Toyota Land Cruiser 4.0 V6 VVT-i Executive (2005)

Territoriumdrift

Toyota Land Cruiser 4.0 V6 VVT-i Executive
De Land Cruiser is een echte terreinauto, hoewel hij ook sterke trekken van een SUV heeft. Hij is immers voorzien van allerlei luxe, maar door zijn ladderchassis schiet het weggedrag van de stoere Japanner tekort op de verharde weg.

Een moderne 4x4 moet er stoer uitzien, met leer en hout zijn afgewerkt en zich prima gedragen op de weg. Dat 'ie voor geen enkele ondergrond terugdeinst, is meegenomen. De Land Cruiser heeft weliswaar onafhankelijke wielophanging, maar de carrosserie staat nog altijd op een ladderchassis. Dat is ook wel begrijpelijk, want de Land Cruiser wordt al zo'n vijftig jaar ingezet in woeste gebieden. Kijk naar een documentaire over Afrika en je ziet Land Cruisers voorbij komen. Toyota kán dus niet van de ene op de andere dag overgaan op het bouwen van een verfijnde, maar minder terreinvaardige SUV.
Onder de motorkap huist een 4,0-liter V6 VVT-i-krachtbron met 249 pk. De transmissie is wat minder geavanceerd, maar dat heeft te maken met de leeftijd van de testauto. Het afgelopen jaar maakte de viertrapsautomaat plaats voor een modernere vijfbak, onze V6 is nog gekoppeld aan de oude transmissie. Zodra de auto moet klimmen, twijfelt de bak: terugschakelen of niet? Er gaat een schok door de auto en door het lagere verzet stijgt het toerental fiks, waarna de bak weer opschakelt. Het is te hopen dat de vijfbak zijn werk geraffineerder doet.
De tijd dat je met een 4x4 zwalkend en waggelend over de weg zweefde, ligt bijna achter ons. Dat de Land Cruiser overhelt, heeft te maken met zijn ladderchassis, maar als je de elektronisch geregelde luchtvering in de sportstand zet, komt de Toyota in rustiger vaarwater. De vering heeft een comfortabel karakter. Het stuur gaat erg licht en doordat de installatie minder direct werkt, lijkt de besturing vaag. Tijdens het rijden ben je vaker aan het corrigeren dan je lief is.


De piste op
En dan ben je op de plek van bestemming. We zoeken weliswaar de piste op, maar dan met de auto. Het schoeisel van de Toyota heeft diepe groeven en daardoor klautert de Land Cruiser vrolijk op tegen de piste. Dit is een echte terreinwagen. De Toyota heeft all-terrain-banden in de maat 265/65/17. Vanzelfsprekend heeft hij hoge en lage gearing en valt de hoogte van de carrosserie te regelen. Bovendien kun je 'afdaalhulp' DAC inschakelen. Bij afdalingen op asfalt vraagt de Toyota om 'n enthousiaste remvoet. Daarbij duikt en springt de Land Cruiser als een rodeostier.

Dat de Land Cruiser meer terreinwagen dan SUV is, zie je aan het dashboard. Het is eenvoudig van opzet, onder de middenconsole een loze ruimte met op de bodem de knoppen voor de stoelverwarming, de luchtvering, en de DAC-afdaalhulp en, jawel, het kleine pookje voor het inschakelen van de lage en hoge gearing.

De Executive-uitvoering beschikt over een navigatiesysteem met touchscreen. Daar vinden we de belangrijkste knoppen voor audio, automatische airco en de boordcomputer. Als je die indrukt, verschijnen op het scherm de bijbehorende instelmogelijkheden die zich door 'n vingeraanraking laten inschakelen. De bovenkant van het dashboard is fraai afgewerkt met zachte kunststof en stroken hout en de leren stoelen geven een weldadig gevoel.
Op de grote zetels houd je het lange tijd uit. De lichtgekleurde bekleding en vloermatten zijn wel bijzonder besmettelijk. De Toyota heeft naar wens zeven zitplaatsen. Maar als je op een van de achterste stoeltjes, met de knieën ver opgetrokken, moet zitten, houd je het daar als volwassene niet lang uit.
De Land Cruiser zit goed in z'n spullen. Maar het zit 'm natuurlijk niet alleen in de uitrusting. De robuuste 4x4 van Toyota heeft nog een lange weg te gaan om het tot SUV te schoppen.

Signalement

Merk Toyota
Model Land Cruiser 4.0 V6 VVT-i Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 88.625

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.956 cc
Maximaal vermogen 183 kW / 249 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 380 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 87 l
Lengte / breedte / hoogte 4.850 mm / 1.875 mm / 1.905 mm
Wielbasis 2.790 mm
Massa leeg 1.845 kg
Laadvermogen 1.005 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.800 kg / 750 kg
Banden265/65R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,1 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,4s
Brandstofverbruik 12,4 l/100km
CO2-uitstoot 291 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum