuwe profieldesign zelfs duidelijk beter dan de meeste opponenten. Ook de verwachte levensduur was voorbeeldig. Alleen op ijs en sneeuw presteerde de allrounder hooguit naar tevredenheid. Feit is echter dat de vierseizoenenbanden voor veel autobezitters in de loop der jaren een comfortabel en veilig alternatief voor winterbanden zijn geworden.

Tiguan als ‘tester’

Sindsdien is er heel veel gebeurd bij de alleskunners. De concurrentie heeft het voorbeeld van Michelin gevolgd en paste het profieldesign en de rubbermix aan. Andere fabrikanten, zoals Continental, ontwikkelden nieuwe bandenseries met profieldesigns die opvallend sterk op elkaar leken. De eisen die aan banden worden gesteld, veranderden echter ook. Auto’s worden groter en steeds zwaarder. Bij de vierseizoenenbandentest hebben we dit keer een Volkswagen Tiguan als ‘tester’ ingezet. De SUV uit Wolfsburg heeft, afhankelijk van de motorisering, een leeggewicht van circa 1,8 ton. De bandenmaat 215/65R17 is de kleinste voor middelgrote SUV’s. Voor de eerste keer moet de derde generatie van Michelins succesnummer, de CrossClimate 2, het opnemen tegen zijn belangrijkste concurrenten, waaronder Imperial uit China. Een pittige test.

Hij bestaat echt, een band waarmee je onder alle weersomstandigheden veilig onderweg bent. De testwinnaar van Hankook is een voorbeeldig compromis. De nieuwe band van Michelin, de CrossClimate 2, presteert netjes en neemt bij zijn debuut de tweede plaats in. Andere premium-fabrikanten laten soms steekjes vallen, zodat er nog genoeg werk aan de winkel is voor de bandenontwikkelaars.

De volledige AutoWeek Vierseizoenenbandentest  2021 voor SUV's met alle kandidaten en alle meetresultaten, staat deze week in AutoWeek 44 (3-10 november), maar is ook onderaan dit artikel digitaal verkrijgbaar.

Prijsvergelijker

Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op vierseizoenenbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van de grootste bandenaanbieders. Ook zijn hier alle bandentests van de voorgaande jaren terug te vinden.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (21) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.