Toyota Tundra 5.7 V8 (2007) - 465.294 km - Klokje Rond

On-Amerikaans

82 reacties

Video
AutoWeek 34 2021
AutoWeek 34 2021

Je leest het in AutoWeek 34 2021

Grote woorden gebruikt Emery Herman als hij zich aanmeldt voor Klokje Rond. Zijn Toyota Tundra moet wel zo’n beetje perfect zijn. Nadat de afspraak is gemaakt, nemen de zenuwen toe: er komen wel erg veel vragen, mitsen en maren. Kom nou maar gewoon langs. Joep Schuurman slijpt de messen en neemt de grote pick-up – niet bepaald zijn favoriete type voertuig – eens goed onder de loep.

Hij is een zelfsleutelaar, Emery Herman. Die zien we wel vaker in Klokje Rond en ze gaan bepaald niet allemaal met opgeheven hoofd naar huis. Maar als je Emery een tijdje spreekt, blijkt dat hij behoorlijk goed weet waarover hij het heeft. “Toen ik besloot een pick-up te gaan rijden, heb ik heel bewust voor een Toyota gekozen. Van Dodges hoor je nog weleens dat je vlug aan een achterasof differentieelrevisie toe bent en van Fords weet ik dat de bougies af kunnen breken in de motor. De motor van Toyota is al jarenlang precies hetzelfde. Dat betekent dat er weinig problemen mee zijn. Nu ik de auto zo’n beetje vanbinnen en vanbuiten ken, lijkt het wel of bij de ontwikkeling van de techniek al is gedacht aan de monteur.”

Al is dit een Toyota, het blijft toch echt een Amerikaans product. Je hoeft alleen maar te kijken naar het uiterlijk en de specificaties van de motor om dat te ontdekken. De Tundra is dan ook ontwikkeld en gebouwd in de VS. Dat geldt ook voor de motor.

Keurmeester Joep is om die reden in eerste instantie dan ook overtuigd. “Ik ben benieuwd hoe die auto kwalitatief in elkaar steekt en of we te maken krijgen met Aziatische of Amerikaanse kwaliteit”, zegt hij als hij om de sleutels vraagt voor de proefrit.

GROTE TRAILER

Als Joep onderweg is, vragen wij Emery eens door over zijn Tundra. Die rijdt hij natúúrlijk in de eerste plaats om de gunstige fiscale regelingen en natúúrlijk zit er een lpg-installatie in. “Maar ik gebruik hem ook echt waarvoor hij is bedoeld. Ik handel in aanhangers die ik koop in Duitsland en België. Ik gebruik hem dus voor de lange afstand en de helft van de tijd rijdt hij met een grote trailer erachter. Áls er iets mis is met mijn auto, zal het zijn dat de trekhaak versleten is”, lacht hij.

Joep parkeert de Tundra in de werkplaats en stapt uit met een glimlach. “Deze auto rijdt echt voortreffelijk. En het is een snel ding ook.” Op zijn aantekeningenvel staan maar een paar kleinigheden – de Tundra wordt vandaag zeker niet met de grond gelijk gemaakt. Emery slaakt een zucht van verlichting. “Bij mij is de spanning er vanaf …”

Ondanks de gevorderde kilometerstand wil Emery nog een hele tijd doorrijden met zijn Toyota. “Volgend jaar wordt het een youngtimer en daarmee wordt hij nog interessanter. Ik heb hem al die jaren voor mijn gevoel goed bijgehouden. Ik gebruik altijd netjes de originele Toyotaonderdelen. Van de Nederlandse organisatie krijgt deze auto ook ondersteuning, maar het is veel goedkoper om de onderdelen uit Amerika te laten komen. Ik zet het er allemaal zelf op, dus dat kost me niet zoveel.”

Onder de motorkap ziet Joep al dat het kwalitatief beter in elkaar zit dan een Amerikaanse auto. “Alles zit op een logische plek; het ziet er doordacht uit. Dat ontbreekt er bij een Amerikaan nog weleens aan.” Als de auto op de brug staat, ziet Joep één van de redenen waarom de Tundra zo lekker rijdt. “Ik zie Bilstein-schokdempers. Die had ik onder zo’n auto niet verwacht.” Emery vertelt dat die af fabriek thuishoren op de TRD-variant. “Toen de vorige set versleten was, heb ik dus een set originele nieuwe besteld.”

SCHUURPAPIERTJE

Verder behoeft het natuurlijk geen toelichting dat de motor geen druppel lekt. “Het is allemaal on-Amerikaans goed hier”, vindt Joep. Is er dan echt helemaal niets te mauwen over de Tundra? Heel eventjes is Joep met een schuurpapiertje bij het voorwiel bezig. “Deze remleiding kan nog net. Maar je moet wel vlug even tectyleren anders gaat hij verroesten.” Emery heeft aan een half woord genoeg. “Ik zet er binnenkort wel even een nieuw stuk op.” Verder is er nog kritiek op de banden. “Ze voldoen nog aan de regels, maar ze zijn wel nagenoeg op.” Ook dat is geen nieuws voor Emery. Nieuwe banden stonden al op zijn lijstje. Hij heeft er nog een leuke aanvulling op. “Deze banden zitten er 70.000 kilometer op en zijn al zo’n beetje versleten. Maar ze gaan langer mee dan een set remmen. Die vervang ik elke 40.000 tot 50.000 kilometer. Die zijn echt onderbemeten voor deze auto.”

Tot slot wil Emery nog weten of de barsten in zijn koplampen bij de apk een reden voor afkeuring zijn. “Als het lichtbeeld niet wordt verstoord, is dat geen enkel probleem,” weet Joep. En Emery: “Het is de tweede set koplampen al. De vorige hadden hetzelfde probleem. Ik denk dat er een bepaalde spanning op staat, waardoor die scheuren ontstaan.” Tja, het is dan misschien een Toyota maar onfeilbaar is hij nét niet. Maar dat Emery nog heel wat kilometers kan maken in zijn machtige Tundra staat wel vast. Joep: “Zo zie je maar wat er gebeurt als je zo’n auto secuur en met de juiste onderdelen bijhoudt. Dan kan hij eigenlijk niet kapot.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Deze Tundra is een zeer fijne machine om mee op pad te zijn. Voor een auto met deze kilometerstand vind ik hem in uitzonderlijk goede staat. Complimenten voor de kwaliteit van de auto én voor de eigenaar die er zo goed voor zorgt.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (82) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.