Toyota RAV4 2.0 16v VVT-i Executive (2006)
Lichtvoetige SUV
De nieuwe RAV4 is groter dan zijn voor-ganger. Je herkent hem meteen aan de driehoekige C-stijl, die hem veel doet lijken op de Corolla Verso. Maar de verbeteringen zijn het duidelijkst zicht-baar in het interieur. Het saaie dash-board met goedkoop ogende kunst-stoffen is vervangen door een heel apart, kwalitatief hoogstaand geheel. Airco en ventilatiefuncties zijn verzameld in drie ronde knoppenclusters. De midden-console lijkt afgewerkt in aluminium. Een grote startknop links daarvan luidt nu ook voor de RAV4 het einde van het contactsleuteltijdperk in. Aan weerszijden van de radio treffen we twee bolle, verzonken knoppen aan. De rechter is voor de alarmverlichting, met de linker wordt de permanente vierwielaandrijving ingeschakeld. Grappig is het bovenste dashboardkastje. Met een druk op dezelfde knop open je het en sluit je het ook weer, iets wat met een hydraulisch mechanisme gebeurt.
Opvallend
Toyota heeft ook in de nieuwe RAV4 weer lekkere stoelen gemonteerd. Toch zit je krapper dan je in een dergelijke auto verwacht. De achterbank van de Toyota is 16 centimeter op en neer te schuiven, maar zelfs in de achterste stand houdt de beenruimte niet echt over.
Opvallend is verder dat de achterklep niet omhoog, maar naar rechts open-scharniert. De RAV4 heeft namelijk een reservewiel op de achterklep, waardoor het geheel te zwaar is om naar boven toe open te klappen. Tijdens een lunchstop langs de snelweg zul je dus geen be-schutting kunnen zoeken onder deze klep. Maar wie wel eens een pallet achter in zijn auto laat schuiven, zal merken dat de RAV4 voor een vorkheftruck een stuk toegankelijker is.
Zodra je de eerste versnelling inlegt, merk je dat de positie van de pook wat merkwaardig is gekozen. Hij staat te ver naar achteren, waarbij hij in de neutrale stand schuin naar voren steekt. Het vergt gewenning, maar daar staat tegenover dat de bak erg lekker schakelt. Wel hadden de overbrengingsverhoudingen wat dichter bij elkaar mogen liggen. Ben je eenmaal bij de vijf aangekomen, dan heeft de motor amper trekkracht over.
Het kleine en stevige stuur van de RAV4 ligt lekker in de hand. Dat is maar goed ook, want de auto stuurt bijzonder strak en direct. De keerzijde van de medaille is dat de Toyota tijdens langere snelweg-ritten soms wat nerveus in het stuur is.
Feest
Ook de strakke vering zorgt ervoor dat hij op de snelweg zijn sportieve inborst iets te nadrukkelijk etaleert. Maar op kronke-lige binnenwegen is rijden met de RAV4 een waar feest. Hij laat zich lekker secuur de bocht om gooien en blijft daarbij keu-rig op koers. Lastwisselingen zijn voor de Toyota geen probleem; hij vangt ze snel en accuraat op. Ook hier blijkt weer hoe-veel het waard is als je als autobouwer een beetje op het gewicht let. We lieten deze Toyota in zijn meest luxe uitvoering opdraven, met onder meer mistlampen, lichtmetalen wielen, elektrisch bediende ramen en leren bekleding. Maar de RAV4 verloochent zijn stoere 4x4-voorkomen niet en is uitsluitend verkrijgbaar met vierwielaandrijving, die permanent ingeschakeld kan worden zodra je de modder of sneeuw induikt.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | RAV4 2.0 16v VVT-i Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 32.615 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 112 kW / 152 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 194 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.815 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.560 mm |
Massa leeg | 1.440 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10.6 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6.2 s / 8.8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 15.1 s / 16.0 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 202 g/km |