Toyota Land Cruiser (2002) - Test
Ambitieuze dubbelslag
Met de nieuwe Land Cruiser wil Toyota een dubbelslag slaan. Concurrentie bieden aan de Patrols, Pajero's en Discovery's in het terrein en de gelouterde SUV's van BMW en Mercedes op de snelweg te lijf. Da's wel heel ambitieus.
Slim. Toyota vernieuwt en verbetert de Land Cruiser en topversie Executive krijgt z'n zo typische 4x4-achterwiel niet achterop de achterdeur maar onder de auto en – hoppa - da's dan de SUV (Sports Utility Vehicle) van de nieuwe Land Cruiser-reeks. Slim, maar ook misschien wat te makkelijk. En of het genoeg is om serieus in de SUV-markt mee te doen , moet nog blijken. De roemrijke terreinhistorie van de Land Cruiser (sinds 1951!) staat dat een beetje in de weg. In elk geval: de vernieuwing stelt heus wat voor en rijden met de LC is een feestje. Dus... inhaken!
Verrassende handelbaarheid
Onze favoriet bij de lancering in het Zuid-Spaanse Granada is de korte versie met handbak en 3-liter D-4D-motor, goed voor 163 pk en 343 Nm. In maart komt er een tweede motorversie bij, een nieuwe 4-liter V6 (249 pk en 382 Nm), maar vorige week konden we alleen nog dieselen. Het ding rijdt domweg goed. De handelbaarheid is zelfs dik in orde. Hij stuurt direct genoeg, de vijfbak doet het probleemloos (wel wat gevoelloos), pedaaltjes zijn soepeltjes, kortom, een kind kan de was doen. Toch blijft het een stoere mannen-auto met een beul van een diesel die (beter dan bij de automaat) gretig oppakt, toch stil is en verbaast tijdens tussensprintjes. Blazen! Indrukwekkend hoe bijna-sportief de korte LC zich door de bochtige omgeving tussen Malaga en Granada laat jagen en berg op blijkt de vierpitter soepel genoeg om bijna alles in de derde versnelling te doen. Dreigt de auto in korte, scherpe bochten uit te breken, dan grijpt de elektronica op voorhand in. Zo voelt 't. In feite kun je ongestraft een lekkere partij tekeer gaan op de verharde weg. De Land Cruiser is daarbij niet te stug geveerd, net als de lange versie niet te week is. Goed afgestemd. De Land Cruiser kan het! Maar is dit ook SUV-niveau? Ach. Eerste indruk: sneller dan een gewone sedan of wagon zit de hoge, zware 4x4 in het grensgebied. Eerder ook dan een X5 van BMW. Maar een Mercedes M-klasse moet 'ie wel kunnen hebben. Ons gevoel: hij verliest het van een X5 op de weg, maar wint het daar van een M. In terrein pakt 'ie de X5 in maar de M zal hier wel aardig weerwerk kunnen bieden.
De raggende mannen
Bovenste knoopje los, stropdas losser, hemdsmouwen oprollen: zandhappen! Je voelt je bijna een sloper als je met lekker veel gas erop de mooie, nieuwe LC het onverhard in jaagt. Maar het moet. Je zal maar een terreinauto zijn. Dan krijg je enorme klappen, dan doet men je pijn. Maar sommigen vinden dat lekker en verteren het zonder morren. De nieuwe Land Cruiser is er zo een. Imposant hoe de auto zich laat geselen en daarbij niet piept, kraakt of tordeert. Dit zit goed in elkaar, man. Maar dat wisten we eigenlijk al. Toyota is van mening dat een apart ladderchassis toch het beste is voor karren die ook in het terrein moeten presteren. Ze hebben vast gelijk.
Na de koffiestop is het gekscherend "Kom op, Willem, nu proberen hem stuk te rijden!" maar er is geen beginnen aan. De nieuwe LC geeft een gevoel van 'deze auto koop je voor je leven'. Hoog en droog, koning van de weg zo zit je achter het stuur, onverwoestbaar, onaantastbaar.
Die nieuwe look dan. Tsja, kijkt u zelf, wij staan niet te juichen, ook al klopt de auto wel. Maar de achterkant is echt teleurstellend anoniem. Binnen is het superafgewerkt, niet onthullend veranderd, niet zo fun en speels als de RAV4, maar eerder serieus, strak en voornaam. Overigens kun je achter in de korte versie goed zitten, al is de instap (walk-in op rechts) niet ideaal.
Behoorlijk goed op verhard en beresterk en vertrouwd in terreinomstandigheden. Voor een boel geld heb je een heleboel kwaliteitsauto voor je deur. Nee, je krijgt geheid geen spijt als je straks de nieuwe Land Cruiser rijdt. En dat 'ie toch meer 4x4 ademt, dan SUV, vinden wij geen punt.
Stijgen of zakken
De 5-deurs Executive-versie zet Toyota neer als SUV. Door a. een zeer uitgebreide, ook technische uitrusting en b. een andere look door dat grote wiel onder de auto te hangen. Technisch houdt het Active Traction Control-systeem de auto op koers als het dreigt mis te gaan, standaard op de Ex. Verder HAC (Hill -start Assist Control, hulp bij wegrijden vanaf stilstand in de drap en bergje op) en DAC (Downhill Assist Control, om gecontroleerd af te dalen).
Ook op de EX: TEMS, Toyota Electronic Modulated Suspension. Dat zijn semi-actieve schokdempers met keuze uit 4 instellingen van sport tot comfort. Hebben we geprobeerd: de Sport is lekker stevig maar toch niet te hard en komt de rij-dynamiek op de weg ten goede. Tot slot krijgt de Land SUV Cruiser ook luchtvering mee. Over 6 centimeter kun je de achterkant laten stijgen of zakken voor een gemakkelijke instap of extra bodemvrijheid in het terrein.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VX 4X4 VAN AIRCO CRUISE MOTOR / GEARING GOOD EXPORT PRICE € 7900 EXCL BTW TAX CAR DRIVE GOOD / WORKING 4WD GEARING AND AIRCO APK -13-1-2025
- 2005
- 306.041 km

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Executive Blind Van |Youngtimer|nieuwe accu's|Apple/Android|grijs kenteken|leder|climate control|trekhaak|
- 2006
- 281.855 km

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VX Blind Van
- 2009
- 355.277 km