Toyota RAV4

2WD net zo stoer

Toyota RAV4
AutoWeek 2000 week 24
AutoWeek 2000 week 24

Je leest het in AutoWeek 2000 week 24

Een stoer uiterlijk. Daar draait 't om bij de RAV4. Maar ondertussen wordt de voormalige FunCruiser (die naam vervalt dus) steeds minder een terreinwagen en steeds meer een gewone auto. Die ook met alleen voorwielaandrijving wordt geleverd.

Aan het einde van de eerste kennismaking met de tweede lichting van de RAV4 rijst de vraag: waarom koopt iemand zo'n auto? Werpt u even een blik op het prijslijstje. De goedkoopste driedeurs heeft Toyota net onder de 50 mille kunnen houden. De overige modellen zitten daar riant boven. Vergelijk die prijzen eens met een andere Toyota, de Picnic. Die is er vanaf f 50.265. Dan heeft u een 2.0 GLi met 5 deuren. De MPV is ruimer, rijdt comfortabeler en verbruikt minder brandstof. Waarschijnlijk is de Picnic bovendien goedkoper in onderhoud. Zeker als u voor de aanschaf van nieuwe banden komt te staan.

Waarom meteen dit vergelijk? Wel, omdat we er tijdens de eerste rij-impressie gaandeweg achterkomen dat de RAV4 qua uitvoering steeds meer op een MPV (Multi Purpose Vehicle) gaat lijken en alsmaar verder af komt te staan van een echte terreinauto. Neem als duidelijkste voorbeeld de nieuwe achterbank. Die bestaat uit twee delen. Beide delen zijn geheel inklapbaar en volledig uitneembaar.
Achter het stoere uiterlijk, waarvoor de kopers volgens de verkopers vallen, gaat een keur van luxe en gemak schuil. Sportieve en avontuurlijke ingestelde individuen en jonge stellen lijken voor de onmiskenbare 4WD-uitstraling van de RAV4 te vallen. Dus, voor het uiterlijk vertoon. Maar ze blijken ook prijs te stellen op goede rijkwaliteiten, comfortabele vering en mooie bekleding. Vandaar dat de nieuwe Toyota RAV4 onderhuids veel meer een personenauto is dan een terreinwagen.

Comfort boven beulswerk

De RAV4 is voorzien van een permanente vierwielaandrijving. Via een tussendifferentieel met visco-koppeling wordt de aandrijving in principe keurig verdeelt over voor- en achterwielen. Een prachtig systeem dat vooral extra veiligheid biedt onder slechte weersomstandigheden. Geeft ook meer tractie op besneeuwd wegdek. De 4x4-aandrijving vergemakkelijkt bovendien het rijden op ongeplaveide wegen. Maar... dat maakt deze fraaie Toyota nog geen echte terreinwagen. Een lage gearing, om het zware werk in moeilijk terrein aan te kunnen, ontbreekt namelijk. Ook de zeer harmonisch op elkaar afgestemde demping en vering en de onafhankelijke wielophanging zijn veel beter geschikt voor comfortabel weggedrag dan voor beulswerk door bagger en kuilen.

RAV4 met 2WD

En er is nog iets. De nieuwe RAV4 wordt ook geleverd met alleen voorwielaandrijving. Wie daarvoor kiest, zit ook meteen vast aan de 1.8-motor in plaats van de 2-liter. Je bent in dat geval 5.000 goedkoper uit. Maar niet alleen dat maakt het de overweging waard. De 1.8 is tevens voordeliger in de brandstofconsumptie - een belangrijk punt met de huidige benzineprijzen. Voor het stoere uiterlijk maakt het niets uit. Ook op de tweewielaangedreven auto staat de typenaam RAV4 en geen RAV2. Dat er een lichtere motor in zit, wordt eveneens niet op het koetswerk vermeld.

Uitstekende techniek

Beide motoren zijn nieuw ontwikkeld en staaltjes van perfecte techniek. De blokken zijn van aluminium. Verdere gewichtsbesparing is bereikt door toepassing van een kunststof inlaatspruitstuk en een kleppendeksel van magnesium. De 2-liter levert 150 pk, wat voldoende is om Toyota's jongste telg ondanks zijn robuuste vormen een vlotte jongen te mogen noemen. De 1.8 moet het doen met 'slechts' 125 pk. Nou, dat is meer dan genoeg. Qua prestaties doet die 'kleine' nauwelijks onder voor zijn grote broer. Hij maakt iets meer lawaai ten opzichte van de tweeliter, die echt opvallend stil is. Ook van de aandrijflijn dringt zeer weinig geluid door tot de inzittenden. Dat is bereikt door een 15 mm dikke geluidwerende laag onder de vloer, die is gemaakt van gerecycled materiaal.
Dikwijls levert toerentalafhankelijke stuurbekrachtiging een vaag stuurgedrag op. Niet bij deze Toyota. Mede door de verbeterde wielophanging is de auto bijzonder handelbaar en beschikt hij over een goede wegligging. Schakelen zou ietsje minder hakerig mogen. Over de remmen opnieuw niets dan goeds. Slechts een lichte pedaaldruk is voldoende om de ABS-remmen met elektronische remkrachtverdeling feilloos hun werk te laten doen.
Een punt van kritiek verdient het display van de dagteller. Dat is moeilijk afleesbaar - vervelend wanneer je er voortdurend naar moet kijken om een uitgestippelde route te volgen.
De stoelen voelen nogal zacht aan. Toch zitten ze uitstekend, zijn ze ruim van formaat en voldoende instelbaar. Maar ook dit meubilair komt in de driedeurs niet vanzelf terug in de gewenste stand. Dus elke keer als iemand achterin moet kruipen, ben je verplicht de stoelstand weer aan je wensen aan te passen.

Conclusie

De Toyota RAV4 - zoals hij nu ook in Nederland officieel heet - is een typische lifestyle-auto. Zijn uiterlijk mag je zien als de belangrijkste reden om hem te kopen. Als het je louter daarom te doen is: neem gewoon de goedkoopste (aan de buitenkant kun je toch niet zien wat voor type het is). 4WD is echt geen noodzaak voor deze auto. De voorwielaandrijving voldoet prima en de 1.8 presteert ruim voldoende. Waarom veel meer uitgeven voor allerlei onnodige extra's? En eh... als je dan toch bij Toyota bent, vergelijk deze stoere wagen dan ook eens met alle gemakken die een voordeligere Picnic biedt.

Praat verder op het forum